– SAS Norge burde løsrive seg fra Sverige og Danmark

For norske SAS-ansatte og flypassasjerer ville det vært best at den norske delen av SAS sto på egne ben, sier førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI.

SAS-fly

- Det er ikke god butikk å bruke Kastrup i København som hovedflyplass for SAS, mener eksperter.

Foto: KAREN BLEIER / Afp

SAS tjener mest penger i Norge og nordmenn flyr mye mer enn svensker og dansker. Likevel flyttes den norske administrasjonen til Stockholm mens hovedflyplassen ligger i København.

– Hvis du ser på SAS Norge isolert, ville det vært en fordel for både kundene og de ansatte at selskapet sto på egne ben og var løsrevet fra resten av SAS- systemet, sier førsteamanuensis Espen Andersen ved BI til NRK.

Espen Andersen, førsteamanuensis ved BI

Espen Andersen, førsteamanuensis ved BI.

Foto: Alexander Hagstadius

Han mener at flyselskaper som Continental, KLM, Lufthansa og andre har kommet inn med direkteruter til Oslo fordi SAS i liten grad har ønsket å fly dem. Årsaken er frykt for at det ville ta trafikk bort fra København.

– For Norge, hvor vi flyr så mye ville dette resultere i et billigere selskap som ville hatt flere direkteruter til resten av verden, sier Andersen.

LES OGSÅ: Widerøe kan bli finsk

LES OGSÅ: Avinor forhandler med SAS

– Polsk riksdag i SAS

– I SAS har man på en kompleks situasjon som ligner på det som kalles en polsk riksdag, der alle må være enige og noen få kan blokkere for alle. Da kommer du i en situasjon der du må kutte bredt i stedet for å kutte enkeltdeler i selskapet, sier Andersen.

Han mener at dagens situasjon er et resultat av at man har tre land og tre lands organisasjoner som interessenter.

– Det er fortsatt rester av en landskamp i SAS, sier Andersen, som mener den komplekse beslutningsstrukturen i SAS ikke er optimal for noen.

LES OGSÅ: Danskene avviser SASs spareplan

LES OGSÅ: SAS-sjefen: – Kort tidsfrist for kundenes skyld

– Ville aldri valgt København som knutepunkt i dag

Frode Steen

NHH-professor Frode Steen.

Foto: NHH

Det er irriterende for norske passasjerer å måtte fly om Kastrup når de skal ut i verden. I tillegg er det dårlig butikk, sier professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole (NHH).

– Kastrup var politisk ønsket som knutepunkt for trafikken da det ble bestemt, fordi man ønsket å gi noe til Danmark. De fikk hub-en. Men i forhold til trafikkmønsteret, og hvor og hvordan man flyr, ville nok ikke København blitt valgt i dag, sier Steen.

Han viser til at veldig mye av passasjergrunnlaget til SAS på Kastrup kommer fra Sverige og Norge.

Men både på ruter til Asia og Europa er et stopp på Kastrup en fordyrende tidstyv, sier NHH-professoren.

Han mener at det ville vært mye mer fornuftig å fly direkte fra Oslo for store deler av den norske trafikken.

– For noen ruter er det slik at du må fly lenger enn du ellers ville gjort, og dermed får du høyere drivstoffkostnader i tillegg til at det er upraktisk for kundene som må opp og ned flere ganger, sier Steen.

– København er det beste knutepunktet for SAS

Jacob Pedersen, analysesjef i Sydbank

Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank

Foto: Sydbank

Senioranalytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank sier til NRK at han mener at det er best å ha København som knutepunkt til tross for at størstedelen av inntjeningen kommer fra Norge.

– København har utviklet seg til å bli det stedet i Skandinavia der man primært reiser ut fra, og det er en status som det kan bli vanskelig å endre på, sier Pedersen.

Han mener at dersom SAS hadde opprettet flere direkteruter fra Oslo, ville flere etablere seg og eksisterende konkurrenter bli mer aggressive i København.

Jacob Pedersen vil ikke spekulere i om knutepunktet i SAS ville blitt etablert i København dersom man skulle legge kortene på nytt i dag.

– Det er det vanskelig å si noe om. Men konkurransen fra Norwegian er hard, og jeg tror SAS har størst interesse av å ha et knutepunkt for langdistanseflyvninger der hvor Norwegian ikke har det, sier analytikeren.

– Nyter godt av å være nær Europa

Informasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen sier nærheten til Sentral-Europa gir selskapet et stor fordel:

– I tillegg til gode forbindelser til de nært omkringliggende land og destinasjoner rundt Danmark, så nyter Norge svært godt av de globale forbindelsene i SAS og Star Alliance nettverket. De siste 12 måneder har reisende fra 176 ulike land kommet med SAS-nettverket inn til Norge, sier Johansen til NRK.

Tillitsvalgte i SAS NRK har snakket med mener i tillegg det er uklokt å flytte administrasjonen i selskapet til Sverige, når passasjergrunnlaget er størst i Norge.

– Hovedadministrasjonen har alltid vært i Sverige, mens det helt fram til noen få år tilbake har vært lokale administrasjoner i hvert land i tillegg. Dette har også hatt sin kostnad i tillegg til et byråkrati som nå SAS vil søke å redusere betydelig i denne strukturendringen. Man vil se et langt mer effektivt SAS etter gjennomføringen av denne planen, sier Johansen.

Lyspunkt

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger