Hopp til innhold

Frp-ere vil ha flere veier som dette

Da Kristian P. Berg ga 2,5 millioner til å asfaltere en veistrekning i Trøndelag, hadde han bare ett krav. Nå vil Frp se på nye muligheter for å få private aktører til å betale for veiene.

Kristian P. Bergs vei

FIKK EGEN VEI: Tormod Overland trekker fram Kristian P. Bergs vei som et eksempel til etterfølgelse. Nå vil han tillate reklamefinansiering av veier.

Foto: Ståle Yttrehus

– I Rissa kommune hadde vi dårlig med penger til å pusse opp en veistrekning, men så dukket det noen opp som betalte for å få strekningen asfaltert. Det vi måtte ut med, var å kalle den Kristian P. Bergs vei, forklarer Tormod Overland i Sør-Trøndelag Frp.

Kristian P. Berg

BLE LEI: Kristian P. Berg ble så lei av den dårlige veien i Rissa at han spanderte asfalt til 2,5 millioner kroner.

Foto: Ståle Yttrehus

Nå vil Overland støtte et forslag fra FpU som kan åpne for reklame langs norske veier, blant annet inspirert av donasjonen på 2,5 millioner kroner fra Kristian P. Berg.

– Uten den donasjonen ville vi ikke hatt råd til å asfaltere den veien på mange år. Jeg har ikke noe prinsipielt imot at private bidrar. Reklame kan være en god tilleggsfinansiering, sier fylkeslederen til NRK.

Vurderer reklamefinansiering

Dersom Fremskrittspartiets ungdom (FpU) får det som de vil, kan det bli mer privat finansiering av vei i fremtiden. De ønsker å la selskaper kjøpe reklame langs veier for å sikre deler av finansieringen.

– Jeg tror ikke vi får «Rema-veien» eller «KIWI-veien». Men at man kan få reklame langs veiene, tror jeg er fullt mulig og en god løsning for å få ekstra penger inn i kassa. Men det er verdt å berømme alle ildsjelene der ute som er opptatt av infrastruktur, sier FpU-leder Bjørn-Kristian Svendsrud.

FpU-formann Bjørn-Kristian Svendsrud

ØNSKER REKLAME: Bjørn-Kristian Svendsrud i Fremskrittspartiets ungdom (FpU) tror reklame og trafikksikkerhet lar seg kombinere.

Foto: Patrick da Silva Sæther / NRK

Han mener det er utelukkende positivt dersom private krefter kan delfinansiere veier.

– Men i denne sammenhengen snakker vi først og fremst om reklame langs veiene for å få til økt finansiering av norske veier, presiserer han.

Bekymret for veisikkerheten

Overland fra Sør-Trøndelag er en av fire fylkesledere NRK har snakket med, som sier de vil støtte forslaget. Men de fleste fylkeslederne er usikre på konsekvensene, særlig av hensyn til veisikkerhet. Den bekymringen deler Statens vegvesen.

– Dette er forbudt i dag, fordi vi mener det er trafikkfarlig. Reklame langs veiene tar oppmerksomheten bort fra trafikantene. Det vil ta blikket bort fra veien, og man begynner å tenke på andre ting, sier avdelingsdirektør for trafikksikkerhet, Guro Ranes, til NRK.

– Vi vet at dette fungerer bra i andre land. Vi kan ikke sette opp noe langs veiene som fører til at man får en usikker trafikkfremkommelighet, men jeg tror dette kan kombineres med trafikksikkerheten i Norge, sier Svendsrud i FpU.

Guro Ranes i Statens vegvesen

FRYKTER ULYKKER: Guro Ranes i Statens vegvesen frykter flere trafikkulykker hvis det kommer mer reklame langs norske veier.

Foto: Patrick da Silva Sæther / NRK

Høyre sier nei

Frps regjeringspartner Høyre sier det ikke er aktuelt for dem å gå inn for reklamefinansierte veier, selv om det skulle la seg kombinere med trafikksikkerhet.

– Jeg tror at støyen reklame langs veiene vil skape, vil være uheldig for bilistene og for landskapet vårt. Det betyr ikke at vi er mot privat-offentlig samarbeid, blant annet for rasteplasser og døgnhvileplasser kan det være en løsning, sier partiets transportpolitiske talsmann, Nikolai Astrup, til NRK.

Nikolai Astrup (H) er leder i Transportkomiteen på Stortinget.

SKEPTISK: Høyres Nikolai Astrup (H) ønsker seg ikke reklame langs norske riksveier.

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Heller ikke samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil stille seg bak forslaget, selv om han liker tankegangen.

– Jeg syns det er spennende at de tenker i den retningen, men vi skal nok også ta inn over oss hvor mye det koster å bygge vei. Hvis vi heller kan se på reklamefinansierte fasiliteter langs veiene, så tror jeg vi kan se på håndfaste saker, sier han til NRK.

– Noen er mot reklame generelt. Jeg tenker at så lenge det er til felles beste, det ikke blir for dominerende, og ikke ødelegger trafikksikkerheten, så er det en besnærende tanke, mener samferdselsministeren.

Reklame langs veien

REKLAME: Slikt vil FpU har mer av langs norske veier.

Foto: Patrick da Silva Sæther / NRK

AKTUELT NÅ