NRK Meny
Normal

– Ikke stol blindt på at bilen stopper for fotgjengere

NRK.no har vært ute i trafikken i høstmørket for å dokumentere hva bilisten ser, sammenlignet med hva fotgjengeren ser når man krysser veien. Og forskjellene er bemerkelsesverdige.

NRK.no har vært ute i trafikken i høstmørket for å dokumentere hva bilisten ser, sammenlignet med hva fotgjengeren ser når man krysser veien. Og forskjellene er bemerkelsesverdige.

SE VIDEO: NRK.no tester synlighet i trafikken, med og uten refleksvest.

Klokken er 17.30 på en onsdag kveld og det er allerede mørkt ute. Sammen med Guro Ranes fra Vegdirektoratet kjører NRK.no langs en veistrekning i nærheten av Økern på Oslo Øst.

– Dette er en typisk gate hvor det er gatelys, men trærne langs veien tar til seg mye av lyset, så det er fortsatt ganske mørkt, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Vegdirektoratet.

Hun forteller at en av de store utfordringene for bilister på veien, er syklister og fotgjengere kledd i mørke klær, og som går utendørs uten refleks.

– Som fotgjenger er man særlig utsatt for skader ved påkjørsel. Derfor oppfordrer vi alle om å bruke refleks. Det er veldig viktig fordi sannsynligheten for at du blir sett av sjåføren, blir så mye større, sier Ranes.

– Ikke sikkert at bilen ser deg

De siste fem årene har 533 fotgjengere blitt drept og hardt skadd i trafikken, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. I fjor ble 21 fotgjengere drept og 558 personer skadd i trafikken på landsbasis. Nå senest på torsdag ble ytterligere tre fotgjengere påkjørt i hovedstaden.

– Fotgjengere må ikke stole blindt på at bilene vil stoppe for dem, selv om de står ved et fotgjengerfelt. Det at du ser bilen, betyr ikke nødvendigvis at bilisten ser deg, sier Ranes.

Målet med kveldens kjøretur er å dokumentere hva bilisten ser, sammenlignet med hva fotgjengeren ser når personen krysser veien.

  • Se resultatet av NRKs uformelle eksperiment i videoen i toppen av saken.

NRKs videojournalist Helge Carlsen har tatt på seg rollen som fotgjenger for kveldens eksperiment.

Først går han langs veien på fortauet, kledd i mørke klær og uten refleks.

– Der skimter vi en på fortauet, men det er ikke så lett å se, sier Ranes.

Så krysser han gata, uten å ha på se refleksvesten. Ranes sliter med å se ham krysse veien, og oppdager ham ikke før bilen er kun få meter unna.

– Det er lyst nok til at fotgjengeren kan se hvor han går. Han tror han bør bli sett fordi han ser hvor han går, men det er ikke like lett for oss som sitter i bilen, sier Ranes.

Andre delen av eksperimentet er å gjenta de samme bevegelsene, men denne gangen med en refleksvest.

– Nå er det mye lettere å få øye på ham. Det er stor forskjell fra hvordan det var uten vest, konkluderer Ranes.

(Saken fortsetter under videoen)

En av de store utfordringene for bilister på veien, er syklister og fotgjengere kledd i mørke klær, og som går utendørs uten refleks. Det sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Vegdirektoratet.

SE VIDEO: Guro Ranes fra Vegdirektoratet advarer fotgjengere mot å stole blind på at bilene vil stoppe for dem, selv om de står ved et fotgjengerfelt.

Eldre er mest utsatt

Eldre og kvinner er overrepresentert i statistikken over alvorlig skadde og drepte fotgjengere, i følge tall fra Statens vegvesen.

Ranes mener dette er fordi menneskekroppen tåler mindre når man blir eldre.

– Yngre folk er mer robuste. Det skal ikke mye til før en skade blir alvorlig og livstruende for et eldre menneske, sier Ranes.

Seniorene som nyter lunsjen på Majorstua seniorsenter, forteller at de er påpasselige når de skal først skal ut i trafikken i disse mørketider.

– Jeg pleier ikke å gå ut så ofte, nå som det er mørkt, sier Torill B. Nordgaard (67) til NRK.no.

Holdt på å bli påkjørt

Nordgaard tror det er altfor få voksne som bruker refleks når de er ute og går i trafikken. Statestikken bekrefter teorien.

Kun 29 prosent av voksne fotgjengere brukte refleks i 2012, viser en landsomfattende undersøkelse gjort av Trygg Trafikk. Undersøkelsen avdekker også store forskjeller i refleksbruk langs landeveier og i sentrumsgater.

På bygda bruker 45 prosent refleks, mens i byene gjør bare 26 prosent det samme. I hovedstaden bruker kun 15 prosent av de voksne refleks, mens fylkene Østfold, Sogn og Fjordane og Sør-Trøndelag har en bruksprosent på over 40.

– I selve bysentrum er det stort sett trafikklys og fortau, men det er skummelt så snart du kommer ut av bykjernen, sier Peter Pålshagen (69).

Han forteller at han føler seg tryggere med refleks når han er ute om kvelden.

– Men selv med refleks føler jeg av og til at enkelte bilister ikke tar hensyn eller ser meg, sier Pålshagen og forteller om en spasertur som fort kunne ha endt med tragedie.

– Jeg og kona gikk langs siden av veien. Det var mørkt, men vi hadde begge reflekser. Det kom en bil bak oss, og jeg merket på måten lysene kom mot oss at sjåføren ikke hadde sett oss. Vi måtte flykte ned i grøftekanten for at bilen ikke skulle treffe oss, forteller Pålshagen.

– Begge har ansvar

Ranes mener bilistene har et stort ansvar når de ferdes i trafikken.

– Veitrafikkloven sier generelt at man skal ferdes hensynsfullt og aktsomt. Dette gjelder spesielt for bilistene, ettersom det er et rått parti når en bil kolliderer med en fotgjenger.

Samtidig har fotgjengerne har et ansvar å gi bilistene en god mulighet til å oppdage dem, mener Ranes.

– Konsekvensene av kollisjonen går utover deg selv. Man må selv sørge for å bli sett. Bruk refleks, eller klær med innebygd refleks. Og unngå mørke landeveier dersom man har anledning, sier Ranes.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger