Færre vil bli barnehagelærer

Søkertallene til realfag øker, mens søkningen til barnehagelærerutdanningen gikk ned med 18 prosent fra i fjor.

Kristin Halvorsen

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen la frem årets søkertall for høyere utdanning. Bildet er fra et møte ved Universitetet i Bergen i mars 2013 hvor kunnskapsministeren presenterte forskningsmeldingen.

Foto: Hommedal, Marit / NTB scanpix

Mandag presenterte Kristin Halvorsen (SV) årets søkertall for høyere utdanning, melder NTB.

– Vi ser at det fortsatt er stor interesse for høyere utdanning, og at de rekordhøye tallene fra i fjor holder seg, sier Bente Ringlund Bunæs, daglig leder i Samordna opptak.

1400 flere enn i fjor

Totalt 117.200 har søkt høyere utdannelse i år, det er rundt 1.400 flere enn i fjor.

En bekymring for kunnskapsministeren er at søkningen til barnehagelærerutdannelsen (tidligere førskolelærer) er svært dårlig sammenlignet med i fjor, til tross for flere kampanjer de siste årene for å få flere til å søke på dette studiet.

I fjor økte søkningen med 22 prosent, mens den i år går tilbake med 18 prosent, og ligger bare litt over nivået i 2011.

– Må øke innsatsen

– Vi må øke innsatsen for å få flere til å velge barnehagelærerutdanningen. Å jobbe med de minste barna er en av de viktigste jobbene vi har i samfunnet, sier Halvorsen.

Hun gleder seg samtidig over at søkningen til realfag og teknologiske utdanninger har økt med 7,4 prosent i år, og at søkningen til den femårige lærerutdanningen har økt med 15 prosent fra i fjor.

Fordi søkningen til lærerutdanningen som sikter mot undervisning på 1. til 7. trinn har gått ned og søkningen til faglærerutdanningen har gått ned, ender imidlertid den total økning for lærerutdanningene på bare 3,8 prosent

Oppgang

Antall søkere på økonomisk- administrative fag, 3-årig ingeniørutdanning og sivilingeniørutdanning har økt med 7-8 prosent, mens søkningen til sykepleierutdanningen har økt med 6 prosent, ifølge pressemeldingen til Samordna opptak med søkertallene for 2013.

SISTE NYTT

Siste meldinger