Hopp til innhold

Blodrøde tall for flybransjen – skal ha krisemøte med regjeringen

NHO anslår at luftbransjen har tapt 12–13 milliarder så langt i pandemien. I september møter de regjeringa til krisemøte.

Redningspakke til SAS

Flyselskapene har lagt bak seg noen utfordrende måneder. Dessverre ser ikke høsten så mye lysere ut, ifølge NHO.

Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Det er tøffe tider. Ikke minst for luftfarten.

Widerøe oppgir alene å ha tapt over 650 millioner siden pandemien brøt ut. Mens SAS fikk et historisk underskudd før skatt på rundt 2,7 milliarder svenske kroner.

Nå frykter NHO Luftfart for fremtida til bransjen, og har bedt om et krisemøte med regjeringa.

Torbjørn Lothe, administrerende direktør i NHO Luftfart

Administrerende direktør Torbjørn Lothe hos NHO Luftfart.

Foto: Pressebilde / NHO

Det forteller administrerende direktør Torbjørn Lothe. Han har sett på de siste tallene, og ser få lyspunkter.

Fra mars til juli har Avinors flyplasser mistet mellom 12 og 13 millioner passasjerer. Det har gitt et enormt omsetningstap, forteller han.

– Det er vanskelig å gi eksakte tall for hele bransjen. Men regner du en tusenlapp per reisende, som ikke er så langt fra sannheten, snakker vi om 12–13 milliarder totalt.

Milliardbeløp

Da snakker man om trafikken totalt på Avinor sine lufthavner. Inkludert utenlandske selskaper som flyr til og fra Norge.

Norske selskaper har nesten 100 prosent av trafikken innenriks og vel halvparten av den internasjonale til Norge, forklarer Lothe.

– Rundt 75 prosent av omsetningstapet er knyttet til de norske selskapene. Altså snakker vi om mellom åtte og 10 milliarder i omsetningstap for norske flyselskaper. Grovt regnet.

Lothe peker på andre tall som viser alvoret i situasjonen:

  • Den internasjonale trafikken gikk ned med 99 prosent på Avinor sine lufthavner i april og 98 prosent i mai.
  • I juni var nedgangen på 96 prosent, før man så en liten bedring i juli. Da var nedgangen på «bare» 86 prosent.

– Det er ingen næringer i Norge som er i nærheten av en tilsvarende svikt, som vedvarer over så lang tid.

Kutt hos Widerøe

Widerøe har allerede varslet kutt i flere strekninger framover.

Hos dem er nå 662 ansatte helt eller delvis permittert. For SAS er det samme tallet cirka 1200 i Norge.

– Vi har gjennomført oppsigelser av totalt 1200 ansatte. Tilsvarende i overkant av 900 årsverk. Hovedtyngden av oppsigelsesprosessen er ventet å være sluttført i løpet av september, opplyser pressesjef i SAS, John Eckhoff.

Selskapet hadde i juli 75 prosent færre passasjerer.

Catharina Solli, kommunikasjonssjef i Widerøe.

Catharina Solli er kommunikasjonssjef hos Widerøe.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

Catharina Solli i Widerøe forteller at de har sett seg nødt til kalle tilbake og re-permittere ansatte gjennom denne pandemien.

– Dette blir vi nok nødt til å fortsette med fremover, da evne til å raskt kunne øke produksjon for deretter å kutte dersom markedet svikter igjen, vil bli helt avgjørende for å komme igjennom denne krisen.

Norwegian permitterte i mars 80–90 prosent av arbeidsstyrken. Selskapet har ikke ønsket å besvare NRKs spørsmål om hvordan situasjonen er nå.

– Vi har dessverre ikke noe nytt å dele rundt dette nå før resultatfremleggelsen på fredag, skriver en talsperson.

Møter regjeringen

I et brev NHO Luftfart har sendt regjeringen tegnes det et dystert bilde for høsten:

De er fornøyde med de umiddelbare tiltakene som ble iverksatt. Nå forventer Torbjørn Lothe at flere av dem videreføres.

– Det viktigste i første omgang er å få videreført fritaket for flypassasjeravgiften, holde momsen nede og redusere lufthavnavgiftene for en lengre periode framover.

– Så må man vurdere en kontantkompensasjon som dekker deler av det omsetningstapet som skyldes reiserestriksjoner og smitteverntiltak. Her må myndighetene ta sin del av ansvaret.

Hvis ikke vil resultatet kunne bli et ytterligere svekket rutetilbud, og at norske flyselskaper taper i konkurransen mot utenlandske, tror han.

– Det er varslet at man ikke vil kjøpe tjenester lenger, og at man vil gjeninnføre avgiftene. Det blir helt feil. Da struper man mulighetene for å komme i gang igjen.

Følger situasjonen

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) sa før helga at regjeringa er villige til å bruke penger på flyselskapene også fremover.

Ingvild Ofte Arntsen

Statssekretær i samferdselsdepartementet Ingvild Ofte Arntsen.

Foto: Privat

Hareide sa videre de ikke har inngått noen avtale med flyselskapene fra oktober, men at de vil møte dem til forhandlinger. Da skal nye avtaler inngås.

NHO opplyser at de 11. september møter næringsministeren, samferdselsministeren samt to statssekretærer i finansdepartementet.

Statssekretær i Samferdselsdepartementet Ingvild Ofte Arntsen (KrF) sier til NRK at de er i tett dialog med bransjen og følger situasjonen nøye.

– Luftfarten er hardt rammet. Og vi vurderer derfor fortløpende behov for tiltak som sikrer at vi har norsk luftfart både på kort og lang sikt.