Hopp til innhold

Fiskeren som tjente mer jo mindre han fisket

Carl Aamodt (33) ble en av Norges største fiskeredere med spekulasjon på fiskekvoter. På fem år tjente han over en kvart milliard kroner utenom fisk.

Carl Fredrik Aamodt om bord på en sjark han eide tidligere.

Stor i rekordfart. Fiskereder Carl Aamodt har fått mye penger og makt på kort tid.

Foto: Tomm W.Christiansen / Dagens Næringsliv

1. april 2019 ble fiskeskøyta «Topsy» slept til huggeriet. Siste punktum skulle settes for trebåten fra 1964. Men historien om «Topsy» var ikke over.

Eieren, Carl Aamodt, hadde en annen bruk for den.

Topsy slepes

– «Topsy» har vært ute på sin aller siste reise fra Utgårdskilen til Norsk Skipsbrukt i Eydehavn, skrev Scandinavian Tug Service på Facebook 1. april 2019.

Foto: Scandinavian Tug Service AS / Facebook

For selv om båten allerede var slept til huggeriet, så søkte Aamodt om å få kjøpe fiskekvoter til båten. Og selv om kvoter kun kan kjøpes til funksjonelle fiskebåter i aktiv drift, så ga Fiskeridirektoratet grønt lys.

Slik fikk Aamodt tak i verdifulle fiskekvoter til en båt hvor siste fisk alt var dratt over ripa.

Hyppige handler med kvoter til fiskebåter som ikke fisker går igjen hos Aamodt. Med hjelp av slike handler ble han en av Norges største fiskeredere på rekordtid.

Til NRK peker Aamodt på et lite fleksibelt regelverk, og at han i dag eier flere kvoter enn han har solgt.

Fisket mindre – tjente mer

Småbrukersønnen fra Søgne i Agder startet med to tomme hender. I starten vokste Aamodts fiskerederi sakte, men sikkert. Så kom 2016. Pengene startet for alvor å renne inn da han dette året solgte sine to største fiskebåter, «Hunter» og «Glomfjord».

I 2016 solgte Carl Aamodt (t.h) flaggskipet i flåten «Hunter» til Valder AS.

Valder kjøpte «Hunter» for 14 millioner kroner. Carl Aamodt til høyre.

Foto: Privat / Facebook

I tiden som kom fisket Aamodt mindre, samtidig som han tjente mer penger.

Hos fiskeredere flest kommer nesten alle salgsinntektene fra fisk. Det viser NRKs analyser av tallene til over 2000 fiskeriselskap. Ikke hos Aamodt. Hans rederi omsatte for rundt 270 millioner utenom fisk mellom 2016 og 2021:

Carl Aamodt sier at disse millionene kommer fra salg av båter, utstyr og utleie av fartøy. Og ikke minst: salg av fiskekvoter.

Fiskebåtene som ikke fisket

Fisk er fellesskapets ressurser. Fiskekvoter er derfor ikke en vanlig handelsvare, slår norsk fiskerilovgivning fast.

Men smutthull i regelverket gjør at kvoter har blitt et gullkantet verdipapir. Kraftig prisvekst gjør at noen redere tjent store beløp på kvotesalg, har NRK tidligere vist. Konsekvensene av prisveksten er at unge fiskere ikke har råd til å etablere seg som fiskere og fiskevær står uten fiskere. Det konkluderer Riksrevisjonen.

Rederne som tjente mest på kvotesalg, eide fiskerettighetene i lang tid. Aamodt skiller seg ut også her.

De fleste båtene og et stort antall kvoter eide han i kort tid, før de ble videresolgt. En stor andel av disse kvotene fisket han aldri med.

NRKs gjennomgang av Aamodts handler viser:

  • Det korteste registrerte eierskapet var en rekekvote han eide i 8 dager.
  • Hvor lenge Aamodt normalt eide kvotene før de ble videresolgt, altså medianen, er 80 dager.
  • Aamodts har kjøpt og solgt samme kvotetyper med korte mellomrom. For eksempel både kjøpte og solgte han den samme typen rekekvote hvert år mellom 2016 og 2020.
  • Aamodt kjøpte en rekke kvoter til båter som ikke ble brukt til å fiske.

I alt eide Aamodt ti båter med kvoter, som aldri registrerte leveringer av fisk da Aamodt var eier (sveip for å se båtene):

LIPTON BJØRNSEN

I 2020 kjøpe Aamodt fiskebåten Lipton Bjørnsen. Før Aamodt kjøpte den, var det klager i Avisen Agder på at båten bare lå ved kommunens havn og rustet opp.

Båten registrerte ikke fisk under Aamodts eierskap, og den sendte aldri ut posisjonsdata i denne perioden. Den fikk en rekke kvoter registrert på seg under Aamodts eierskap.

I 2021 ble Lipton Bjørnsen angivelig slept til Esbjerg i Danmark.

Fakta om fartøyet:

  • Byggeår: 1974
  • Material: Stål
  • Lengde: 32,27 meter
  • Bredde: 7,39 meter
Topsy

TOPSY

Sommeren 2018 ble fiskebåten Topsy registrert med Aamodt som eier. Båten ble slettet fra Sjøfartsdirektoratets register i juni 2019.

Det ble ikke registrerte noen leveringer av fisk fra båten i perioden Aamodt eide den. Båten hadde flere kvoter registrert på seg mens Aamodt eide den.

Båten hadde 350.000 kroner i skjøteverdi da den ble kjøpt av Aamodt.

Fakta om fartøyet:

  • Byggeår: 1964
  • Material: Tre
  • Lengde: 16,67 meter
  • Bredde: 5,43 meter

TUFTE/LAMA

I 2017 søkte Aamodt om å få registrert den danske fiskebåten Lama.

Den hadde i en periode i 2017 registrert kvoter på seg, ifølge Fiskeriportalen. Båten har registrert ingen leveringer av fisk i Norge under Aamodts eierskap.

Det er ingen spor av at båten har vært i Norge, ifølge posisjonsdata og havnestatsmeldinger. Båten ble ikke ført opp i Sjøfartsdirektoratets registre.

Fakta om fartøyet:

  • Byggeår: 1963
  • Material: Tre
  • Lengde: 14,14 meter
  • Bredde: 4,82 meter

SULATIND

I 2017 kjøpte Aamodt Sulatind. Båten ble videresolgt sommeren 2022.

Båten har hatt flere kvoter registrert på seg, men den hadde ingen registrerte leveranser av fisk under Aamodts eierskap.

Sulatind sendte sist ut radiosignal (AIS) sommeren 2018.

Båten hadde verken skjøteverdi da båten ble overført til eller fra Aamodt.

Fakta om fartøyet:

  • Byggeår: 1976
  • Material: Tre
  • Lengde: 19,29 meter
  • Bredde: 5,36 meter
Grepan Junior

GREPAN JUNIOR

Fra 2018 til 2020 stod fiskebåten Grepan Junior registrert med Aamodt Fiskeri som eier.

Båten har hatt flere kvoter registrert på seg, men den hadde ingen registrerte leveranser av fisk under Aamodts eierskap.

Skjøtet fra da Aamodt kjøpte båten, viser ingen beløp. Da båtens forrige eier kjøpte båten i 2017, hadde den 3,15 millioner kroner som beløp på skjøtet.

Fakta om fartøyet:

  • Byggeår: 1982
  • Material: Tre
  • Lengde: 11,7 meter
  • Bredde: 4,42 meter

LITEN

I 2017 kjøpte og solgte Aamodt fiskebåten Liten. Båten stod registrert på Aamodt i 21 dager.

Båten har hatt flere kvoter registrert på seg, men den hadde ingen registrerte leveranser av fisk.

Skjøtet fra da Aamodt kjøpte båten, viser en verdi på 2 millioner kroner.

Da båten ble solgt senere samme år, viste skjøte en verdi på 6,5 millioner kroner.

Fakta om fartøyet:

  • Byggeår: 1987
  • Material: Tre
  • Lengde: 12,91 meter
  • Bredde: 4,68 meter

AGATHE

I 2017 ble fiskebåten Agathe registrert med Aamodts som eier flere ganger.

  • Aamodt fikk registrert Agathe på selskapet sitt 27. juni.
  • Båten ble så registrert på Svåholm 76 dager senere.
  • Etter dette ble båten ført tilbake til Aamodt etter 11 dager.
  • Aamodt var registrert som eier av båten i 82 dager, før den ble ført over til Kjellby Fisk.

Båten registrerte ingen leveranser av fisk i periodene Aamodt stod som eier.

Skjøtet fra da Aamodt kjøpte båten viser en verdi på 4,8 millioner kroner.

Da båten ble solgt fra Aamodt for siste gang dette året, viste skjøtet en verdi på 7,5 millioner kroner.

Fakta om fartøyet:

  • Byggeår: 1997
  • Material: Stål
  • Lengde: 13,1 meter
  • Bredde: 4,58 meter
Fiskebåten Amelia

AMELIA

28. september 2018 ble Amelia registrert med Aamodt som eier. I denne perioden ble båten flyttet frem og tilbake mellom ett annet selskap flere ganger.

Båten har hatt flere kvoter registrert på seg, men den hadde ingen registrerte leveranser av fisk under Aamodts eierskap.

Skjøtet fra da Aamodt kjøpte båten, viser et beløp på 100.000 kroner.

Da båten ble solgt til BK Fisk første gang, viste skjøtet en verdi på 20,5 millioner kroner. Skjøteverdi da båten ble ført tilbake til Aamodt var 100.000 kroner. Den siste gangen båten ble overført til BK Fisk var uten skjøteverdi.

Fakta om fartøyet:

  • Byggeår: 1980
  • Material: Tre
  • Lengde: 15,7 meter
  • Bredde: 4,7 meter

EMILIE H

12. november 2019 ble Emilie H registrert med Aamodt som eier.

  • 24 dager senere ble båten overført til fiskeriselskapet Kongsgard.
  • 131 dager senere ble den ført tilbake til Aamodt.

Båten har hatt flere kvoter registrert på seg, men den hadde ingen registrerte leveranser av fisk under Aamodts eierskap.

Emilie H er fremdeles registrert på Aamodt hos Sjøfartsdirektoratet, men den ligger ute for salg.

Båten hadde ikke skjøteverdi da den ble overført til eller fra Aamodt.

Fakta om fartøyet:

  • Byggeår: 1986
  • Material: Stål
  • Lengde: 24,91 meter
  • Bredde: 6,3 meter

SANDVIND

Fra 2016 til 2017 stod fiskebåten Sandvind registrert med Aamodt Fiskeri som eier i ulike perioder.

  • Aamodt fikk registrert båten på seg 12. april 2016. 151 dager senere ble båten overført til Sheik.
  • 94 dager senere ble båten igjen registrert på Aamodt.
  • 104 dager senere ble båten på nytt overført til Caridea.

Båten har hatt flere kvoter registrert på seg, men den hadde ingen registrerte leveranser av fisk.

Skjøtet fra da Aamodt først kjøpte båten, viser en sum på 1,6 millioner kroner.

Da fartøyet ble solgt til Sheik, viste skjøtet en verdi på 500.000 kroner, før båten ble ført tilbake for samme sum. Da Aamodt til slutt solgte båten til Caridea, var skjøteverdien 8,5 millioner kroner.

Fakta om fartøyet:

  • Byggeår: 1976
  • Material: Ferrosement
  • Lengde: 13,5 meter
  • Bredde: 4,94 meter

12. september 2016 solgte Aamodt tråleren «Glomfjord». Båten byttet eier ytterligere en gang, før Aamodt igjen stod som eier av båten 25. oktober. Like etter dette ble «Glomfjord» igjen solgt, denne gangen til et rederi på New Zealand.

Glomfjord er en av seks båter som flere ganger ble flyttet frem og tilbake mellom Aamodt og andre rederi:

Glomfjord ankom sitt nye rederi på New Zealand i starten av 2017.

GLOMFJORD

Fra 2014 til 2016 eide Aamodts rederi fiskebåten Glomfjord. I 2016 byttet båten eier flere ganger.

  • 12. september 2016 ble båten overført til Nordøytrål fra Aamodts rederi.
  • Båten byttet etter dette eier til Hermes 7. oktober.
  • 25. oktober ble båten overført tilbake til Aamodt.
  • Aamodt solgte så båten til New Zealand i slutten av 2016. På bildet har båten ankommet New Zealand.

Båten ble brukt i aktivt fiske under Aamodts eierskap.

Skjøtet da Aamodt kjøpte båten viste et beløp på 8,6 millioner kroner. De gangene båten ble solgt videre, viste ikke skjøtene noen beløp.

Fakta om fartøyet:

  • Byggeår: 1992
  • Material: Stål
  • Lengde: 28,28 meter
  • Bredde: 8,0 meter

OFTENESFISK

Fra 2017 til 2019 var Aamodt eier av båten Oftenesfisk. I denne perioden byttet båten hender flere ganger:

  • Båten ble registrert i Aamodts rederi 20. januar 2017.
  • 11. februar 2019 endret båten eier til Sheik.
  • 50 dager senere ble båten ført tilbake til Aamodts rederi.
  • 114 dager senere ble båtens eierskap overført til Lyngenfjord.

Båten ble brukt i aktivt fiske under Aamodts eierskap.

Skjøtet fra da Aamodt kjøpte båten, viste et beløp på 11 millioner kroner. Da båten ble solgt videre, viste skjøtet 4 millioner kroner i verdi.

Fakta om fartøyet:

  • Byggeår: 1995
  • Material: Stål
  • Lengde: 19,9 meter
  • Bredde: 7,0 meter

EMILIE H

12. november 2019 ble Emilie H registrert med Aamodt som eier.

  • 24 dager senere ble båten overført til fiskeriselskapet Kongsgard.
  • 131 dager senere ble den ført tilbake til Aamodt.

Båten har hatt flere kvoter registrert på seg, men den hadde ingen registrerte leveranser av fisk under Aamodts eierskap.

Emilie H er fremdeles registrert på Aamodt hos Sjøfartsdirektoratet, men den ligger ute for salg.

Båten hadde ikke skjøteverdi da den ble overført til eller fra Aamodt.

Fakta om fartøyet:

  • Byggeår: 1986
  • Material: Stål
  • Lengde: 24,91 meter
  • Bredde: 6,3 meter

AGATHE

I 2017 ble fiskebåten Agathe registrert med Aamodts som eier flere ganger.

  • Aamodt fikk registrert Agathe på selskapet sitt 27. juni.
  • Båten ble så registrert på Svåholm 76 dager senere.
  • Etter dette ble båten ført tilbake til Aamodt etter 11 dager.
  • Aamodt var registrert som eier av båten i 82 dager, før den ble ført over til Kjellby Fisk.

Båten registrerte ingen leveranser av fisk i periodene Aamodt stod som eier.

Skjøtet fra da Aamodt kjøpte båten viser en verdi på 4,8 millioner kroner.

Da båten ble solgt fra Aamodt for siste gang dette året, viste skjøtet en verdi på 7,5 millioner kroner.

Fakta om fartøyet:

  • Byggeår: 1997
  • Material: Stål
  • Lengde: 13,1 meter
  • Bredde: 4,58 meter
Fiskebåten Amelia

AMELIA

8. september 2018 ble Amelia registrert med Aamodt som eier. I denne perioden ble båten flyttet frem og tilbake mellom ett annet selskap flere ganger.

  • 98 dager etter Aamodt kjøpte Amelia, ble fiskebåten overført til BK Fisk.
  • 29 dager etter dette ble båten tilbakeført til Aamodt.
  • 21 dager senere ble båten på nytt overført til BK Fisk.

Båten har hatt flere kvoter registrert på seg, men den hadde ingen registrerte leveranser av fisk under Aamodts eierskap.

Skjøtet fra da Aamodt kjøpte båten, viser et beløp på 100.000 kroner.

Da båten ble solgt til BK Fisk første gang, viste skjøtet en verdi på 20,5 millioner kroner. Skjøteverdi da båten ble ført tilbake til Aamodt var 100.000 kroner. Den siste gangen båten ble overført til BK Fisk var uten skjøteverdi.

Fakta om fartøyet:

  • Byggeår: 1980
  • Material: Tre
  • Lengde: 15,7 meter
  • Bredde: 4,7 meter

SANDVIND

Fra 2016 til 2017 stod fiskebåten Sandvind registrert med Aamodt Fiskeri som eier i ulike perioder.

  • Aamodt fikk registrert båten på seg 12. april 2016. 151 dager senere ble båten overført til Sheik.
  • 94 dager senere ble båten igjen registrert på Aamodt.
  • 104 dager senere ble båten på nytt overført til Caridea.

Båten har hatt flere kvoter registrert på seg, men den hadde ingen registrerte leveranser av fisk.

Skjøtet fra da Aamodt først kjøpte båten, viser en sum på 1,6 millioner kroner.

Da fartøyet ble solgt til Sheik, viste skjøtet en verdi på 500.000 kroner, før båten ble ført tilbake for samme sum. Da Aamodt til slutt solgte båten til Caridea, var skjøteverdien 8,5 millioner kroner.

Fakta om fartøyet:

  • Byggeår: 1976
  • Material: Ferrosement
  • Lengde: 13,5 meter
  • Bredde: 4,94 meter

Aamodts omfattende båt- og kvotehandler gjør det vanskelig å dokumentere hvor titalls av millionene hans kommer fra. Mer om dette senere.

– Aldri vært intensjonen

– Her høres det ut som om kvotene er kjøpt for å tjene penger på videresalg, sier Svein Kristian Arntzen.

Arntzen er jussprofessor ved Universitetet i Tromsø, med fiskerirett som spesialfelt.

– Det er absolutt ikke ønskelig at fiskerederne driver med spekulasjon med kvoter, sier han.

Svein Kristian Arntzen, UiT

Svein Kristian Arntzen sier at kvotespekulasjon presser opp prisene.

Foto: Universitetet i Tromsø

Kvotespekulasjon vil si at kvoter kjøpes med mål om å tjene penger på videresalg. Dette presser opp prisene. Arntzen viser til lovverket, der det slås fast at fiskeriforvaltningen blant annet skal sikre bosetting og sysselsetting i kystsamfunn.

– Det har aldri vært intensjonen i lovverket at noen skulle tjene seg rike på handel med fellesskapets ressurser.

Men det er hindringer i lovverket for kvotespekulasjon, sier han.

– Spørsmålet er hvorfor myndighetene tillater dette. Næringskomiteen på Stortinget har vært inne på at man bør strupe denne muligheten. Men det resulterte ikke i noen lovhjemmel. Det ble overlatt til forvaltningens praksis, sier Arntzen.

Aamodt er bedt om å kommentere at handlene hans fremstår som kvotespekulasjon.

Våre konsernselskaper fangster i dag om lag 26.000 tonn pr. år. NRK opererer med en oversikt hvor noen kvoter med et årlig fangstvolum på om lag 1300 tonn, som sammen med ulike båter er solgt over en periode på fem år. Jeg ser ikke noe dramatisk i det, svarer Aamodt.

Aamodt har for det meste solgt kvoter til torsk, sei og reker. Kvotene rederiet nå eier er hovedsakelig til arter som sild og makrell. Kilosprisen for sild og makrell er langt lavere enn for torsk, sei og reker.

Store overskudd

Økonomisk var årene med omfattende kvotehandler lukrative for Aamodt. Fra 2016 til 2021 hadde hans rederi et samlet overskudd på 189,4 millioner kroner. Store overskudd er fra årene han kjøpte og solgte mange kvoter, men fisket lite, som i 2017.

Dette har Aamodt tjent

Salgsinntekter

Driftsresultat

2015

26.232.000

2.278.000

2016

34.883.000

2.335.000

2017

90.778.000

29 632 000

2018

108.029.000

30.551.000

2019

161.326.000

41.275.000

2020

160.378.000

75.722.000

2021

103.348.000

9.909.000

Aamodt har fått NRKs gjennomgang av kvotehandlene hans. Fiskerederen har ikke svart direkte på spørsmål om det stemmer at de har kjøpte kvoter til båter de ikke har fisket med.

Det er naturlig at fiskerettigheter og båter som i liten grad genererer fangstinntekt prioriteres solgt, skriver Aamodt.

Prisene på kvoter har steget kraftig de siste årene. Men på kort sikt går prisene opp og ned. Det gir risiko for tap.

Hvorfor har du tatt risikoen med å kjøpe og selge kvoter med så kort mellomrom? har NRK spurt i en e-post.

Det følger risiko av enhver investering i vår næring. Det ville ikke være mulig å utvikle virksomheten vår til dagens omfang uten å eksponere oss for risiko underveis.

På spørsmål om hvorfor seks av fartøyene hans er flyttet frem og tilbake mellom ham og andre selskaper en rekke ganger på kort tid, svarer Aamodt:

– Det er ulike vurderinger som ligger bak i de ulike saker. Manglende fleksibilitet i regelverket, som gjør at aktørene som ledd i en og samme transaksjon må selge båter og kvoter i flere ledd og steg, for å oppnå det ønskede sluttresultat.

Båtene han ikke brukte

NRK har spurt Aamodt om hvorfor han har eid en rekke fiskebåter som han ikke har brukt.

– Båtene som nevnes her er stort sett eldre fartøy vi har kjøpt sammen med kvoter som lå på båtene, hvor vi overtok båter og kvoter samlet fra tidligere eiere.

Reder Carl Aamodt i Aamodt fiskeri

Da Carl Aamodt ble intervjuet i Dagens Næringsliv i 2018, viste han båten Grepan Jr. Denne båten registrerte ikke noe fisk under Aamodts eierskap.

Foto: Tomm W.Christiansen / Dagens Næringsliv

– Hvorfor har dere gjentatte ganger kjøpt samme type kvote som dere nettopp solgte?

– Det finnes ikke et universalsvar på de ulike vurderingene rundt våre kjøp, men i flere tilfeller har enkelte kvotetyper ligget i «pakker» sammen med andre rettigheter, både når vi har kjøpt noe, og når vi har solgt noe. Rekekvoter er typiske eksempler på slike.

Det er feil å tolke hvor lenge kvotene var registrert med ham som eier som antall dagers eierskap, ifølge rederen fra Søgne.

Kjøp av båter og fiskerettigheter er avtalt lang tid forut for søknad/gjennomføring av det avtalte, skriver han.

Millionene uten offentlig dokumentasjon

NRK har ettergått hva Aamodt kan ha tjent på salg av båter og kvoter alene. Dette er informasjon som vanligvis kommer frem i regnskapene hos fiskerederi. I Aamodts regnskaper er dette umulig å se.

NRK har kartlagt hvem som er Aamodts kjøpere. Ut fra kjøpernes regnskap, skipsskjøter og dokumenter til myndighetene, er det beregnet hva Aamodt ser ut til å ha solgt kvoter og båter for.

Kartleggingen viser kjøp av båter og kvoter for 217,6 millioner kroner fra Aamodt mellom 2016 og 2020. Det er ikke nok til å forklare de 272 millionene i salgsinntekter som Aamodt hadde fra annet enn fisk i perioden.

Det lar seg med andre ord ikke dokumentere gjennom offentlig informasjon hvor 54,4 millioner kroner kommer fra.

Aamodt har fått NRKs gjennomgang av båt- og kvotesalgene, med spørsmål om millionene som ikke lar seg dokumentere.

– Vi har ikke prioritert å gå i dybden i alle deler av NRK sine estimater, men det er grove mangler i grunnlaget NRK baserer sine anslag på, derav det omtalte resultatet, sier han.

Carl Aamodt, Aamodt fiskeri

Regnskapene deres er revisorgodkjent, sier Carl Aamodt.

Foto: Tomm W.Christiansen / Dagens Næringsliv

Han sier likevel at cirka 20 millioner kommer fra salg av eiendeler og at 13 millioner kommer fra salg av Glomfjord.

Fiskerirederen kunne dele en oversikt over hva kvotene og båtene var solgt for. Men det kom med en betingelse. NRK måtte signere en kontrakt som kunne legge begrensninger på hvilken informasjon som kunne deles med publikum. Dette kunne ikke NRK gå med på.

– Transaksjonene NRK er opptatt av, er underlagt privatrettslige avtaler som avskjærer oss fra å dele dem med offentligheten. Vi har likevel tilbudt NRK en avtale om full transaksjonsoversikt, hvor NRK har valgt å takke nei.

Se faktaboks nederst i saken for informasjon om NRKs gjennomgang av Aamodts båt- og kvotesalg.

Plankehaugen

Tilbake til «Topsy» – fiskeskøyta som 1. april 2019 ble slept til hugging. Båten fisket ikke under Aamodts eierskap. Men Aamodt registrerte kvoter på den.

26. mars søkte Aamodt om å registrere en seikvote for not på «Topsy». Han fikk nei fra Fiskeridirektoratet. For å få kjøpe kvoter må de plasseres på en funksjonell og egnet båt. Problemet var ikke at «Topsy» alt var slept til hugging da søknaden ble behandlet. Direktoratet sa nei fordi båten ikke kunne fiske med not.

30. april søkte Aamodt på nytt. Denne gangen ville han registrere en annen type kvote på «Topsy». Denne gangen sa direktoratet ja.

At Aamodt fikk kjøpe kvotene, gjorde at han kunne slå sammen «Topsys» kvoter med kvotene på andre båter. Dette kalles «strukturering» av kvoter. Da denne kvotesammenslåingen var godkjent, kom huggemeldingen til båten noen dager etter.

Restene av Topsy.

Dette bildet viser restene av «Topsy». Bildet ble lagt ut 9. juni juni.

Foto: Norsk Skipsbrukt / Facebook

Hvorfor søkte du om å få overført en kvote til en båt som alt var slept til hugging?

– Båten skulle struktureres, og på bakgrunn av dette ble fiskerettighetene derfor tildelt båten, før hugging og strukturering fant sted. Det er en helt alminnelig praksis og i tråd med gjeldende regelverk, svarer Aamodt.

NRK har spurt Fiskeridirektoratet hvorfor Aamodt fikk plassere en kvote på en båt som var sendt til opphugging.

Selv om et fartøy er besluttet opphugget, er det et fiskefartøy frem til kondemnering er gjennomført. I henhold til sakens dokumenter foreligger det en attest på dette 07.06.19, skriver kommunikasjonsavdelingen i en e-post.

Er det i henhold til intensjonen i regelverket å flytte kvoter til et fartøy som er sendt til opphugging?

Intensjonen i regelverket er å få ut reell kapasitet, det betyr at fartøyet er i aktivitet, svarer kommunikasjonsavdelingen.

Kampen om kvotene

Rederiets kraftige vekst i årene med flipping av kvoter og båter, gjør sørlendingen til stjerneskuddet blant norske fiskeredere.

Carl Aamodt blir kåret til årets fisker august 2019 i Mandal

Carl Aamodt (t.h) ble kåret til Årets unge Fisker av Fiskerlaget Sør i 2019. Diplomet ble overrakt av Mandals-ordfører Alf Erik Andersen.

Foto: Fiskarlaget Sør

Millionene Aamodt tjente i årene han fisket lite, bidro til at han kunne kjøpe fiskerederiet «Sille Marie» i 2018. Etter dette startet oppkjøpene å renne inn. Siden 2018 har fire nye selskaper kommet inn under Aamodts rederi.

En av de siste store investeringene er nye «Sille Marie». Den knalloransje båten på 66 meter er nesten like lang som en Jumbojet. Prislappen er over 300 millioner kroner.

Nye Sille Marie hos Karstensens Skibsværft i Gdansk.

Nye «Sille Marie» under bygging hos Karstensens Skibsværft i Gdansk.

Foto: Karstensens Skibsværft / Facebook

– Stort sett hver eneste krone har vi reinvestert. Underveis har vi tjent penger, bygget egenkapital og arbeidsplasser! Det både er, og bør vi være stolte av, skriver Aamodt.

Aamodt har selv nytt godt av rederiets vekst. I 2020 kjøpte han det som var den da nest dyreste hytta i Kristiansand gjennom tidene. En perle i skjærgården til 16,5 millioner kroner.

Hytte utenfor Kristiansand.

I 2020 kjøpte Carl Aamodt denne hytta utenfor Kristiansand for 16,5 millioner kroner.

Foto: Sondre Transeth

Året etter fikk sørlendingen 4,9 millioner kroner i lønn og lott fra rederiet. Det ble også satt av 45 millioner kroner til utbytte fra rederiet, som Aamodt eier 60 prosent av. Utbyttet var for å betale ut en «aldrende aksjonær» i et underselskap, ifølge Aamodt.

Fremover er det en usikkerhet for Aamodts rederi. Han har en rekke fiskekvoter som går ut om fire og et halvt år. Hva som skjer med kvotene som går ut, må politikerne snart ta et valg om. Fiskeriorganisasjonene har stor makt i norsk fiskeripolitikk. En av de viktigste organisasjonene er Fiskebåt. De representerer Norges største fiskeredere.

FISKEBÅT KONFERANSEN 2023, Carl Fredrik Aamodt

Under Fiskebåts årsmøte for 2023 ble Carl Aamodt pekt ut som varaordfører under møtet.

Foto: Torbjørn Brovold / NRK

Carl Aamodt har fått viktige posisjoner når dette valget skal tas. I desember 2022 ble Aamodt valgt som styreleder i Fiskebåt Sør, og han sitter i Fiskebåts styre sentralt.

Da han fikk tillitsvervet i Fiskebåt Sør pekte Carl Aamodt ut en av sakene som viktig for ham: kvoter.

Hei! Har du innspill til oss?

Vet du mer om denne saken eller andre forhold i fiskerinæringen NRK burde undersøke? Ta gjerne kontakt på e-post, telefon eller kryptert via Signal

  • Fredrik Kampevoll: +47 41 767 111
  • Line Tomter: +47 971 50 094

AKTUELT NÅ