Mistenker strømjuks hos 29 strømleverandører

29 strømselskaper er klaget inn for Forbrukertilsynet etter mistanker om prisjuks.– Kan ikke skjønne at det er lovlig å holde på slik, sier Forbrukerrådet.

Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet
Foto: Christian Ziegler Remme / NRK

– Vi har avdekket at strømselskapene rett og slett lurer folk med en avtaletype som de kaller innkjøpsprisavtaler. De selges som ordinære spotavtaler, og det er avtalene som folk oftest blir anbefalt å velge.

Det sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet til VG. Rådet mener hundrevis av nordmenn i flere år kan ha blitt lurt til å tro at de har den billigste strømavtalen

– Vi kan ikke skjønne at det er lovlig å holde på slik.

Mener selskapene bryter flere lover

Forbrukerrådets egne hjemmesider, skriver rådet at selskapene opplyser én pris til kundene, men fakturerer en helt annen til kundene.

– De opererer med avtaler der det er hemmelige priselementer. De tilbyr oss kunder en avtale med én pris, og fakturerer oss som kunder høyere enn det, sier Blyverket til Dagsnytt 18 på NRK.

Hun sier avtalene til forveksling ligner såkalte spotprisavtaler som følger prisutviklingen i markedet. Samtidig mener hun det er bortimot umulig å sammenligne avtale med andre avtaler ettersom deler av fakturagrunnlaget er hemmelig.

– Dette kan utgjøre flere tusen kroner per år for enkelte kunder, sier Blyverket.

Forbrukerrådet: – Ulovlig, lureri, juks og fanteri

Forbrukerrådet mener praksisen er ulovlig, og klager selskapene inn for Forbrukertilsynet for brudd på både markedsførings- og angrerettloven.

Du sier forbrukerne lures inn i avtalene. Det er sterke ord?

– Det er egentlig ikke sterke ord for denne typen praksis. Dette er rett og slett en avtale der man ikke oppgir hele prisen. Og det blir jo lureri det da, det blir juks og fanteri, og helt umulig for forbruker å forstå, sier Blyverket.

Toini Løvseth i Energi Norge sier hun ikke håper kundene lures inn i avtaler slik Forbrukerrådet påstår.

– Vi kjenner ikke detaljene i de beregningene Forbrukerrådet har gjort, men prinsipiellt er vi enige at det skal være full åpenhet om hva som inngår i en avtale, sier Løvseth.

Hun sier Energi Norge jobber for et trygt og åpent marked.

– Vi har jobbet for en sertifiseringsordning overfor strømselskapene der én av tingene vi jobber med er hvordan vi skal informere om de ulike elementene i en strømavtale, sier Løvseth.

Forbrukerrådet opplyser at de har funnet 58 landsdekkende avtaler som inneholder det de mener er hemmelige priselementer.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger