Hopp til innhold

– Sjekkeapp bryter flere norske lover

140.000 nordmenn bruker sjekke-appen Happn, som hevder den er 100 prosent trygg og konfidensiell. En ny undersøkelse hevder at appen er verst i klassen når det gjelder å dele private opplysninger.

Beklager, vi kunne ikke vise innholdet.
Se «Happn GIF» i nytt vindu

Grafikken viser hvor mange spørringer appen Happn gjør i løpet av 11 minutter etter at den brukes, og hvor datatrafikken går.

Stadig flere finner kjærligheten på mobiltelefonen med dating apper.

Men Forbrukerrådet mener den populære datingappen Happn fører brukerne bak lyset. Siden den ble lansert i fjor vår, har den vært i eksplosiv vekst.

Den franske flørte-appen har 140.000 nordmenn som kunder, og over 10 millioner brukere på verdensbasis.

Den fungerer slik at du får beskjed dersom du er i nærheten av noen med en profil du trolig vil like.

– Alvorlig at brukerdata deles

Nettstedet lover at de aldri skal dele den personlige informasjonen man gir dem.

Men en gjennomgang SINTEF har gjort viser at sentrale brukerdata deles hyppig med andre, blant annet et amerikansk analyse- og markedsføringsbyrå.

Det vil fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet ha en slutt på.

– Problemet er at hvis du går inn på Happns nettsider lover de at de ikke skal sende noen informasjon til andre enn seg selv, så dette er et stort brudd på den tilliten brukerne har til tjenesten, sier Myrstad.

Er dette alvorlig, slik dere ser det?

Finn Myrstad, fagdirektør i Forbrukerrådet

- Vi vil foreløpig ikke anbefale at de som er på Happn sletter appen. Vi ønsker at det er Happn som må endre atferd, ikke folk flest, sier Finn Myrstad, fagdirektør i Forbrukerrådet.

Foto: Johan B. Sættem

– Ja, vi mener dette er veldig alvorlig. Det bryter både med de forventningene kundene har til tjenesten, og bryter sannsynligvis også med mange norske lover, sier Myrstad.

Datatilsynet: – Naturlig å se på saken

Forbrukerrådet vil nå gå i dialog med franske forbrukermyndigheter og det norske datatilsynet om saken.

Direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet sier til NRK at han vurderer å se på saken.

– Generelt skal ikke personopplysninger sendes avgårde, analyseres og brukes til andre ting enn det brukerne har lovt sine kunder. Hvis det er tilfellet her er det selvfølgelig en ting som vi vil sjekke nærmere, sier Thon.

Han sier at det er helt vesentlig at man kan stole på det som fremkommer i personvernerklæringene, og at det er bra at Forbrukerrådet har undersøkt hva appene faktisk gjør.

Happn avviser kritikken

Happns konsernsjef Didier Rappaport avviser kritikken fra Forbrukerrådet.

Han skriver i en e-post til NRK at analysebyrået Upsight brukes av selskapet inernt kun for å forstå hvordan appen brukes og at dataene ikke kan leses av andre.

Rappaport sier at hverken e-postadresser eller etternavn under noen omstendighet er synlig for andre.

– Vi tar privatlivet til våre kunder svært alvorlig og prøver kun å tlby den beste brukeropplevelsen for våre kunder på Happn, sier han.

Men Myrstad blir ikke veldig beroliget av tilsvaret fra den franske konsernsjefen.

– Delingen er noe Happn bør kommunisere klart og tydelig. Usikkerhet rundt selskapets praksis tjener ingen, avslutter han.

Happn brukervilkår

Forbrukerrådet hevder at Sintefs undersøkelse om hva Happn-appen faktisk gjør i praksis strider mot brukervilkårene.

Foto: Skjermdump

AKTUELT NÅ