På Freia sjokoladefabrikk, eneste industriarbeidsplass som er igjen sentralt i Oslo, produseres det et par hundre tusen melkeruller daglig.
Men i dag var stemningen sur på fabrikken. De ansatte ble i ettermiddag innkalt til allmøte og varslet om at økte sjokoladeavgifter kan true arbeidsplassene.
– Det er en alvorlig situasjon. Når avgiftene øker med 83 prosent så er det klart at det vil påvirke salget vårt. Folk vil handle mer i Sverige eller på nett, og redusert salg vil påvirke antall ansatte her på Freia, sier daglig leder Gro Krigsvoll.
- LES OGSÅ:
Vil jobbe for å opplyse politikerne
Regjeringspartiene, KrF og Venstre vedtok i forrige uke å finansiere mange av satsingene i statsbudsjettet for neste år gjennom å øke avgiftene på sjokolade, sukkervarer, brus og annen alkoholfri drikke.
Etter budsjettforliket på Stortinget øker sjokoladeavgiften med 83 prosent allerede fra nyttår. Næringen frykter sterk økning i både grensehandel og netthandel, og tror ikke politikerne har forstått hvilke konsekvenser avgiftsøkningene fører med seg.
– Vi kommer til å jobbe tett med våre tillitsvalgte og bransjen for øvrig for å få politikerne til å forstå hvilke konsekvenser dette har for næringen, sier Krigsvoll.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Artikkelen fortsetter under videoen
– Grunn til å frykte tapte arbeidsplasser
I dag var også NHO og industrien på Stortinget for å informere om det de beskriver som «dramatisk endrede rammebetingelser».
– Hele mat og drikke-næringen opplevde et avgiftssjokk i budsjettforliket forrige uke. Det vil svekke arbeidsplassene i Norge, øke grensehandelen kraftig og svekke det gode samarbeidet vi har om bedre folkehelse, sier administrerende direktør i NHO Mat og Drikke Petter H. Brubakk, og legger til:
– Det er all grunn til å frykte tapte arbeidsplasser i norsk næringsmiddelindustri og i varehandelen. Det er to viktige næringer i Norge.
Men Høyres forhandlingsleder under budsjettsamtalene, Nikolai Astrup, mener mange nå overdriver.
– Grensehandel er en utfordring. Samtidig avhenger størrelsen av grensehandelen på hvor mye av prisøkningen som tas ut på forbrukerne. Vi vet at det er knallhard konkurranse i denne bransjen og at denne type varer også brukes som lokkemiddel. Smågodtkrigen fra Coop tidligere i høst er et godt eksempel på det, der man har kunstig lave priser for å lokke kundene til butikken, sier han.