«Nordstjernen» lagt ut for salg på nettet

Har du alltid drømt å seile din egen hurtigrute? Med eget spøkelse? Nå er verdens eldste hurtigrute «Nordstjernen»l er lagt ut for salg på nettet.

Den er liten, værbitt og uten luksusen som er i de nye hurtigrutene. Likevel er «Nordstjernen» kanskje det absolutte symbolet på selve hurtigruta langs leia. I september ble det bestemt at det fredete skipet selges.

NRK er med

Den 17. mars legger MS «Nordstjernen» ut på sin aller siste reise som hurtigrute. Reisen går fra Kirkenes til Bergen, og når den legger til kai i Bergen 22. mars går den inn i historien som den hurtigruta som har seilt lengst av alle hurtigruteskip. NRK skal være med på den aller siste ferden.

Hva som skjer etter det, vet ingen. I dag er nemlig «Nordstjernen»lagt ut for salg på nettstedet Norsk megling og auksjon, skriver Avisa Nordland.

Populær dame

Vinteren for 56 år siden, la den fra kai og ut på sin første reis mellom nord og sør. Og siden da har den vært et kjærkommet syn for folk langs kysten av Norge.

Den har flere ganger blitt forsøkt tatt ut av drift, men hele tiden kommet tilbake.

Mange har håpet at Hurtigruten ville beholde «Nordstjernen» som verdens eldste hurtigruteskip. Men Hurtigruten har verken organisasjon eller økonomi til å ta vare på et ekstra skip.

Siste tur utsolgt

Båten har vært i god stand, og den er populær blant reisende.

Men nå er det slutt. Det kjente skipet blir ikke å se mer langs leia.

Mange av de som elsker å reise med hurtigruta skal få med seg den siste turen i mars. Allerede nå er nesten alle lugarene utsolgt, noe som er uvanlig for årstiden å være.

150 ganger rundt jorda

MS «Nordstjernen» ble bygd ved Bluhm und Voss i Hamburg i 1956. Den gamle ærverdige damen har på sine 56 år opp og ned langs norskekysten tilbakelagt en distanse som tilsvarer mer enn 150 ganger rundt jorda. I flere år gikk den også i cruisefart på Svalbard om sommeren.

Den har seilt i godt vær og dårlig vær og møtt nyttårsorkanen på Stadhavet i 1992. Likevel har den gamle hurtigruten har aldri vært utsatt for ulykker eller havari.

Spøkelse om bord?

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Da NRK Nordland mønstret om bord i 2006 ble det kjent at skipet har sitt eget spøkelse som vokter over seg. Når det er natt og stille om bord kan man oppleve rare lyder av dører som går opp og igjen av seg selv. Kanskje er det en tysk arbeider som skal ha omkommet under byggingen i 1956 som fortsatt er om bord og sørger for at alt er bra.

– Han er her og passer på oss. Vi har full tillit til at han vil oss vel. Hadde han villet oss noe ondt, hadde vi meket det, sa kaptein Kåre Søllevold i tv-reportasjen som gikk til Norge Rundt i 2006.

Han skrøt da også av båtens ferdigheter på havet.

– Det er en god sjøbåt. Det betyr ikke at det ikke kan slingre. Men båten er svært stabil og har bevist at den kan tåle vær og vind.

Må søke om eksporttillatelse

Planen om å selge det verneverdige skipet har nådd fartøyvernavdelingen hos Riksantikvaren.

– «Nordstjernen» er en svært viktig del av vår verneflåte. Det er det siste passasjerfartøyet av den typen som har de klassiske linjene i behold, sier leder Alexander Ytterborg for fartøyvernseksjonen hos Riksantikvaren.

Dermed kan det bli vanskelig å selge «Nordstjernen» til høystbydende på et internasjonalt marked.

– Skipet er så gammelt at norsk lov gir Hurtigruten pålegg om å søke om eksporttillatelse dersom båten skal selges ut av landet, sier Ytterborg.

– Vil en slik tillatelse bli gitt?

– Det er for tidlig å si. Nå skal vi sette oss ned med Hurtigruten å diskutere de ulike alternativene som kan ligge her. Men dette er som sagt en helt spesiell båt, understreker Ytterborg.