– Vi får hele tiden påminnelser om behovet for gode varslingsrutiner og varslingsvern. Vi har sett behov for både å endre lovverket og presisere og tydeliggjøre det, for å legge bedre til rette for varsling, sier Hauglie til NRK.
Monika-saken i Bergen og Unibuss-saken i Oslo er eksempler på saker der varslere har vært sentrale for å få alvorlige forhold frem i lyset. Samtidig har både politikere, fagforeninger og arbeidslivseksperter vært enige om at beskyttelsen av varslere i Norge er for dårlig.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Nå kommer regjeringen med fire konkrete forslag:
- Alle virksomheter med flere enn ti ansatte skal ha egne varslingsrutiner.
- Innleid arbeidskraft skal ha også eget varslervern.
- Myndighetene skal ha taushetsplikt overfor dem som varsler.
- Rydde i lovverket for å tydeliggjøre og synliggjøre viktigheten av varsling.
I tillegg skal det settes ned et ekspertutvalg som skal gå gjennom hele varslerregelverket.
– Derfor går dette i to etapper. Vi legger nå frem det vi har begynt å jobbe med, så setter vi ned ekspertutvalget som går gjennom alt sammen. Til slutt får vi se hva de kommer med av ytterligere forslag etter hvert, sier arbeidsministeren.
Tajik: – Man kan gå enda lengre
Nestleder i Arbeiderpartiet og leder av justiskomiteen på Stortinget, Hadia Tajik, har tidligere vært med på å fremme forslag i Stortinget om å styrke vern av varslere. Hun mener regjeringens forslag er lovende, men at man kan gå et skritt lenger.
– Vi har tidligere etterlyst at man bør lov- eller forskriftsfeste at de ikke er tillat for hverken offentlige eller private virksomheter å avtale seg vekk fra de ansattes muligheter til å varsle eller bruke sin ytringsfrihet, sier hun til NRK.
Leder i Politiets Fellesforbund, Sigve Bolstad, har vært involvert i flere varslingssaker i Politiet.
– Det er bra at regjeringen gjør grep. Det har vi i Politiets Fellesforbund etterlyst, sier han.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Etterlyser flere tiltak
Tidligere i år vedtok forbundet med bakgrunn i erfaringene fra Monika-saken å anbefale sine medlemmer om å ikke varsle om kritikkverdige forhold i politiet fordi de mener belastningen kan bli for stor.
Bolstad sier det fortsatt er et stykke igjen før de vil anbefale sine medlemmer å varsle.
– Først og fremst ser vi at det som går på gjengjeldelsesproblematikken ikke er berørt av disse forslagene. Vi håper selvfølgelig at ekspertgruppen skal se på det. I tillegg er vi tydelige på at det er behov for varselombud. Man har rutiner på det i norsk politi. Problemet er at de er dårlig kjent, sier han
– Før disse tingene er tilstrekkelig på plass, så opprettholder vi vedtaket.