Hopp til innhold

Fare for streik: – Ingen fly vil kunne bevege seg uten flygeledere

Dersom flygelederne ikke blir enige med arbeidsgiveren førstkommende helg, kan det fra mandag av bli kaos på norske flyplasser.

Kontrolltårn

Fra neste mandag kan det bli kaos på norske flyplasser dersom flygelederne går ut i streik.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Forrige uke brøt lønnsforhandlingene mellom arbeidsgiverorganisasjonen Spekter og Norsk Flygelederforening. Tidspunkt for mekling er nå fastsatt lørdag og søndag denne uken, med frist til midnatt søndag, melder kommunikasjonsdirektør i Spekter, Gunnar Larsen til NRK.no.

– Det kan bli streik fra mandag morgen om vi ikke kommer til noen løsning, sier Larsen.

Årsaken til bruddet med flygeledene skal være uenighet om lønn. Senest onsdag blir det klart hvor mange flygeledere som eventuelt blir tatt ut i streik, og hvilke flyplasser som kan bli rammet. Sjefen for Norsk Flygelederforbund vil ikke kommentere saken før disse tallene er klare.

Vekterstreiken, som varte en hel uke tidligere i sommer, førte til store økonomiske tap for flybransjen. Nå krysser bransjen fingrene for at de ikke blir rammet av en ny streik.

Torbjørn Lothe

Torbjørn Lothe, direktør i NHO Luftfart håper det ikke kommer en ny streik som går utover flyselskapene.

Foto: NHO Luftfart

– Kan bli full stopp i flytrafikken

Direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart, som representerer flyselskapene i Norge, sier selskapene vil bli hardt rammet ved en eventuell flygelederstreik.

– Det er ulike scenarier vi ser for oss ved en eventuell arbeidskonflikt. Dersom et lite antall flygeledere blir tatt vil det slå ut på flyselskapenes punktlighet. Det vil bli forsinkelser i flytrafikken og opphopning av fly på flyplasser som er rammet, sier Lothe.

– Dersom hele enheter blir tatt ut i streik vil de flyplassene som er rammet måtte stenge helt. Ingen fly vil kunne lette eller lande på en flyplass uten flygeledere, og det vil bli full stopp i passasjertrafikken. Det vil gå ut over passasjerer, flyselskapene og de som leverer tjenester til flytrafikken, sier Torbjørn Lothe.

Han håper det ikke blir noe streik, siden flyselskapene vil tape betydelige summer dersom trafikken stopper opp eller det blir forsinkelser og kanselleringer.

– Det blir umiddelbart store tap når vi ikke kan gjennomføre planlagt flytrafikk. Dessuten har vi nettopp vært gjennom en streik blant vekterne som sørger for sikkerheten ved flyplassene, som i stor grad gikk ut over flyselskapene og passasjerene, sier NHO Luftfart-direktøren.

Vil strekke seg langt for passasjerene

Vekterstreiken som rammet flere store flyplasser i Norge tidligere i vår, førte til at flybransjen led et økonomisk tap på mellom 100 og 150 millioner kroner, ifølge NHO Luftfart. Det var spesielt SAS, Widerøe og Norwegian som satt igjen med store tap.

Åsa Larsson

Pressesjef i Norwegian, Åsa Larsson.

Foto: Norwegian

Norwegian er bekymret for at det ikke har blitt noen løsning mellom flygelederne og Spekter, og sier at en eventuell streik vil ramme dem som flyselskap.

Men de lover at de vil strekke seg langt for passasjerene dersom streik blir en realitet neste uke.

– Det er vanskelig å si eksakt hvordan vi går frem ved en eventuell flygelederstreik, men vår viktigste prioritering er å ta så godt hånd om passasjerene som mulig, og vi kommer til å strekke oss så langt vi kan, sier Åsa Larsson, informasjonssjef i Norwegian.

– Vi håper det blir enighet slik at våre passasjerer kan få en fin ferie, sier Larsson.

Dette har du krav på

Når streik inntreffer på flyplassene har passasjerene lovfestede rettigheter, og flyselskapene har plikt til å informere passasjerene sine om disse rettighetene. Rettighetene gjelder for reiser innenfor EØS-området og ved reiser til andre land til EØS-området, så lenge flyselskapet du reiser med hører hjemme i ett av disse landene.

Heve kjøpet:

Dersom flyreisen blir kansellert har du rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake. Du har krav på å få pengene tilbake innen sju dager, og du kan også få refundert en reise som du har gjennomført, men som ikke lenger har noe poeng siden man ikke kan komme videre. Passasjeren har også krav på eventuell returflyging til første avgangssted.

Dersom du ikke vil heve kjøpet, har du krav på at flyselskapet legger til rette for en annen reise til din destinasjon så snart som mulig, eller på et senere tidspunkt etter ditt valg.

Krav på gratis måltider:

Dersom du blir strandet på en flyplass har du krav på å få dekket måltid, hotellutgifter og transport fra hotellet, om ventetiden tilsier det. Passasjeren skal tilbys gratis måltider og forfriskninger dersom det blir forsinkelse på mellom 2–4 timer. Over fem timer forsinkelse/ventetid har du rett til å heve avtalen eller kreve omruting snarest eller etter eget valg.

Ekstraordinære omstendigheter:

Når det gjelder ekstraordinære omstendigheter som flyselskapet ikke kan noe for, så har passasjeren ikke rett til kompensasjon for økonomiske tap som følge av kanselleringen. Et slikt tilfelle fant sted under askeskyen i 2010, og ofte faller en streik inn under dette.

AKTUELT NÅ