- Denne rapporten viser at læringsmiljøet har positiv effekt på elevenes læringsresultater, forteller fungerende direktør i Utdanningsdirektoratet, Hege Nilssen.
- Vi snakker om fravær av mobbing, ro i undervisningssituasjonen, at elevene trives med hverandre og elevenes egen motivasjon for å lære, sier hun.
Internasjonal forskning
Professor Erling Roland ved Senter for atferdsforskning er glad for rapporten. Den slår fast det internasjonal forskning har vist, mener han.
- Det er veldig viktig at dette brukes aktivt i norsk skolepolitikk og vår tenkning om skole, sier han.
Rydde plass til læring
Lærer Susann Harlem i klasse 3c ved Mortensrud skole i Oslo tror også at trivsel fører til at elevene blir bedre i skolefagene.
- Jo tryggere de er på skolen og på lærerne, jo mer konsentrerte er de. Da holder de tankene borte fra vonde og vanskelige ting i klasserommet, og rydder plass til læring, tror hun.