– Dette er veldig bra tall for NRK, og viser at vi klarer å engasjere de unge med dekningen vår, akkurat som ønsket, sier prosjektleder i NRK, Linn Sandberg Skarstein.
Valgsendinger på NRK1 har hatt en solid økning i andeler for seere mellom 11 og 29 år. Hovedmålgruppa for valget har vært 18–-29 år. Der er det en økning på 40 prosent i andelene fra 2011 til i dag.
I tillegg kommer Diktaturet, som ikke er valginnhold, men likevel valgrelatert og under valgparaplyen. Det har også fenget svært godt i målgruppa.
– Vi har lært en del av det vi gjorde mot stortingsvalget sist. Da gjorde vi også en innsats for å nå fram til målgruppen, og med gode resultater, sier Sandberg Skarstein.
Prosjektlederen nevner samarbeidet med P3-miljøet, yngre tematikk og lokale vinklinger som måter å nå de unge seerne på.
Ingunn Solheim, Ingerid Stenvold og Atle Bjurstrøm og P3-profilene Leo Ajkic, Mathias Nylenna og Niklas Baarli fronter TV-satsingen fram til kommune- og fylkestingsvalget. Anders Magnus leder valgstudio på Marienlyst.