Desember er godt i gang, og for mange betyr det at gaver skal pakkes opp og at sjokoladeluker skal åpnes.
I år kommer vi, ifølge DNB, til å bruke 1,1 milliarder kroner på denne førjulstradisjonen. Noen vil bruke så mye som 8000 kroner på gavekalendere til barna.
En av dem som synes det er en utfordring å finne billige men fine gaver til adventstiden er komiker Ørjan Burøe.
Burøe er fortsatt ikke ferdig med kalendergavene til barna selv om desember er i gang. Han sier konseptet med gaver hver dag er koselig, men veldig stressende.
– Jeg har jo egentlig fire barn og en kone å kjøpe til. Det betyr at det er 120 gaver som må finnes, betales og pakkes i desember, og det er i tillegg til julegavene. Det er sinnssykt, sier Burøe.
Kan føre til mobbing
Sosionom og familieterapeut, Ailin Strømsholm, mener gavepresset har tatt helt av.
Hun sier julekalenderen kan ha en svært negativ effekt på både barn og voksne.
– Det er ingen tvil om at når noen barn får veldig fine gaver, så vil andre barn føle seg veldig utenfor. Det fører til et usunt materielt fokus og en vanskelig skolehverdag for enkelte barn, sier Strømsholm.
Strømsholm mener ansvaret ligger hos foreldrene.
– Foreldrene har et stort ansvar, og dette må diskuteres i hjemmet. Man må huske på at et slikt gavepress skaper klasseskiller fordi ikke alle har råd til å bruke opp til 8000 kroner på gavekalenderen, sier Strømsholm.
Snakker om gavene på skolen
En av dem som er fornøyd med å få kalender før jul er 9-år gamle Vilde Gundersen Lysjø. Hun sier de snakker mye om hva de får i kalenderen på skolen.
– Bestevennen min fikk den kuleste gaven i går. Hun fikk my little petshop, så hun var veldig heldig.
Lysjø forteller at alle i klassen har kalender.
– Alle får kalender. Noen får gavekalender og andre får sjokolade. Ingen har sagt noe slemt om mine gaver, men jeg vet noen kan være litt slemme, sier hun.
Problematisk utvikling
Forbrukerøkonom Silje Sandmæl sier den økende trenden med å bruke store summer på gavene fører til økonomiske utfordringer for mange foreldre.
– Vi ser at kjøpepresset er veldig stort i julen. Vi må huske på at det er vi foreldre selv som skaper denne usikkerheten, og at vi ved å gi stadig dyrere ting i kalenderen gjør det vanskeligere for andre foreldre, sier Sandmæl.