Hopp til innhold

Dette har du krav på når flyet ditt blir innstilt

Flyselskapene plikter å ta godt vare på kundene dersom en avgang blir innstilt, uansett hva som er årsaken, understreker Forbrukerrådet. Det er særlig tre ting du har krav på.

Et fly fra Norwegian har landet på Gardermoen

MANGE INNSTILLINGER: Flere tusen nordmenn er blitt rammet etter at Norwegian i helgen innstilte en rekke flygninger i inn- og utland. Bildet av dette Norwegian-flyet er tatt ved en tidligere anledning.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

– I utgangspunktet har du krav på å bli ombooket til et senere fly eller alternativ transport, som også kan være noe annet enn fly, å få pengene tilbake, eller å selv kunne booke om billetten din til et tidspunkt som passer deg, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice hos Forbrukerrådet, til NRK.

Flere tusen ferieklare nordmenn er blitt rammet etter at Norwegian i helgen innstilte en rekke flygninger i inn- og utland.

Avganger til populære feriedestinasjoner som Bulgaria, Kroatia, Kypros og Spania er innstilt, både fra Oslo, Værnes og Stavanger.

– Det er en veldig beklagelig situasjon. Det er høysesong, og det er knapt med ressurser. I tillegg har vi fått en god del akutt sykefravær. Da er vi i en veldig sårbar situasjon, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

Kan ha krav på kompensasjon

Melding fra Norwegian om kansellering

MELDING: Denne meldingen fra Norwegian mottok en av passasjerene som skulle ha reist med flyselskapet denne helgen.

Flønes ber dem som er rammet, om å være oppmerksomme på rettighetene sine.

– Dersom du blir flyttet til et fly i morgen, må flyselskapet gi deg mat og hotellovernatting i mellomtiden. Velger du å kansellere turen og få pengene tilbake, skal du ha pengene innen sju dager, sier Flønes.

– Blir du ombooket til et senere fly, har du krav på samme standard som du opprinnelig bestilte. Det er imidlertid ingen tidsfrist for når flyselskapet senest må få deg av sted på en ny avgang, sier hun.

Du kan også ha krav på en kompensasjon, hvor standardkompensasjonen er på 250 euro, rundt 2300 kroner, ifølge Flønes. Men om du kan kreve dette, avhenger av årsaken til at avgangen ble innstilt.

Ingeborg Flønes

KLAG! Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet ber passasjerer som er rammet, ta vare på kvitteringer og klage til flyselskapet hvis du mener du har lidd økonomisk tap.

Foto: Forbrukerrådet

– Er det årsaker til innstillingen som flyselskapet åpenbart ikke kan lastes for, som vær og vind, har generelt selskapet ikke ansvar for å utbetale kompensasjon. Tekniske feil eller mangel på bemanning grunnet eksempelvis sykdom, kan synes å være selskapets ansvar, men det er det Transportklagenemnda for fly som avgjør, sier Flønes.

– Du bør klage

Hun ber passasjerer ta vare på kvitteringer og ta kontakt med flyselskapet og fremme krav overfor dem. Kommer du ikke noen vei der, kan du klage til Transportklagenemnda for fly.

Dersom Norwegian tilbyr kunden en ny avgang senere, og kunden selv finner en tidligere avgang med et annet selskap, er da Norwegian pliktig å dekke utgiften for den avgangen kunden selv har funnet?

– Det avhenger av årsaken til kanselleringen. Du bør la Norwegian finne den nye avgangen, men gjør du ikke det og gjør det heller på egen hånd, bør du likevel klage til Norwegian og synliggjøre utgiftene du har hatt, sier Flønes.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger