Hopp til innhold

Utenlandske kjøpere kan bli avvist

På grunn av utførselsforbud for alle fartøy over 50 år, er det usikkert om det ærverdige hurtigruteskipet MS «Nordstjernen» kan selges til utlandet.

I 56 år har MS Nordstjernen, som nok er selve symbolet på norsk hurtigrutehistorie, gått langs norskekysten.

Det verna skipet er bestemt solgt og 17. mars la det ut på sin aller siste reise som hurtigrute.

Reisen gikk fra Kirkenes til Bergen og da den anløp havn gikk den inn i historien som den hurtigruta som har seilt lengst av alle hurtigruteskip.

Med om bord var riksantikvaren.

– Forbud mot å føre denne type båter ut av landet

– Som kulturminnemyndighet hadde vi veldig lyst til å se nærmere på dette skipet. Nordstjernen har vernestatus og da er det naturlig at vi følger med i salgsprosessen videre, sier seksjonsleder Alexander Ytteborg.

Nå som skipet skal selges, er det ikke sikkert at båten kan selges til utlandet. Ytteborg sier det er begrunnet med et utførselsforbud for båter over 50 år.

– Skal denne båten selges må kjøperen søke om tillatelse fra riksantikvaren om tillatelse. Da må det vurderes hvorvidt dette er et norsk kulturminne, som skal forbli i Norge.

Håper Hurtigruten forblir eier

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Han sier han tror det aller beste ville vært om Hurtigruten kunne forbli eier av skipet, som forteller at de nå prøver å finne fram til en løsning for skipet.

– Hvorfor er denne båten så interessant?

Riksantikvar Alexander Ytteborg

Alexander Ytterborg.

Foto: NRK

Det er fordi denne båten er en av de eldste passasjerbåtene vi har, ikke bare i Norge, men også på verdensbasis.

– Vi er i dialog

Hurtigruten selv vet ikke hva som skjer med «Nordstjernen» når den går ut av drift.

– Men vi har en dialog med riksantikvaren og vi skal finne en god løsning, sier kommunikasjonssjef Ragnar Norum.

Han understreker at de ennå har god tid. «Nordstjernen» skal ikke selges før i september. Frem til da skal den tjenestegjøre som passasjerskip på Svalbard.

– Vi har hatt tre-fire seriøse interessenter, men det har ikke kommet noe ut av det. Prisen er ikke noe problem, men driften av båten er en utfordring. Det koster å drive en sånn skute, sier Norum.

– Har mange seilas foran seg

– Den har en linjeføring som peker langt tilbake i tid. Den har sterke elementer av dampskip og det er det eneste skipet vi har i fart i dag, som gir assosiasjoner til dampskipstrafikken i Norge.

Ytteborg mener Nordstjernen er viktig som et symbol på den norske samferdelshistorien og at den har mange gode år foran seg.

– Inntrykket vårt er at dette er en båt som fortsatt er i veldig god stand. Det er helt opplagt at det er en kontinuerlig behov for vedlikehold, men etter å ha tatt noen runder om bord har vi fått et godt inntrykk av standarden, sier Ytteborg som sier det forutsetter at båten er i drift.

– Følger historien

Avskjed med Nordstjernen på kaia i Trondheim

Folk langs kysten har møtt opp for å ta farvel med MS «Nordstjernen»

Foto: Jon Rokseth

Ytteborg sier at det som er spesielt med skipet, er at det har utviklet seg i takt med tiden.

– Når du går om bord her, kan du se utviklingen av hurtigurtenhistorien, lag på lag. Det er også det som gjør den unik.

150 ganger rundt jorda

Mange har håpet at Hurtigruten ville beholde «Nordstjernen» som verdens eldste hurtigruteskip. Men Hurtigruten har verken organisasjon eller økonomi til å ta vare på et ekstra skip.

MS «Nordstjernen» ble bygd ved Bluhm und Voss i Hamburg i 1956.

Den gamle ærverdige damen har på sine 56 år opp og ned langs norskekysten tilbakelagt en distanse som tilsvarer mer enn 185 ganger rundt jorda. I flere år gikk den også i cruisefart på Svalbard om sommeren.

Den har seilt i godt vær og dårlig vær og møtt nyttårsorkanen på Stadhavet i 1992. Likevel har den gamle hurtigruten har aldri vært utsatt for ulykker eller havari.

Spøkelse om bord?

Da NRK Nordland mønstret om bord i 2006 ble det kjent at skipet har sitt eget spøkelse som vokter over seg. Når det er natt og stille om bord kan man oppleve rare lyder av dører som går opp og igjen av seg selv. Kanskje er det en tysk arbeider som skal ha omkommet under byggingen i 1956 som fortsatt er om bord og sørger for at alt er bra.

– Han er her og passer på oss. Vi har full tillit til at han vil oss vel. Hadde han villet oss noe ondt, hadde vi merket det, sa kaptein Kåre Søllevold i tv-reportasjen som gikk til Norge Rundt i 2006.

Han skrøt da også av båtens ferdigheter på havet.

– Det er en god sjøbåt. Det betyr ikke at det ikke kan slingre. Men båten er svært stabil og har bevist at den kan tåle vær og vind.