– Men dersom man sikrer hovedgatene, kan de ikke bare angripe en annen plass?
– Jo, men hovedgater, i likhet med store turistattraksjoner og trafikknutepunkter, har en høy folketetthet andre gater og steder ikke har. Ergo kan man redusere tap av menneskeliv om målet forskyves, sier Hemmingsby.
– Økte sikkerhetstiltak og valg av andre mål vil tvinge frem flere trekk hos terroristene, noe som også øker muligheten for at de begår feil og detekteres.
Hemmingsby er forsker og doktorgradsstipendiat på Politihøgskolen i Oslo, der han for tiden forsker på terrorisme og målutvelgelse.
Foreslår hinder som reduserer fart
Terroren i Barcelona er bare et av flere angrep der terrorister har kjørt biler inn i store folkemengder med den hensikt å skade flest mulig sivile. Flere av angrepene i Europa har skjedd i viktige og symboltunge gater med mange turister.
Politimesteren i Oslo, Hans Sverre Sjøvold, sa til NRK fredag at det ikke er aktuelt med fysisk sikring av paradegater som Karl Johan for å hindre lignende angrep i Norge.
– Det vi står overfor nå er en trusselsituasjon som er av en karakter det er vanskelig å sikre seg mot, sa Sjøvold.
- Les også:
Hemmingsby mener fysiske sperrer bør vurderes, sett i lys av alle kjøretøyangrepene som har vært i Europa:
– Handlegater og paradegater er attraktive mål for terrorister på grunn av alle menneskene der, så fysiske sperretiltak som hindrer eller vanskeliggjør kjøretøyangrep kan være hensiktsmessig, sier han.
Han sier man nødvendigvis ikke trenger å sperre gatene helt av, men at man kan sette opp sperrer som reduserer fart, slik at terrorister ikke kan kjøre i stor fart gjennom gaten.
– Om dette er mulig og ønskelig avhenger av flere forhold, som trafikkflyt ellers i området, vareleveringsordninger og om trusselen anses som så stor at det er ønskelig, sier Hemmingsby.
- Les også:
– Tvinger frem enkle metoder
Hemmingsby har lang erfaring som sikkerhetsrådgiver i Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS) og Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
Hemmingby sier det har vært flere kjøretøyangrep i Europa siden 2013, men han sier også at dette ikke er en ny metodikk.
– Det er en enkel metode, men den er ikke ny. Det har vært flere slike angrep for eksempel i Israel i tidligere tiår. Liten tilgang til eksplosiver og automatvåpen tvinger frem disse enkle metodene.
- Les også: