Tilsynet avsluttet arbeidet klokken tre i natt. Da var det pumpet ut 90 tonn olje fra akterskipet og over i SFTs skip.
Kjell Kolstad i SFT sier at arbeidet gikk raskere enn forventet, selv om været i området er blitt dårligere.
Ingen miljøtrussel lenger
Ove Njøten i SFT sier at det havarerte skipet utenfor kysten av Nord-Troms ikke lengre utgjør noen miljøtrussel.
- Vi anser oss som ferdige med å tømme skipet. Det eneste som gjenstår, er litt finarbeid i maskinrommet. Det vil bli gjort i løpet av fredag, opplyser han til NTB.
Akterskipet
Pumpingen ble startet omkring klokka 18.45 i går, etter at pumper var blitt satt ned i maskinrommet på "John R". Hva skjebnen videre blir for akterskipet av båten er usikkert.
- Eierne må vurdere om akterskipet skal fjernes eller hogges opp på stedet dersom det holder seg på skjæret over neste storm, sier beredskapsrådgiver John Robin Nilsen i Sjøfartsdirektoratet.
Forskipet til land
Men skjebnen til forskipet av "John R", som ligger i Veggefjorden i Karlsøy kommune, virker mer sikker. Sannsynligvis kommer forskipet til å bli tauet til land og hogget opp og solgt som skrapjern, opplyser Nilsen.
Rederne av skipet har fått flere tilbud om hva som kan gjøres med forskipet. Tilbudene blir vurdert, og rederiet vil velge den billigste og sikreste måten å fjerne forskipet på. Rederiet vil ikke få lov av norske myndigheter til å la skipet synke i Veggefjorden.
Forskipet til "John R" ender trolig opp som skrapjern, men først må det taues til land.