Hopp til innhold

- Boltene var for korte

Politiet vet årsaken til arbeidsulykken i Hanekleivtunnelen forrige mandag.

 

Hanekleiv-tunnelen
Foto: Svein Ove Hansli / NRK

Det var på kvelden 2. pinsedag et betongelement løsnet under sikringsarbeid i det nordgående løpet i Hanekleivtunnelen. Elementet raste ned og skadet to arbeidere.

Politiet etterforsker saken og mener nå de vet årsaken til ulykken. I forrige uke gjorde SINTEF kjerneboringer i boltehullene bak elementet for å finne ut hvordan de var festet. I dag kom konklusjonen: Forankringsboltene gav etter fordi de var for korte og limet var for dårlig.

I følge Teknisk Ukeblad fungerer limpatronene som ble brukt slik at hvis boltene ikke blir skrudd gjennom hele blir ikke limet blandet tilstrekkelig.

- Kappet sikringsboltene

Sikringsarbeidet forgikk ved at det ble sprøytet betong inn mellom fjellet og elementene i tunnelen.

- Det er en naturlig del av etterforskningen å fastslå hvorfor elementet gav etter, sier fungerende lensmann i Sande Svein Kristensen.

Han kan ikke si hvilke konsekvenser dette kan få for personer og foretak som bygde Hanekleivtunnelen, eller om etterforskningen nå må utvides.

- Vi fortsetter den taktiske etterforskningen med avhør av de som var der da ulykken skjedde, sier Kristensen.

Tønsberg Blad har tidligere skrevet at juks var utstrakt på 1990-tallet da Hanekleivtunnelen ble bygget.

– Tunnelarbeidere kappet sikringsboltene for å bli raskere ferdig, forteller erfarne tunnelarbeiderne til avisa. Ingen våger å stå frem av frykt for reaksjoner.

AKTUELT NÅ