Hopp til innhold

– For lett å fuske seg til jobb på norske sykehus

Nesten ingen helsearbeidere blir sjekket grundig før de begynner i jobb på norske sykehus og sykehjem. Kontrollen har vært for dårlig, innrømmer Helsedirektoratet.

Operasjon

Manglende kontroll av arbeidssøkeres papirer, gjør at ukvalifisert helsepersonell kan slippe til med falske vitnemål og attester.

Foto: Alexander Schulz / SCHULZ/MAXPPP

Assisterende helsedirektør Bjørn Guldvog innrømmer derfor at det har vært for lett å fuske seg til jobb i norsk helsevesen.

– Jeg tror dessverre jeg må si ja til det, at det har vært for lett.

Kun 2 av 10 sjekker grundig

Undersøkelser som Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR) har gjort tidligere år, viser at kun 2 av 10 arbeidsgivere i norsk helse- og sosialtjeneste sier at de alltid sjekker at arbeidssøkernes vitnemål, attester og sertifikater er ekte.

Ytterligere 20 prosent sier at de kontrollerer papirene ofte, men ikke alltid.

Det betyr at over halvparten av arbeidsgiverne ikke luker ut ukvalifisert helsepersonell.

– Det er bekymringsfullt, spesielt innenfor denne sektoren hvor man har direkte behandling av mennesker, sier seniorrådgiver i NSR, Arne Røed Simonsen, til NRK.

Jeg vil jo gjerne at de som eventuelt skal stille en diagnose eller foreta inngrep på meg, faktisk har de kvalifikasjonene de skal ha.

Arne Røed Simonsen, Næringslivets Sikkerhetsråd

– Informasjonen er et tastetrykk unna

Røed Simonsen er skeptisk til at kontrollen av helsepersonell er så dårlig, ikke minst fordi det ville vært lett å foreta en sjekk.

– Tilgangen til informasjon og muligheten for kontroll er større enn i næringslivet generelt. Helsesektoren har sentralisert alle autorisasjoner og sertifikater, så det burde være lett å undersøke. Informasjonen er nærmest et tastetrykk unna, peker han på.

NRK har den siste tiden avslørt at farlige leger fortsetter å behandle pasienter, fordi nye arbeidsgivere ikke sjekker fortiden deres.

I tillegg har interne undersøkelser vist andre eksempler, som at filippinske helsemedarbeidere som har blitt gitt autorisasjon som hjelpepleiere og sykepleiere i Norge, selv om de ikke hadde bestått sykepleieutdanningen i hjemlandet.

– Pasienter kan bli feilbehandlet

Også assisterende helsedirektør Bjørn Guldvog mener det ville vært spesielt viktig å kontrollere bedre nettopp helsepersonell.

– Det er helt spesielt viktig i helsesektoren, og vi mener at de må sjekke ektheten i dokumentene i stor utstrekning. Der får de hjelp av helsepersonellregisteret, som er lett å finne frem i, sier Guldvog til NRK.

– Så bør de også undersøke med tidligere arbeidsgivere hva slags erfaring de har. Det gjør jo alle andre arbeidsgivere når de ansetter, peker han på.

Guldvog mener den manglende kontrollen kan få alvorlige konsekvenser.

– I verste fall kan det jo være at pasienter blir utsatt for feilbehandling på grunn av lav kompetanse hos helsepersonellet, og det kan vi ikke akseptere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bjørn Guldvog

Assisterende helsedirektør Bjørn Guldvog innrømmer at det har vært for lett for ukvalifisert personell å jukse seg til jobb i norsk helsevesen.

Foto: Thomassen, Christian / SCANPIX

Skjerper kontrollen

Han tror utviklingen i det globale arbeidsmarkedet er noe av årsaken til den dårlige kontrollen ved norske sykehus. De siste årene har norsk helsevesen fått flere arbeidssøkere fra land utenfor Europa.

– Det er land der vi har mindre kunnskap om utdanningene og mindre kunnskap om hvordan papirer bør se ut, så det er vanskeligere å kvalitetssikre. Dette må vi naturligvis bli gode på. Det er krevende, men dette har jo helt grunnleggende med pasientsikkerhet å gjøre, sier Guldvog.

– Vi er helt avhengige av å ha en helsetjeneste som befolkningen kan ha tillit til, og hvor de vet at de som arbeider der, kan det de skal gjøre, legger han til.

Derfor tar Helsedirektoratet nå grep.

– Vi skal nå ha en gjennomgang av hele dette systemet for å sikre at dette gjøres godt. Det gjør vi også i samarbeid med våre samarbeidspartnere i Norden og i Europa, forteller Guldvog.

Denne uken legger Helsedirektoratet frem forslag til rutiner for Helse- og omsorgsdepartementet, som alle arbeidsgivere i helsesektoren skal anbefales å benytte ved ansettelser.

– De vil være knyttet opp mot tre forhold: Sjekk helsepersonellregisteret, kontakt tidligere arbeidsgiver og hvis man er usikker, kontakt tilsynsmyndighetene der hvor denne helsearbeideren hadde sitt siste arbeidsforhold, sier Guldvog.

AKTUELT NÅ