Det var på kvelden 2. pinsedag et betongelement løsnet under sikringsarbeid i det nordgående løpet i Hanekleivtunnelen. Elementet raste ned og skadet to arbeidere.
Politiet etterforsker saken og mener nå de vet årsaken til ulykken. I forrige uke gjorde SINTEF kjerneboringer i boltehullene bak elementet for å finne ut hvordan de var festet. I dag kom konklusjonen: Forankringsboltene gav etter fordi de var for korte og limet var for dårlig.
I følge Teknisk Ukeblad fungerer limpatronene som ble brukt slik at hvis boltene ikke blir skrudd gjennom hele blir ikke limet blandet tilstrekkelig.
- Kappet sikringsboltene
Sikringsarbeidet forgikk ved at det ble sprøytet betong inn mellom fjellet og elementene i tunnelen.
- Det er en naturlig del av etterforskningen å fastslå hvorfor elementet gav etter, sier fungerende lensmann i Sande Svein Kristensen.
Han kan ikke si hvilke konsekvenser dette kan få for personer og foretak som bygde Hanekleivtunnelen, eller om etterforskningen nå må utvides.
- Vi fortsetter den taktiske etterforskningen med avhør av de som var der da ulykken skjedde, sier Kristensen.
Tønsberg Blad har tidligere skrevet at juks var utstrakt på 1990-tallet da Hanekleivtunnelen ble bygget.
– Tunnelarbeidere kappet sikringsboltene for å bli raskere ferdig, forteller erfarne tunnelarbeiderne til avisa. Ingen våger å stå frem av frykt for reaksjoner.