Hopp til innhold

Advarer mot kartlegging i barnehager: – Blir fokus på barns feil

Viser barnehagebarna selvstendighet ved påkledning, og hvor gode er språkferdighetene? I et lovforslag foreslår regjeringen å dokumentere hvert enkelt barns trivsel, utvikling og læring – men møter motbør.

Barnehage

OVERDREVET: Både Utdanningsforbundet og Datatilsynet mener barn bør slippe å få dokumentert utviklingen sin i barnehagen.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

Lek, latter, gråt – i Rodeløkka barnehage i Oslo går hverdagen sin gang for de små mellom måltid, soving og av- og påkledning da NRK er på besøk. Om et nytt lovforslag blir en realitet, kan disse hverdagslige småbarnsaktivitetene bli gjenstand for dokumentasjon.

– Det at vi skal bli pålagt å dokumentere hvert enkelt barns ferdigheter strider imot norsk barnehagepolitikk og min faglige vurdering, forteller Rikke Messel, pedagogisk leder i barnehagen, til NRK.

– Overdreven kartlegging

Eksempler på dokumentasjon regjeringen ønsker mer av kan være barnets språkutvikling, selvstendighet og om barnet tar kontakt med andre barn under måltidene.

Det er leder i Utdanningsforbundet Steffen Handal kritisk til.

– Dokumentasjon av barns oppførsel og trivsel vil føre til en massekartlegging av vurderingsarbeid som ikke bør dokumenteres. Forslaget vil også legge opp til å lete etter feil hos barna istedenfor å se etter muligheter for utvikling, sier Handal til NRK.

Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet

Direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon, er imot dokumentasjon av barnehagebarn.

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

Også Datatilsynet er kritiske til forslaget fra regjeringen. Informasjon som blir lagret vil følge barnehagebarna videre i livet, ifølge direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon.

– Personvern handler også om å legge ting bak seg. Om man hadde en sen språkutvikling eller griset med maten i barnehagen, bør ikke det følge barna videre til de begynner på skolen, forteller Thon.

Ønsker å gjøre regelverket tydeligere

I dag er det ulik praksis fra barnehage til barnehage i dokumentasjon av barnehagebarn og videre pedagogisk oppfølging.

Regjeringen mener dagens regelverk ikke er godt nok definert, og ønsker derfor å endre barnehageloven med dokumentasjon av barna.

– Det er ikke riktig at vi skal drive masse kartlegging av barn på alle områder. Vi ønsker at barnehageansatte skal gi barna tett oppfølging. Dersom informasjonen fra barnehagen skal følge barnet videre til skolen, må foreldrene ønske det. Det er viktig å sikre barnas personopplysninger, sier statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Birgitte Jordahl.

Geir Jørgen Bekkevold, stortingsrepresentant fra KrF, stiller seg ikke bak regjeringens forslag.

– Barn er ulike

– KrF er veldig skeptisk til en massekartlegging av barn med standardiserte skjemaer. Vi må ikke glemme at det finnes god oppfølging og dokumentasjon i dagens barnehager. Om vi skal øke kvaliteten i landets barnehager, må vi ha flere ansatte og ikke flere skjemaer, forteller Bekkevold.

Alle barn er ikke like, og derfor blir det feil å bruke fastlagte kartleggingsverktøy, ifølge pedagogisk leder i Rodeløkka barnehage, Rikke Messel.

– Dersom vi ser at barnet har utfordringer med for eksempel språk, da følger vi opp og går inn for å kartlegge barnas behov sammen med foreldrene, sier Messel.

AKTUELT NÅ