Hopp til innhold

- TV 2 tjener på Schau-boikotten

TV 2 tjener mer penger på kampanjen kristenaktivister har satt i gang i protest mot Kristopher Schaus «De 7 dødssyndene», mener mediebyråtopp.

Kristoffer Schau og "De syv dødssyndene".

I første progam tar Kristoffer Schau blant annet en avstøpning av penisen sin.

Foto: TV2/Nettavisen

De siste dagene har flere tv-annonsører sørget for at deres reklame ikke vises i forbindelse med Kristopher Schaus omstridte TV 2-program «De syv dødssyndene».

Vil ikke mangle annonsører

Expert, Maxbo, Opplysningen1881 og Coca-Cola er blant firmaene som har trukket seg. Bakgrunnen er en boikottkampanje som ble dratt i gang av den kristne avisen Norge Idag.

Les mer: - Schau må stoppes

Men om boikotten til syvende og sist rammer TV 2 er svært tvilsomt, mener tv- og radiodirektør Espen Barås Bye i mediebyrået OMD.

Han sitter som bindeledd mellom annonsører og medier, og har de siste dagene fått henvendelser fra egne kunder på annonsør-siden, som ba om å få flyttet reklamen sin vekk fra Schau-programmet.

Men det mangler ikke på andre annonsører som ønsker å ha den ledige reklameplassen.

- Det er flere annonsører som vil inn på de ledige plassene. Det skyldes ikke først og fremst at de vil bli assosiert med «De syv dødssyndene», men det skyldes at programmet når en kommersielt sett veldig bra målgruppe, sier Barås Bye til nrknyheter.no.

Mer penger til TV 2

Han sier at all oppmerksomheten rundt programmet kommer til å gi veldig gode seertall i fortsettelsen. Og når kanalen produserer flere seere, gir det mer klingende mynt i kassa.

- Det vil alltid stå annonsører klar til å overta, og det å reklamere i forbindelse med dette programmet, anser jeg som et godt kjøp, sier Barås Bye.

- Så boikotten er gledelig for TV 2?

- Det er ingen dårlig ting, og det vil overraske meg veldig om dette ødelegger for kanalen.

Etter at Opplysningen 1881 trakk seg som annonsør i forbindelse med «De syv dødssyndene», har nummeropplysningskonkurrenten 180.no i dag offentliggjort at de vil ha sponsorplakat forut for programmet, skriver Kampanje.

- Folk bryr seg ikke

Barås Bye sier at annonsørene som har trukket seg har blitt redde og tatt boikottaksjonen litt for alvorlig.

- Jeg tror flere vil tenke negativt om annonsører som trekker seg vekk fra programmet enn omvendt. Generelt vil jeg si at mannen i gata ikke bryr seg, sier han.

Han sier at det er ekstremt sjeldent at annonsører kontakter mediebyråene om å fjernes fra spesielle programmer.

- Også da Big Brother kom til Norge var det flere annonsører som sa at de ikke ville ligge i nærheten av det programkonseptet. Men etter to uker ville alle ligge der, sier mediedirektøren.

Håper debatten fører frem

Redaktør Eivind Algrøy i Familie & Medier sier til nrknyheter.no at de tok en kalkulert risiko da de startet kampanjen mot TV 2-programmet.

- Vi visste at dette ville gi mer pr, men det er ikke sikkert at all pr er av det gode slaget bestandig. Vi ville gjøre TV 2 oppmerksom på at de kan møte motstand. Målet er at denne debatten gjør at de tenker seg bedre om før de starter en lignende programserie, sier Algrøy.

AKTUELT NÅ