Yrkessjåførene er lei av å stå i fergekø med turistene – krever forkjørsrett på fergene

De siste dagene har det vært flere timers ventetid på fergene i Nord-Norge. Nå krever yrkessjåførene at de får en egen fil med forkjørsrett.

Fergekø Lødingen

Yrkessjåførene finner seg ikke lenger i å stå timevis i fergekø – på lik linje med turistene. Sist torsdag så det lik ut på fergeleiet i Lødingen. Dårlig vær skremmer mange bilister sørover.

Foto: Statens vegvesen

Uværskaos og ventetider på opp mot fire timer ved enkelte fergeleier har frustrert feriefolk i Nord-Norge den siste uka.

Samtidig har Lastebileierforbundet blitt nedringt av yrkessjåfører som står bom fast i den samme køa.

Frank Lauritz Jensen, rådgiver i Norges Lastebileier-Forbund

Frank Lauritz Jensen er rådgiver for Nordland, Troms og Finnmark i Norges Lastebileier-Forbund.

Foto: Ole-Fredrik Lambertsen / NRK

– De forteller om ei ventetid som er helt uakseptabel. Dette er fullstendig galskap og må rettes umiddelbart, sier Frank Lauritz Jensen i Lastebileierforbundet.

Koronapandemien ført uvanlig mange norske turister til Nord-Norge de siste to somrene.

Men før helga fikk ferieidyllen en brå slutt for mange. Fergeleiene ble fylt til randen av bobiler og feriefolk som flyktet fra et kraftig uvær.

Nedringt av frustrerte sjåfører

Yrkessjåførene synes det er urimelig at de må vente i kø på lik linje med turistene.

– Det blir helt umulig for sjåførene å planlegge kjøringa. Da er det ikke så rart det blir mye aggresjon på ventetid der ute. Noen har sagt at «blir det ikke bedre så sykemelder jeg meg til neste sommer.»

En av yrkessjåførene som sto i kø i flere timer i Lødingen sist fredag er Kent-Ole Edvardsen.

– Det koster samfunnet noe sinnssykt med penger når alt stopper opp, ikke minst arbeidsgiverne. Vi har kjøre- og hviletid. Og arbeidstid, skriver han i en tekstmelding.

Yrkessjåførene finner seg ikke lenger i å stå timevis i fergekø – på lik linje med turistene. Sist torsdag så det lik ut på fergeleiet i Lødingen. Dårlig vær skremmer mange bilister sørover.

Krever egen fil på fergeleiene

For yrkessjåførene er den lange tida i fergekø ikke forenlig med reglene for kjøre- og hviletidsbestemmelsene, ifølge Jensen.

– Vi krever rett og slett at all yrkestransport får kjøre i en egen fil om bord om bord prioritert plass på fergene. Så må heller de som har ferie kunne stå der noen timer ekstra, sier han.

Ifølge Jensen er det ingen som har oversikt over hva det koster samfunnet at yrkessjåførene står i kø.

– Det er arbeidstida til folk det er snakk om, De kommer seg ikke hjem som planlagt, og får heller ikke gjennomført jobben innenfor den tidsramma som er satt.

Tror du det er mulig å få til?

– Ja, det må være mulig å få til med en gang, vi kan ikke vente på noe vedtak. Dette er gjennomført på ferga mellom Horten og Moss, da burde det være mulig å få det til her også. Vi kommer til å følge dette opp for å få det på plass.

Fergekø på Helgeland

Også nå i helga er det lange køer på flere fergesamband i landsdelen. Spesielt på fergesambandene i Ofoten og langs kystriksveien, opplyser Vegtrafikksentralen.

Foto: Ole-Christian Olsen / NRK

Ikke noen praksis for å gi fortrinnsrett

Hvem som har fortrinnsrett på ferga reguleres i en egen forskrift, og skal blant annet sørge for at utrykningskjøretøy og livsviktig transport alltid går foran.

Den sier at «Statens vegvesen kan gi fortrinnsrett til andre i særlige tilfeller.»

– Enkelttransportører kan søke om fortrinnsrett. Men vi har ikke noen praksis for å gi fortrinnsrett til yrkestransport på generelt grunnlag, sier fung. avdelingsdirektør i fergeavdelinga i Statens vegvesen, Anders Sæternes.

Han er godt kjent med problemet med lange køer når det blir dårlig vær, slik det har vært i Nordland de siste dagene.

Fergekø

Lastebileierforbundet vil ha forkjørsrett for tungtransporten. Statens vegvesen har så langt ikke sett noen grunn til at de skal særrettigheter.

Foto: Rolf Jakobsen / NRK

Skjønner du at yrkessjåførene kan bli frustrerte?

– Jeg har full forståelse for at alle blir frustrerte når man må vente lenge.

Vil dere se på dette dersom det kommer en formell henvendelse?

– Fram til nå har vi ikke sett noen grunn til å gi ei spesiell kjøretøysgruppe noen særrettigheter foran andre. Men vi skal sjølsagt ha ei god og forsvarlig saksbehandling dersom det kommer en formell henvendelse om dette, sier Sæternes.

Reportasje fra august 1973.

Reportasje fra august 1973.