Når bussen til Arne Åkvik begynner å fylle seg opp, setter han et gult skilt i frontruta som signaliserer at bussen er full.
– Da må passasjerene vurdere selv om de vil gå på bussen. Vi sjåfører kan jo ikke ta ansvar for andre folk sin helse.
Åkvik er avdelingstillitsvalgt ved avdeling Bergen Sør i Yrkestrafikkforbundet.
Noen passasjerer velger å stå igjen på bussholdeplassen og det skjærer i bussjåførhjertet til Åkvik.
– Det å kjøre fra en kunde er det verste jeg gjør. Når man skal ta bussen, så skal man jo rekke noe.
– Folk presser seg på
– Jeg tror det blir flere folk, før sommerferien var det jo ganske fullt, sier Gard Sandberg.
Han er passasjer på 21-bussen i Oslo, og frykter at bussene igjen skal bli overfylte når folk skal tilbake på jobb.
Han tror ikke folk kommer til å snu i døra selv om bussen er full og sier at han opplever at folk ikke følger skiltene så nøye.
Det er anbefalt å vente til neste buss dersom det er for mange passasjerer. Folk presser seg likevel på, forteller en annen passasjer.
– Selv om det står på døren for eksempel maksimum 30 personer i bussen, er det ofte dobbelt antall, sier Natalja Eikje.
Bussjåfører bekymret for høsten
7. juli i år ble smittevernregler for kollektivtrafikk endret fra 50 prosent blokkerte seter til «trafikklysmodellen». I dag praktiseres gult tiltaksnivå i modellen. Det innebærer blant annet at folk nå kan sitte ved siden av hverandre i bussen, slik at flere kan reise uten å stå ansikt til ansikt.
Når ferien snart er over, og folk skal på jobb, barnehager og på skoler igjen, er Fellesforbundet bekymret for hvordan det blir å reise og jobbe i kollektivtrafikken. Særlig rushtiden er de bekymret for.
– Vi registrerer at smitten øker etter at Europa åpnet opp, og vi ser at også smitten sprer seg fort også i kollektivtrafikken. Vi er nå veldig bekymret for om at de tiltakene som er nå er tilstrekkelig for ikke å få økning i smittespredning på kollektiv når det åpnes for høsten, sier Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet.
De organiserer rundt 4500 bussjåfører, og frykter at de får en utrygg arbeidshverdag om folk presser seg på i kollektivtrafikken.
Også Yrkestrafikkforbundet (Ytf), som organiserer nærmere 6000 bussjåfører, sier de er bekymret for hvordan det vil gå når ferien er over og skuldrene er senket.
– Det er bussjåførene som må stå i denne situasjonen og håndtere det når det oppstår ubehageligheter, sier generalsekretær i Ytf, Trond Jensrud.
Ansvar for det som skjer om bord i en buss ligger på sjåføren, men det blir vanskeligere å håndtere om det blir mer folk og smitte, mener Fellesforbundet.
Er for påbud om munnbind
De etterlyser sterkere involvering i tiltak og gjennomføring fra myndighetene, og understreker at de mener de strenge tiltakene fra tidligere må komme raskt tilbake dersom smittesituasjonen endrer seg. De åpner også opp for bruk av munnbind på offentlig transport.
– Hvis de ansvarlige myndigheter vurderer munnbind som effektivt, og et tiltak mot å spre smitte, er vi for at munnbind skal brukes i kollektivtrafikken på bakken i Norge, sier Sivertsen.
Flyselskapene SAS, Norwegian og Widerøe har selv innført påbud om munnbind for sine passasjerer. Helsemyndighetene har så langt ikke kommet med et slikt råd.
Jobber med mulige tiltak
Mange folk som reiser samtidig med kollektivtrafikk i de store byene og tettbygde områder er en stor utfordring i en pandemi, sier assisterende helsedirektør Espen Nakstad.
– Derfor jobber vi veldig hardt med det nå sammen med mange aktører i transportbransjen. Vi jobber for å finne gode løsninger på hvordan vi kan ta ned antall samtidig reisende på hverdager og i helger etter sommerferien, sier Nakstad.
Tiltak som diskuteres er at noen begynner tidlig på jobb, andre litt senere, men også det at man fortsatt bruker hjemmekontor for en del av arbeidsdagene om man har mulighet for det. Det vil redusere antall folk som må på en T-bane, buss, trikk eller tog samtidig i ganske stor grad, mener Nakstad.
Munnbind vil også kunne være et tiltak som kan bli anbefalt i Norge i ulike sammenhenger i tiden fremover.
– Vi ser gode resultater ute i den store verden. Hvis det er noe smitte ute i et samfunn, og man for eksempel er avhengig av å reise med kollektivtransport og sitte tett på hverandre, så har man i de fleste steder i verden innført obligatorisk munnbind. Og det er fordi det da beskytter mot smittespredning. Så det kan også bli aktuelt hvis vi kommer i en slik situasjon i Norge, sier Nakstad.
Han minner om at det fortsatt er viktig å holde avstand, ikke minst når man reiser over litt tid.
Folkehelseinstituttet ser på munnbind
Folkehelseinstituttet jobber nå men en rapport om munnbind skal tas i bruk eller ei i ulike situasjoner i Norge fremover.
– Vi har fått et oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) hvor vi blant annet skal gi råd for hvilke situasjoner og under hvilke kriterier munnbind bruk kan være et effektivt tiltak, samt for hvilken type munnbind som kan være aktuelt å anbefale, skriver Hanne Eriksen-Volle, seksjonsleder for Resistens- og infeksjonsforebygging ved FHI i en e-post til NRK.
Om et par uker åpner samfunnet igjen etter ferietiden – skoler, universitet med mer starter og folk skal på jobb igjen. Er det et aktuelt tidspunkt å innføre munnbind på?
– Dette er et av punktene som vil bli vurdert i oppdraget til HOD opplyser Eriksen-Volle.
Rapporten fra FHI til HOD skal leveres før skolestart.