– Jeg synes ikke streiken har vært verdt det for noen av partene, sier Andersen.
Han mener det er forkastelig at det har gått så mye penger ut i en konflikt som analytikere forutså utfallet av da streiken begynte for 11 dager siden.
- Les også:
Smertefullt
– Det er et dyrt skuespill. Begge parter står der og sier ting de ikke mener, og så ender man omtrent der alle mente de kom til å ende opp før streiken begynte, sier Andersen.
Luftfartsekspert Espen Andersen mener streiken har vært et unødvendig og dyrt skuespill med stor belastning for alle parter.
Foto: Alexander HagstadiusAllerede i de første dagene av streiken var luftfartseksperten tydelig på at dette ikke handlet om arbeidsplasser og om lønn, men om tilknytning til moderselskapet. Han mente de kom til å havne et sted midt imellom, og fikk rett.
– Det må da finnes billigere måter å kommunisere på, sier Andersen.
- Les også:
Han synes partene absolutt kunne ha spart seg bryderiet, kronene og smerten det hele har påført både dem og passasjerene.
– Svekket
Akkurat hvor mye streiken har kostet flyselskapet kan verken han, eller andre vite før i ettertid. Men at det har kostet unødvendig mye, er han ikke i tvil om.
– Det er helt klart at Norwegian kommer svekket ut av dette, sier Andersen.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier at han har hatt søvnløse netter og er glad for at konflikten er over. Men hvor mye har den egentlig kostet?
Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpixHan viser til 2012 der kun en person ble tatt ut i kabinstreik og alle flyene var i lufta. Likevel skal det ha påført selskapet et tap på 100 millioner kroner.
– Derfor tror jeg ikke at en halv milliard i tap er noe vågalt anslag, sier Andersen om regnestykket til en dansk luftfartsekspert, som uttalte seg til Danmarks Radio i dag.
– Glemt om to uker
Også professor Frode Steen mener at begge parter i konflikten har måttet gi mer enn de hadde tenkt, slik det ofte er i en streik.
– Jeg tror de som er mest fornøyde er alle som nå kan få fly igjen. Streiken har vært en enorm belastning for passasjerene, sier Steen.
- Les også:
Andersen tror likevel ikke at streiken har skremt passasjerene bort fra Norwegian, så lenge selskapet selger de billigste billettene.
– Om to uker er streiken glemt av forbrukerne, sier Andersen.
– Det er ikke en tariffavtale, men en juridisk bindende avtale som kommer til å fungere helt greit, sier Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud om hva pilotene har oppnådd.
Foto: Roald, Berit / NTB scanpix