Hopp til innhold

– Kunne flydd nærmest som normalt

Flytrafikken er nå delvis i gang igjen på Gardermoen etter å ha vært stengt siden torsdag på grunn av vulkansk aske. SAS og Norwegian flyr de nærmeste timene omtrent som normalt innenriks, men det er usikkert hvor lenge flyplassen er åpen.

Bjørn Kjos og Kenneth Vikse

Kommunikasjonssjef i SAS, Kenneth Vikse og Norwegian-sjef Bjørn Kjos håper på normal flytrafikk i tiden fremover.

Foto: NRK

– I SAS opererer vi et noe redusert innenriksprogram i dag. Vi regner med rundt 200 flyginger i dag, om denne luken holder seg åpen. Vi forholder oss forøvrig til flyforbudet, og så får vi se hvordan det går fremover i forhold til askemålinger og målesystemer. Nå bretter vi opp ermene og prøver så godt vi kan å finne alternative måter å få folk hjem på, sier kommunikasjonssjef Kenneth Vikse i SAS.

– Vi regner med normal drift i løpet av kort tid, legger han til.

– Kan fly i høyden

– Innenriks flyr tilnærmet et normalt program i dag etter at luftrommet ble gjenåpnet i dag. Noen flighter blir slått sammen fordi enkelte fly står i andre deler av landet, forteller Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Kjos mener flyforbudet i luftrommet over 35.000 fot er uforståelig.

– Utenriks prøver vi å få hjem folk fra Roma, Las Palmas og Malaga. Men luftrommet er stengt, selv opp i høyden over 35.000 fot. Jeg forstår ikke hvorfor ikke vi får fly folk hjem i den høyden, det er helt meningsløst. Vi har fly med full besetning klare til å ta av, men vi får ikke lov å fly, sier Bjørn Kjos.

Han sier det ikke vil være fare for å kjøre inn i askeskyer så høyt oppe i lufta.

– Det er fullt mulig å fly over 35.000 fot. Vi kunne flydd normalt over store deler av Europa, men blir stoppet på grunn av et meningsløst forbud, sier Kjos.

– Om det er politikk eller hva det er i det skjønner ikke jeg, legger Kjos til.

LES: Arlanda åpner i Sverige

Passasjerer som skal ut å fly bør sjekke flyselskapenes nettsider for å se om flyene går eller ikke.

Tomt på Gardermoen etter at luftrommet over Norge ble stengt

Tomt på Gardermoen i helgen etter at luftrommet over Norge ble stengt.

Foto: Erlend Aas / Scanpix

Innstilte fly på Oslo Lufthavn Gardermoen torsdag etter at luftrommet over Norge ble stengt

I helgen var alle flyavganger fra Oslo Lufthavn Gardermoen innstillte på grunn av askeskyen fra Island.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / Scanpix

Taper penger

For flyselskapene betyr flystansen store økonomiske tap.

– Tapene for Norwegian vil ligge på omlag ni til ti millioner hver dag når flyene står på bakken. Det blir noe lavere tap dersom vi permitterer ansatte, sier Norwegian-sjefen.

SAS regner med et enda større tap.

– Men foreløpig er det ikke fare for at vi ikke kan takle disse tapene, sier Kenneth Vikse.

Senioranalytiker Tore Østby i Handelsbanken Capital Markets sier til NTB at flere store flyselskaper, deriblant SAS, kan få problemer ved en langvarig flystopp. Han hevder SAS taper rundt 40 millioner kroner hver dag flyene står fast på bakken.

– Denne situasjonen er langt mer kritisk for SAS enn for Norwegian. De store flyselskapene, som i utgangspunktet befinner seg i en svak finansiell posisjon, får det veldig tøft framover. Det skal ikke vare fryktelig mange dager før de merker det godt. Varer dette i over en uke, så kan det begynne å spøke for enkelte av dem, mener Østby.

Forberedt på søksmål

Avinor-sjef Sverre Quale sier at han er forberedt på at det kan komme søksmål etter stengningen av norsk luftrom.

Flyselskapene taper nemlig millioner av kroner hver dag på å ikke ha flyene i luften, og Quale sier til Dagens Næringsliv at han er forberedt på at de enorme tapene kan utløse en debatt i etterkant om hvem som skal ta regningen.

– Vi kan ikke se bort fra både forsikrings- og erstatningssøksmål i etterkant av dette. Det er mye juridisk mat her. Hvis dette varer i uker, vil vi vel snart snakke om konkurser, sier han.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) mener det er uaktuelt å begynne å spekulere om søksmål, men hun ser de økonomiske utfordringene flystoppen fører til.

- Det er en svært vanskelig situasjon, og spesielt krevende for flyselskapene, sier hun til avisen.

Europas største flyselskap Lufthansa vurderer milliarderstatning for de store tapene de er blitt påført de siste dagene. Selskapet mener det er uakseptabelt at myndighetene stoler blindt på varslene som er basert på datasimuleringer fra Volcanic Ash Advisory Centre i London.

Permitteringer

SAS sendte ut permisjonsvarsler til mange bakkeansatte på fredag.

LES: Frykter SAS kan få problemer

– Permisjonsvarselet som ble sendt ut på til bakkeansatte er trukket tilbake og lagt i skuffen. Alle som har vakt i dag er bedt om å møte på jobb som vanlig. Om det kommer nye permitteringsvarsler må nesten fremtiden vise, sier Kenneth Vikse i SAS.

AKTUELT NÅ