Hopp til innhold

Dette er Norwegian-konflikten

Ti dager etter at streiken i Norwegian startet, har partene enda ikke kommet til enighet. Dette er det de krangler om.

Riksmekler Nils Dalseide, Halvor Vatnar og Bjørn Kjos

Riksmekler Nils Dalseide skal hjelpe Norwegian og pilotene å komme til enighet i konflikten.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Lørdag 28. februar gikk 70 flygere i Norwegian ut i streik. Fra onsdag 4. mars gikk ytterligere 650 ut i streik, og selskapet permitterte samtidig 800 kabinansatte. Godt over hundre tusen passasjerer er så langt rammet av streiken som har satt så godt som alle innenriksfly på bakken. En god del av utenlandstrafikken har også blitt rammet.

Ledelsen i Norwegian og pilotene har siden fredag forhandlet sammen med riksmekler Nils Dalseide for å komme til enighet.

Her er en oppsummering av pilotenes krav, og det Norwegian tilbyr tilbake.

(artikkelen fortsetter etter bildet)

Norwegian-SMS

Godt over 100.000 passasjerer er rammet av streiken som har pågått siden 28. februar. De aller fleste innenriksflyene, og også en del av utenlandsflyene, har blitt stående på bakken.

Foto: Kleiven, Paul / NTB scanpix

Dette krever pilotene

  • En avtale med reell arbeidsgiver og at inngåtte avtaler følges.

De streikende pilotene er ansatt i datterselskapet Norwegian Air Norway, men krever å få tariffavtale med morselskapet Norwegian Air Shuttle.

  • Likeverdige avtaler i Skandinavia og konkurranse på like vilkår.

Lokale forhandlinger i hvert enkelt land om lønn, kostnadsnivå,

Hans-Erik Skjæggerud

Hans-Erik Skjæggerud i fagforeningen Parat forhandler på vegne av pilotene sammen med Norwegian Pilot Union.

Foto: Parat

konkurransekraft, ufravikelig lovgivning og lignende.

  • Felles karrieremuligheter og fleksibilitet for piloter i hele konsernet.

Et ønske om felles ansiennitet for alle piloter i selskapet. Det betyr at man kan søke jobb der det er jobb ledig og som er utlyst på ordinær måte. Får man jobben betyr det samtidig at man går fra de betingelsene man har i Norge og inn på de betingelsene som er knyttet til den aktuelle stillingen og som gjelder i det landet man begynner å jobbe.

Dette tilbyr Norwegian

  • Stillingsgaranti fra morselskapet i tre år for samtlige piloter i Skandinavia (det vil si en garanti mot nedbemanning i pilotselskapene).
  • Konsernansiennitet for alle kortdistanse-pilotene. Solide karrieremuligheter også på langdistanseflygingene.
  • Uendrede lønnsbetingelser (snittlønn kaptein vel 1,1 million kroner per år før forsikring og pensjon, styrmann vel 740 000 per år før forsikring og pensjon).
  • Bjørn Kjos informerte pressen om streiken 04. mars.

    Bjørn Kjos og Norwegian har flere ganger ytret at de ønsker en snarlig løsning på streiken.

    Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix
    Minimum 184 fridager i året, det vil si minimal endring.
  • Marginale endringer i arbeidstid og fleksibilitet.
  • Pensjon: Høyeste sats på innskuddspensjon, samt en lukket ytelsespensjon for dem som har 10 år eller mindre igjen til pensjonsalder.
  • Skattefri utbetaling på cirka 3,5 millioner kroner ved tap av flysertifikat.
  • Felles forhandlingsrett for de norske, svenske og danske pilotene.

Torsdag splittet Kjos pilotene, som har vært ansatt i Norwegian Air Norway, i tre nye datterselskaper. Ett selskap for hvert av de skandinaviske landene: Norge, Sverige og Danmark.

Partene må møte hverandre

– Jeg tror pilotene kanskje kan vinne frem med kravene om likeverdige avtaler i Skandinavia og om felles karrieremuligheter og fleksibilitet for piloter i hele konsernet. Men kravet om en avtale med morsselskapet er ikke realistisk, sier luftfartsekspert og førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI, Espen Andersen, til NRK.

(artikkelen fortsetter etter bildet)

Espen Andersen

Luftfartsekspert og førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI, Espen Andersen, har skrevet et blogginnlegg hvor han tar for seg pilotenes synspunkter i Norwegian-streiken.

Foto: NRK

Han mener det er på tide at ledelsen i Norwegian legger bort stoltheten og at fagforeningen legger bort prinsipprytteriet.

Andersen skriver på bloggen sin at han er forundret over Norwegians ledelses steile holdning overfor sine fagforeninger, men forstår den bedre jo mer han hører fagforeningen Norwegian Pilot Union/Parat stå på prinsippet om at man kan organisere seg ut av økonomiske realiteter.

AKTUELT NÅ