Hopp til innhold

Instagram vil fjerne likerklikk: Blir et ramaskrik, sier «Komikerfrue»

Fra og med torsdag er det mange som ikke lenger kan se antall likerklikk på den populære bildetjenesten Instagram.

Blogger Marna Haugen

LIKER: Influenser Marna Haugen som står bak bloggen «komikerfrue», mener det hadde vært gøy hvis det kom et annet engasjement enn de vanlige likerklikkene.

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Den nye endringen gjør at man fortsatt vil kunne se sine egne likerklikk og visninger. Derimot vil det ikke være mulig å se hva andre får.

«Vi har nå startet med en test som skjuler antall likerklikk og videovisninger for folk i Australia, Brasil, Canada, Irland, Italia, Japan og New Zealand».

Det skriver Instagram i en melding på Twitter natt til torsdag.

– Om det skulle komme til Norge blir det vel et ramaskrik, og det antagelig for ingenting, sier Marna Haugen til NRK.

Influenseren er bedre kjent under navnet «komikerfrue» og har over 270.000 følgere på Instagram.

Haugen som selv får mange likerklikk på sine innlegg i appen, mener at antall likerklikk ikke nødvendigvis samsvarer med hvor mange som har sett bildet, eller hvor mange som faktisk liker det.

– Personlig så ser jeg mange bilder jeg liker i løpet av dagen, men jeg trykker ikke på liker-knappen på samtlige av den grunn, sier hun.

Fokus på bilder, ikke klikk

Likerklikk som viser seg som hjerter, blir ofte brukt til å måle popularitet. Formålet med prøveprosjektet er ifølge det Facebook-eide selskapet å fjerne press om å få flest mulig likerklikk.

«Vi vil at dine venner skal fokusere på bilder og videoer du deler, og ikke på hvor mange likerklikk de får», skriver de på Twitter.

Instagram har ikke uttalt om endringene vil bli permanente eller ikke, skriver The Guardian. Det er heller ikke kjent når eller om endringene vil komme til Norge.

Se mer av det du liker

Mange sosiale medier har testet ut nye måter å få mer meningsfulle samtaler. Å fjerne fokus på likes har vært mye brukt, ifølge Ståle Grut, teknologijournalist i NRKbeta.

Han forteller at sosiale medier som bildeappen VSCO har gjort suksess, på tross av at de ikke viser frem likerklikk.

– Et resultat kan bli at du ser mer av det tjenesten tror du liker, og mindre av det som er superpopulært på tvers av tjenesten, sier Grut.

Vil dette ha noe å si for annonsører som driver markedsføring igjennom Instagram?

– Det populære vil fortsatt være godt synlig, men dette vil nok også åpne for mer spesialisert nisjemarkedsføring, sier han.

Flere er for å skjule likerklikk

Ideen om å fjerne likerklikk i sosiale medier er ikke nytt.

Den populære artisten Kanye West uttrykte i fjor et ønske om å skjule sine egne likerklikk og følgertall på sosiale medier.

«Personlig vil jeg bidra i sosiale medier med muligheten for og ikke vise følgere eller likerklikk», skriver han på Twitter i september 2018.

Laster Twitter-innhold

«Å ha antall likerklikk på fremvisning for verden som kan se og dømme, er som å vise hvor mye penger du har i banken eller å ha penisstørrelsen din skrevet på T-skjorta», fortsetter West.

AKTUELT NÅ