Hopp til innhold

Høyre mener Tesla-kjøpere har råd til å betale avgift

Tesla-eierne hadde i 2015 i snitt en brutto-inntekt på drøyt 1,3 millioner kroner. Høyre mener det viser at forslaget om å kutte fritaket for engangsavgift ikke vil bremse elbil-salget. Populisme, svarer Venstre.

Tesla model X på utstilling i Paris.

BLIR DYRERE: Tesla model X på utstilling i Paris.

Foto: Christophe Ena / Ap

Det vakte oppsikt da regjeringen i forslaget til statsbudsjett gikk inn for å fjerne fritak for engangsavgiften for de dyreste el-bilene, den såkalte «Tesla-avgiften».

Mudassar Kapur

MENER TESLA-EIERE HAR RÅD: Mudassar Kapur (H) sitter i Stortingets finanskomite.

Foto: Oslo Høyre

– Det at mange av dem eies av folk med mye penger, gjør jo at vi ikke frykter noen stor brems i elbil-salget, sier Mudassar Kapur (H) som sitter i Stortingets finanskomite.

På tide med avgift

Med regjeringens forslag er det bare 2 av de 20 el-bilmodellene som ble registrert første halvår i år, som får engangsavgift. Den dyreste Tesla-modellen blir 70.000 kroner dyrere.

– Det er på tide at også elbilene får en eller annen form for avgift, og da begynner vi med de største og tyngste bilene, sier Kapur.

Populisme

Tesla-eiernes inntekt er det Statisisk Sentralbyrå (SSB) som har kommet fram til, ved å kople kjøretøyregisteret fra utgangen av august i år, og skattetall for 2015.

Det er Høyre som har bestilt tallene.

– Jeg har forståelse for at det er fristende å bruke høy inntekt som et argument, sier Venstres finanspolitiske talsperson Terje Breivik.

Han mener imidlertid det er populistisk, og at avgiften kan ødelegge for utslippskutt i transportsektoren.

– Det er ikke tvil om at en avgiftsøkning på de tyngste bilene kan få konsekvenser for de bilene som nå er på full fart inn i markedet, ikke minst varebiler og yrkestransport, sier han.

Kjell Ingolf Ropstad (KrF) og Terje Breivik (V) i diskusjon med Nikolai Astrup (H)

KONFLIKTOMRÅDE: Fra venstre: Kjell Ingolf Ropstad (KrF) og Terje Breivik (V) i diskusjon med Nikolai Astrup (H)

Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Snubletråd

KrF vil ikke kommentere enkeltsaker i regjeringens budsjettforslag fordi de jobber med sitt eget alternative budsjett.

Forhandlingene mellom regjeringespartiene, Venstre og KrF om neste års statsbudsjett er snart i gang. Tesla-skatten er en av snubletrådene.

Både Venstre og KrF mener engangsavgift på el-biler er brudd på avtalen mellom de fire partiene om at fritaket skulle gjelde fram til 2020.

Avviser avtalebrudd

Kapur fra Høyre avviser avtalebrudd, og viser til statsbudsjettet for 2017.

– Der varslet vi at en slik engangsavgift kunne komme, og det har den nå gjort i en veldig moderat form, sier han.

Så ikke noe avtalebrudd fra regjeringens side, altså?

– Ikke slik jeg ser det, svarer Kapur.

AKTUELT NÅ