Hopp til innhold

De beste og verste slagordene

Valgkampslagordene til de politiske partiene får det glatte lag. Les og bedøm selv.

Sammenlign partiene
Foto: NRK

Elizabeth Hartmann

Elizabeth Hartmann

Foto: Sveinung Bråthen
Kjell Terje Ringdal

Kjell Terje Ringdal

Foto: NRK
Paal Tarjei Aasheim

Paal Tarjei Aasheim

Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

Til hver valgkamp lager de politiske partiene seg et slagord som skal gjelde for det aktuelle valget.

Valgkampslagordet skal ta for seg hva hvert parti skal fokusere på under valgkampen, og er ment både til velgere og til eget partiapparat.

NRK har fått partienes slagord vurdert av

  • Kjell Terje Ringdal, kommunikasjonsrådgiver og retorikkekspert.
  • Elizabeth Hartmann, daglig leder og kommunikasjonsrådgiver i Siste Skrik
  • Paal Tarjei Aasheim, strategisk direktør i reklamebyrået McCann.

Aasheim mener at et godt politisk slagord er en løfterik spissformulering av avsenderens politiske prosjekt.

- Ordlyden bør ha appell til fler enn bare kjernevelgerne, uten at man lover alt til alle. Skal det virkelig gjøre en forskjell, må det imidlertid være så godt sagt at det blir lagt merke til og husket. Drømmen må jo være å lage et politisk slagord som blir en del av dagligtalen, sier han og legger til:

- Årets norske slagord er langt unna dette nivået. Ingen av disse slagordene vil avgjøre valget, men i så fall ville det blitt rødgrønn regjering til høsten.

Slik vurderer de partienes slagord:

Sp: «Med hjerte for hele landet»

Senterpartiet logo
Foto: Senterpartiet

Ringdal: – Hjerte-smerte-trikset effektivt brukt for å få fram et budskap om at Sp er for byfolk også. Bare bløff, selvfølgelig, men godt jugd.

Hartmann: - De ekskluderer byene litt med dette, og det blir kanskje litt for mye distrikt. Men de har kanskje gitt opp byene litt.

Aasheim: - Unnskyld, men er ikke dette det motsatte av Senterpartiets politiske prosjekt? Jeg forstår at de forsøker å favne bredere ved å appellere til byfolk også, men tviler på at alt for mange lar seg overbevise. Det er imidlertid forholdsvis godt sagt, og er i det minste mulig å huske.

Rødt: «Vi skal farge Norge rødt»

Rødt

Ringdal: - Litt action er bra! En slags raddisvariant av Obama

Hartmann: - Jo, de skal vel det. Det sier noe om ambisjonene, og er et godt slagord.

Aasheim: - Vanskelig å tro på, men lett å bli litt sjarmert av. Ambisjonene er det i hvert fall ingenting å si på! Og når de nærmeste konkurrentene har blitt mer grønne enn røde, tydeliggjør det Rødt sin rolle på ytterste venstre side.


Høyre: «Trygghet og optimisme»

Høyre partilogo

Ringdal: – Like fantasifullt som «god jul og godt nytt år» . Et så ideologisk forankret parti med frie mennesker i fokus burde klart noe bedre enn dette. Gå i Clemets skammekrok!

Hartmann: - Forferdelig kjedelig, forutsigbart, og klarer ikke å skape engasjement.

Aasheim: - Dette er det desidert dårligste slagordet av dem alle. Vanskelig å forstå hva de prøver å si, men alle tolkninger er like lite troverdige. Trygghet er vel Ap, og optimister er det vel bare partiledelsen som er?

SV: «Ulike mennesker. Like muligheter»

SV logo

Ringdal: - Tydelig løfte, formulert effektivt. Følelsesappell og retning. The winner.

Hartmann: - Oppleves som troverdig i forhold til det de står for, uten at det ligger noe nytt i budskapet.

Aasheim: - Et slagord man enten liker eller misliker, men allikevel et av de beste. SV prøver ikke å tekkes alle, men byr på en nesten poetisk fremstilling av sitt politiske prosjekt. Den speilvendte ordstillingen er et klassisk og retorisk grep, og alliterasjonene bidrar til at det klinger relativt bra.

Ap: «Alle skal med»

Arbeiderpartiet logo

Ringdal: - Trussel eller løfte? En litt totalitær tekst, der man kan skimte den politiske ideen bak jernhånden som har formulert ordene.

Hartmann: - Veldig nært opp til SV sitt slagord. Partiet har hatt dette slagordet lenge, og det er en fordel for dem. De viser at de har en langsiktig visjon.

Aasheim: - Dette er årets soleklare slagordvinner! En presis og upretensiøs oppsummering av Arbeiderpartiets politiske prosjekt. Ja, det formidler vel egentlig hele partiets historie med tre enkle ord.

Frp: «Frp fornyer Norge»

Frp logo

Ringdal: – Språklig snekkerbenk, men i alle fall et budskap. Men det er kanskje slik folk flest skriver?

Hartmann: - Jeg opplever at de er det eneste partiet som går til valg på noe. Frp er det nærmeste vi kommer Obama og hans ønske om «change». Dette er det slagordet som i sterkest grad appellerer til nye velgere, og de har skjønt hvordan man driver valgkamp.

Aasheim: - Det beste slagordet på borgelig side. Litt pompøst, men også langt mer løfterikt enn den tidligere påstanden «For folk flest». Dette slagordet posisjonerer Frp som en banebryter: Partiet som alltid har kommet med forslag som de andre har latterliggjort, men som siden har blitt rådende politikk også i andre partier.

KrF: «Livskvalitet i hverdagen»

KrF-logo

Ringdal: – Gud, så kjedelig. Konkret og åndsfattig, paradoksalt nok. Her kunne de ha satt himmel og helvete i bevegelse.

Hartmann: - Veldig snilt og ufarlig. De snakker bare til menigheten, og får ikke nye velgere på dette. Og det KrF legger i ordet livskvalitet trenger ikke være det samme for alle. Hos andre partier ville det hatt en helt annen betydning.

Aasheim: - Det er vel dette KrF står for, men dette er nok ikke egnet til å engasjere andre enn kjernevelgerne. Og knapt nok dem. To flotte ord med et praktisk bindeord i mellom. Vanskelig å bli begeistret av, og nesten like vanskelig å huske.

Venstre: «Vi vil prioritere miljø, kunnskap og velferd»

Venstre

Ringdal: – Poesi som en betongblokk og politisk visjon a la handeliste.

Hartmann: - Rett på sak. Saklig, uten at det er store følelser og engasjement inne i bildet. Sier ikke noe om verdigrunnlag og resultat.

Aasheim: - Årets nest dårligste slagord: Dette er jo bare en kort oppsummering av de viktigste punktene fra partiprogrammet. Helt ok overskrift på en PowerPoint-slide, men utrolig lite inspirerende og minneverdig som slagord. Partiet med flest skapvelgere lokker ingen ut av skapet med dette! Uinspirert i gjerningsøyeblikket!

- Forbausende intetsigende

Paal Tarjei Aasheim sier at politiske slagord ofte klarer kunststykket å være pompøse og selvgode, samtidig som de er forbausende intetsigende.

- Jeg ser for seg store komiteer som har forsøkt å presse mest mulig innhold inn i færrest mulig ord. Resultatet blir at man sier alt, og dermed ingenting: Meningsløst for alle andre enn menigheten, sier han.

Hentet fra Socialdemokraterna

Valgkampsjef for Arbeiderpartiet Snorre Wikstrøm sier at de har hentet sitt slagord fra sitt svenske søsterparti Socialdemokraterna.

- De brukte dette slagordet for noen år siden. Vi mener det på en veldig god måte sier hva som er viktigst ved politikken vår.

- Hvor viktig er et godt valgkampslagord?

- Vi henter nok ikke mange stemmer på det. Men slagordene er ment som både intern motivasjon og til å vise fram partiets hovedbudskap. Et godt slagord er nok uansett med på å gi et positivt utslag for partiene, sier Wikstrøm.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger