Togene på Nordlandsbanen er drapsmaskiner som har tatt livet av 2.800 elg og 1500 rein i løpet av ti år. Disse dystre tallene gjør Nordlandsbanen til den mest farlige togstrekninga for dyr i hele Europa.
Nå mener stortingspolitiker Ivar Kristiansen (H) at togtrafikken bør stoppes inntil det er funnet en løsning på problemet.
– Jeg er ikke med på at 500-1000 nye elg og rein skal bli drept mens vi venter på at byråkratiet skal bestemme seg, sier stortingsrepresentant Ivar Kristiansen fra Nordland Høyre.
Torsdag ble ti rein påkjørt og drept av toget på Saltfjellet, og flere dyr måtte avlives på grunn av skadene de fikk etter påkjørselen.
På søndag ble på nytt en reinflokk påkjørt - også denne gangen var flere av dyrene i live etter påkjørselen og måtte avlives på stedet.
Les også:
Les også:
Foreslår å stanse togtrafikken
Kristiansen mener dyretragedien er blitt så dramatisk og ukontrollert nå at togtrafikken bør vurderes stanset på Saltfjellet.
– Særlig siden ingen ser ut til å ta ansvar i saken og iverksetter tiltak som kan stanse tragedien. En ny runde med ny reguleringsplan vil ta ett til to år med vanlig tempo, sier Kristiansen.
Derfor tar stortingsrepresentant Ivar Kristiansen fra Høyre nok en gang saken til Stortinget i håp om å få fortgang.
Fylkesmannen kaller inn til møte
Det er uenighet om hvordan rein-og elgpåkjørsler kan forhindres. Mange forslag er lansert - ett av de er å sette opp gjerder på deler av strekninger langs Nordlandsbanen. Men de involverte partene er foreløpig ikke blitt enige om å sette opp gjerde på Saltfjellet - selv om det ble bevilget penger til dette i 2009.
Men nå kaller fylkesmannen inn til møte.
– Dette er ei vanskelig problemstilling fordi reinen er ulike plasser fra år til år, ut fra at beiteforholdene varierer. Men nå er det satt i gang et arbeid fra Jernbaneverket for å se på tiltak i de verst belastede områdene. Og jeg har tro på at hvis man setter seg ned ilag så kan man få gjort endel ting som reduserer tapene i fremtiden. Og jeg vil tro at når fylkesmannen får til et slikt møte, så vil man finne tiltak som kan virke fra neste vintersesong, sier miljøvernsjef Roar Høgseth hos Fylkesmannen i Nordland.
– Vi sier ja til jernbanegjerde
Miljøvernsjefen sier at de sier ja til jernbanegjerde, men at det stilles betingelser fra fylkesmannen om også å ta hensyn til andre interesser.
– Vi sa ikke nei, vi sa ja, men stilte vilkår om at de måtte gjøre den jobben som den nye naturmangfoldloven krever, nemlig at de skulle vurdere tiltak og tilpasninger som gjorde at de skulle ta vare på andre interesser enn bare reindriftsnæringen. Det samme tror jeg også kommunene vil gjøre - de vil behandle den etter plan-og bygnignsloven, sier Høgseth.
Høgset tror møtet med alle de involverte parter vil finne sted i løpet av en eller to uker.
Passasjer filmet reinpåkjørsler:
- Les også:
- Les også: