Hopp til innhold

Diskuterer SAS-ultimatum torsdag

SAS-ledelsens ultimatum til de ansatte har satt sinnene i kok, og forhandlinger pågår mellom ledelse og ansatte. SAS-aksjen stuper på børsen.

Fly går inn for landing

Innen søndag må SAS og fagforeningene som representerer det flyvende personalet i SAS bli enig om en troverdig plan for å kutte kostnader i selskapet. Alternativet er trolig en hard landing for selskapet, som kan gå tom for penger før nyttår.

Foto: Kleiven, Paul / SCANPIX

Søndag skal det være ekstraordinært styremøte i SAS. Styreleder Fritz Schur og resten av SAS-styret skal da ta stilling til om den foreslåtte spareplanen i SAS kan gjennomføres.

Styret forventer at konsernsjef Rickard Gustafson har med seg signerte avtaler med fagforeningene, der de ansatte aksepterer kraftige kutt i lønningene og dårligere arbeidsvilkår.

Beskjeden fra SAS-ledelsen har vært helt tydelig. Vilkårene må godtas. Alternativet er konkurs.

Men spørsmålet er om alt likevel er hugget i sten. Flere av fagforeningene har uttrykt skepsis til diktatet fra ledelsen, og danske piloter har sagt tvert nei til en avtale de ikke kjenner konsekvensene av.

Kastrup i København

SAS er et viktig selskap for Norge, men ekstremt viktig for Danmark. Over 20.000 ansatte jobber på Københavns lufthavn, som er Danmarks største arbeidsplass, ifølge Check-in.dk. SAS står for 40 prosent av trafikken. En SAS-konkurs vil være svært dramatisk for Kastrup.

Foto: Jeanne Kornum / SCANPIX

LES OGSÅ: Danskene avviser SASs spareplan

Torsdag er det møter mellom konsernledelsen og representanter for fagforeningene. Møtene kan vare helt til søndag, i følge det svenske nyhetsbyrået TT.

Samtidig stuper verdien av SAS-aksjene på de skandinaviske børsene.

Investorene frykter at man ikke skal komme til enighet.

Klokka 14.30 torsdag har verdien av aksjene i flyselskapet falt mer enn 11 prosent i forhold til da børsen åpnet.

LES OGSÅ: – SAS Norge burde løsrive seg fra Sverige og Danmark

– Må fremforhandle nye tariffavtaler

Forhandlingene eller samtalene skal gjennomføres med de åtte fagforeningene som representerer det flyvende personellet i selskapet, pilotene og de kabinansatte.

– Nå ber vi om nye tariffavtaler. Da må partene signere og vi må treffes, sier SAS-sjef Rickard Gustafson til DI.se.

SAS-sjefen sier til den svenske nettavisen at han ikke vil tolke det faktum at pilotene i Danmark sier nei til ultimatumet fra ledelsen.

– Jeg kan bare referere til at vi har en plan. Det er den sjansjen vi har til å gi selskapet en fremtid, hvor vi sikrer våre arbeidsplasser og fortsetter å være en del av Skandinavias infrastruktur, sier Gustafson.

SAS-sjefen har sagt at fagforeningene må godta kriseplanen i sin helhet for at selskapet skal få til en avtale med eiere og långivere.

LES OGSÅ: - SAS kan være uker fra konkurs

– Står sammen

Leder i Norsk Kabinforening Jens Lippestad sier til NTB at pilotene står sammen. Mer vil han ikke si torsdag formiddag.

Regjeringene i de tre nordiske landene har stilt seg bak sparebakken.

Kredittgarantien som regjeringen har gitt SAS, forutsetter at sparetiltakene gjennomføres i det omfang konsernledelsen har lagt opp, sa næringsminister Trond Giske (Ap) mandag.

Giske avviste at sparepakkens krav om endringer i lønns- og
arbeidsvilkår er unik:

– Prosess- og verftsindustrien i Norge har vært gjennom parallelle situasjoner, sa Giske på en pressekonferanse i departementet.

– Ledelsen har selv kniven på strupen

Sydbanks analytiker Jacob Pedersen sier til NRK.no at det kan synes som om medarbeiderne i SAS er på god vei til å trekke teppet vekk under seg.

– Det som ledelsen har gått til sine medarbeidere med er ikke noe de har funnet på selv av egen, fri vilje. Det er noe de har gjort etter at deres långivere har vridd armen om bak ryggen på dem, sier Pedersen.

Han sier at det er en forutsetning for at eiere og långivere stiller opp for selskapet er at de ansatte skriver under på finansieringsplanen.

– Så i tillegg til at de ansatte har kniven på strupen har også ledelsen kniven på strupen?

– Ja, ledelsen har kniven på strupen fordi planen må aksepteres av medarbeiderne for at bankene og regjeringene stiller kredittfasiliteter til rådighet, slik at SAS kan fortsette sin virksomhet, sier Sydbank-analytikeren.

AKTUELT NÅ