Hopp til innhold

Flere ungdommer følger NRKs valgsendinger

Siden kommunevalget i 2011 har andelen unge som ser valgsendinger på NRK1 økt med 40 prosent.

Valgdebatt Alta vgs. 3

ENGASJERTE UNGDOMMER: Dette bildet er tatt under debatt før skolevalget ved Alta videregående skole.

Foto: Johan Tangen / NRK

Valglogo

– Dette er veldig bra tall for NRK, og viser at vi klarer å engasjere de unge med dekningen vår, akkurat som ønsket, sier prosjektleder i NRK, Linn Sandberg Skarstein.

 Linn Sandberg Skarstein

FORNØYD: prosjektleder i NRK, Linn Sandberg Skarstein, er glad for at de har lyktes med å få flere unge til å følge valget.

Foto: NRK

Valgsendinger på NRK1 har hatt en solid økning i andeler for seere mellom 11 og 29 år. Hovedmålgruppa for valget har vært 18–-29 år. Der er det en økning på 40 prosent i andelene fra 2011 til i dag.

I tillegg kommer Diktaturet, som ikke er valginnhold, men likevel valgrelatert og under valgparaplyen. Det har også fenget svært godt i målgruppa.

– Vi har lært en del av det vi gjorde mot stortingsvalget sist. Da gjorde vi også en innsats for å nå fram til målgruppen, og med gode resultater, sier Sandberg Skarstein.

Prosjektlederen nevner samarbeidet med P3-miljøet, yngre tematikk og lokale vinklinger som måter å nå de unge seerne på.

Ingunn Solheim, Ingerid Stenvold og Atle Bjurstrøm og P3-profilene Leo Ajkic, Mathias Nylenna og Niklas Baarli fronter TV-satsingen fram til kommune- og fylkestingsvalget. Anders Magnus leder valgstudio på Marienlyst.

AKTUELT NÅ