I boka avslører tidligere Se og Hør-journalist Håvard Melnæs arbeidsmetoder som elektronisk overvåking av kilder og betalte innsideinformanter.
Lindholm mener det er svært alvorlig hvis dette stemmer:
- Hvis disse påstandene til Melnæs er korrekte, så er ikke Se og Hør en vanlig redaksjon, det er en kriminell organisasjon, sier Lindholm til NRK.
Korrupsjon
Han mener Se og Hør betaler og stimulerer til det som alle må være enig om er korrupsjon.
- De pumper inn store beløp til mennesker som bryter taushetsplikten i Politiet, kredittinstitusjonerog reisebyråer, og det er faktisk ulovlig, sier Lindholm som også har vært konsulent for boka.
Ukebladet Se og Hør fikk i 2001 tak i kontoutskriftene til kronprinsesse Mette-Marit og skrev flere artikler om handleturene hennes i utlandet.
Nå mener Datatilsynet at banker og kredittselskaper må begrense antallet ansatte som har tilgang til kundeopplysninger.
- Vi har oppfordret bankene til å redusere adgangen til når det gjelder hvilke type informasjon som man kan hente ut, sier informasjonssjef Ove Skåra i Datatilsynet til NRK.
Sjekkheftejournalistikk
Vær Varsom-plakaten bør vurderes endret som følge av Se og Hør-saken, mener Norsk Presseforbunds generalsekretær Per Edgar Kokkvold.
Vær Varsom-plakaten er alle norske mediers viktigste etiske rettesnor, men den inneholder ikke noe eksplisitt forbud mot sjekkheftejournalistikk slik den beskrives i Håvard Melnæs bok "En helt vanlig dag på jobben". Kilder har fått opptil flere hundre tusen kroner av bladet.
- Alle som har pressekort er bundet av Vær Varsom-plakatens bestemmelser, også Se og Hør. Jeg vil ta initiativ til at Presseforbundets styre 23. mars vurderer om det bør nedsettes en komite for å vurdere plakaten, eller i hvert fall at styret diskuterer om det trengs nye, konkrete bestemmelser, sier Kokkvold til Aftenposten.
Bør bli ulovlig
Det bør bli straffbart for journalister å bruke ulovlig framskaffet informasjon, mener justisminister Knut Storberget.
- I den grad det ikke fanges opp av medvirkningsreglene, så bør vi se på nye bestemmelser som nettopp fanger det opp. Slik at sterke medieaktører må ta et eget ansvar, sier Storberget.