Hopp til innhold

Widerøe reduserer tilbudet – kutter i flere strekninger

Pandemien skaper utfordringer for Widerøe, som har tapt over 650 millioner i passasjerinntekter. Nå varsler de redusert tilbud.

Et Widerøefly på Svolvær flyplass i Lofoten
Foto: Dina Storvik / NRK

Det melder flyselskapet i en pressemelding.

Widerøe begrunner kuttene med en betydelig «svikt i etterspørselen etter flyreiser som følge av covid-19 pandemien».

Selskapet peker også på bortfall av statlig kjøp og lettelser i avgifter som årsaker til at de ikke klarer å opprettholde dagens tilbud.

Destinasjoner som får et redusert tilbud er Skagen, Vadsø, Kirkenes, Florø og Hovden.

Christian Skaug, kommersiell direktør i Widerøe, uttaler at de ikke har noe valg.

– Widerøe er ikke fornøyd med det rutetilbudet som de berørte destinasjonene får som følge av de justeringer som vi nå er nødt til å gjøre.

Ordninger avvikles

Direktør for Kommunikasjon og Samfunnskontakt i Widerøe, Silje Brandvoll, forklarer at de har fått bistand fra norske myndigheter under pandemien.

På den måten har de klart å gi et bedre tilbud, enn markedet skulle tilsi.

– Myndighetene var kjapt ute i mars, med skatte- og avgiftslettelser. Vi fikk også et tilskudd til å fly en del ruter som det i utgangspunktet ikke var marked for.

– Disse ordningene avvikles nå. Det kjøpet staten har gjort av flyruter, det går bare ut september. Mens avgiftslettelsene bare går ut oktober.

Fra oktober har Widerøe dermed andre rammebetingelser, sier Brandvoll.

– Da har vi ikke mulighet til å fly disse rutene. Dessverre, sier hun til NRK.

Har tapt 650 millioner

Ved inngangen av juni var cirka 1000 månedsverk i Widerøe permittert.

I tillegg kommer ekstrahjelper og timevikarer.

Silje Brandvoll, direktør for Kommunikasjon og Samfunnskontakt i Widerøe

Silje Brandvoll i Widerøe forteller at cirka 40 prosent av tilgjengelige månedsverk er permittert.

Foto: Ola Helness / NRK

– Så langt har vi mistet 650 millioner i passasjerinntekter bare i perioden mars til juli. Markedssvikten er ganske formidabel. Vi låner penger for å finansiere løpende underskudd. Det er det som er realiteten.

Brandvoll er glad for støtten myndighetene har gitt, og sier de håper på fortsatt hjelp i tiden framover.

– Vi ser på etterspørselen at korona er langt fra over. Vi regner med at vi vil merke korona langt inn i 2021.

– Vi kutter der vi kan. Men skal reiselivet klare seg gjennom perioden så er vi avhengig av bistand. Dette er sannsynligvis den største krisen i moderne luftfartshistorie som noen flyselskap har opplevd.

Frykter konsekvensene

Fylkesråd for samferdsel i Troms og Finnmark, Kristina Hansen, mener dette vil ha konsekvenser for både næringsliv og innbyggere.

– Det er en ikke ønsket utvikling, tvert imot. Etter at Troms og Finnmark ble slått sammen er det faktisk slik at det er behov for et bedre rutetilbud og særlig mellom Vadsø og Tromsø, som er to plasser hvor det er strategisk viktig at vi har et godt rutetilbud.

– Samtidig forstår jeg at et kommersielt selskap ikke kan drive med aktivitet de over tid ikke tjener penger på. De har fått statlig støtte i en periode. Spørsmålet er om den statlige støtten burde ha fortsatt.

Hun vil nå ta opp saken med stortingsrepresentantene.

– Regjeringen må hvert fall sørge for at det er et rutetilbud i Troms og Finnmark som er akseptabelt i den utfordrende situasjonen som covid-19 setter oss alle i.

Vadsø-ordfører Wenche Pedersen er redd kuttene kan få konsekvenser for koronaberedskapen.

– Jeg er kjemperedd for at dette vil få konsekvenser i og med at vi sender tester til og fra Tromsø som følger av korona-situasjonen. Jeg er redd for at dette skal få en beredskapsmessig konsekvens opp i det hele.

Hun mener også at Øst-Finnmark nok en gang er nedprioritert av staten.

Forventer handling

Ordfører Ola Teigen (Ap) i Kinn kommune er redd flytilbudet fra Florø lufthavn vil gi negative ringvirkninger for oljenæringen.

Kinn-ordførar Ola Teigen

Ordfører Ola Teigen (Ap) i Kinn kommune i Vestland fylke.

Foto: Ola Weel Skram / NRK

– I ytterste konsekvens kan det bli så dårlig tilbud at oljeselskapa heller vil fly fra andre lufthavner.

Det er han redd vil gi en negativ spiral, som vil svekke tilbudet for andre næringer og fritidsreisende.

– Vi burde komme inn igjen på FOT-programmet, og ha samme betingelser som de andre flyplassene i Sogn og Fjordane.

Nå håper han et politisk flertall vil hjelpe flyplassene og det flytilbudet som er i distriktene.

– Vi forventer handling fremover.