Hopp til innhold

Lærere reagerer på annonse fra motpart under streiken: – De sverter yrkesgruppen vår

– Dette er en helt vanlig måte å annonsere på, svarer arbeidsgiver, og viser til at også motparten bruker samme virkemidler.

Katrin Kummernes i Utdanningsforbundet fotografert i bystyresalen i Bodø.

Katrin Kummernes er hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet i Bodø, hun reagerer på annonseringen.

Foto: Bente H. Johansen / NRK

Streiken startet forsiktig med et svært begrenset uttak i juni.

Hele tiden har det vært varslet opptrapping ved skolestart. Nå kommer den:

Til sammen går 1324 nye lærere i 14 kommuner og 10 fylker ut i streik fra mandag av.

I mellomtiden så forsøker partene å vinne frem med sine argumenter.

Det gjøres blant annet ved hjelp av annonser i norske riks- og lokalaviser.

I en rekke saker og ytringer som omhandler den pågående streiken dukker det opp annonser fra KS – arbeidsgiver og motpart til lærerne.

I annonsene står det blant annet:

«Kun lærerorganisasjonene sa nei, selv om de får samme tillegg som andre med like lang utdanning.»

«Kommunene og 37 av 40 fagforbund har vedtatt årets lønnsoppgjør.»

Annonse KS i kronikk om lærerstreiken.

I Avisa Nordland dukket annonsen for KS opp i et leserbrev om lærerstreiken.

KS-annonse TV 2.

I en artikkel om streiken på TV2.no dukket annonsen fra KS opp.

KS-annonse i Aftenposten.

Også i Aftenposten dukket annonsen opp.

Det vekker reaksjoner hos lærerne i Utdanningsforbundet, som oppfatter tekstene som argumenter mot lærernes streikesak.

– Utdanningsforbundet og vi hovedtillitsvalgte har reagert veldig på både plasseringen av annonsen, men også på budskapet. Vi syns det er mer enn merkelig at dette er måten KS vil kommunisere på, sier Katrin Kummernes.

Hun er hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet i Bodø.

Har kjøpt annonser

KS står for kommunesektorens interesseorganisasjon. De bekrefter at de har kjøpt annonser i flere redaksjonelle medier for å nå ut med sitt budskap rundt streiken.

– Er det tilfeldig at annonsen dukker opp i et leserinnlegg om hvorfor lærerne streiker?

– Annonsene er rettet mot redaksjonelle artikler som omhandler tariffoppgjøret. Dette er en helt vanlig måte å annonsere på.

Det skriver KS’ kommunikasjonsdirektør Liv Merete Wike, i en e-post til NRK.

– KS har som arbeidsgiverorganisasjon behov for å formidle fakta og argumenter, også gjennom annonser, slik Utdanningsforbundet også gjør.

Kommunikasjonssjef Rikke Bjurstrøm i Utdanningsforbundet bekrefter til NRK at også de har tidligere kjørt annonsekampanjer i forbindelse med lønnsoppgjør, og vil gjøre det i tiden fremover.

Reagerer på fremstilling

Kummernes reagerer på det hun mener er halvsannheter i KS' fremstilling i annonsene.

– De nekter å møte oss i debatt, i stedet bruker de skattebetalernes penger på annonser for å komme frem med det vi mener er halvsannheter og triksing med tall.

– Hva er det som er halvsannheter?

– De får det til å fremstå som vi er en liten sær gruppe når de sier at det er kun lærerorganisasjonene som sier nei. I KS er 25 prosent av ansatte lærere, så en fjerdedel av de ansatte har sagt nei. Og i Fylkeskommunene er tallet så høyt som 65 prosent av de ansatte.

Les også Skolestarten ryker for Tonje (13) og Josefine (14)

Josefine Råen Nordgård og Tonje Larsen Floberghagen

Hun mener fremstillingen er uredelig.

– Det føles uverdig av en arbeidsgiverorganisasjon. De er den største offentlige arbeidsgiverorganisasjonen i landet, så er det her måten de vil kommunisere med oss på.

– Hva tror du er motivasjonen til KS når de annonser på denne måten?

– Jeg føler at de sverter yrkesgruppen vår, og motarbeider streiken og støtte i folket.

– Jeg føler vi blir behandlet like stygt som SAS-pilotene ble av sin arbeidsgiverorganisasjon. Det er kynisk og uredelig.

Uenig om fremstillingen

– Som en offentlig organisasjon, er det greit å bruke skattebetalernes penger på annonser under en streik?

– KS er en selvstendig medlemsorganisasjon for kommuner og fylkeskommuner. Medlemmene finansierer KS, som styres av det politisk valgte hovedstyret, skriver kommunikasjonsdirektør Liv Merete Wiker.

Liv Merete Wike i KS.

Liv Merete Wiker er kommunikasjonsdirektør i KS.

Foto: Johnny Syversen / KS

KS bekrefter at de ikke stiller opp til debatt under streiken.

– Det er ikke vanlig i Norge at parter i en konflikt debatterer streikegrunnlaget direkte mens streik pågår. Men, vi svarer gjerne på spørsmål fra pressen, og formidler vårt syn både i intervjuer og innlegg i redaksjonelle medier.

KS mener også at de har sitt på det rene når det gjelder tall og fremstilling.

– Det er et faktum at KS ble enige med LO, Unio YS og Akademikerne om et godt samlet resultat i årets lønnsoppgjør. 37 av deres 40 forbund har sagt ja til resultatet. De tre lærerorganisasjonene har sagt nei.

Fafo-forsker usikker på effekten

Kristine Nergaard jobber som forsker i Fafo. Hun kan ikke huske å ha sett annonser fra en arbeidsgiver i retning arbeidstaker under en pågående streik.

– Det har egentlig vært mer fagforbundene som har brukt denne typen annonser, men da i forkant av lønnsforhandlingene. Jeg er også usikker på hvor mange annonser man har hatt under en streik fra arbeidstakersiden.

Kristine Nergaard, FAFO

Kristine Nergaard er arbeidslivsforsker i Fafo, og forsker på blant annet fagbevegelse og lønnsforhandlinger.

Foto: FAFO

Hun mener KS er i sin fulle rett til å trykke inn slike typer annonser, men tror ikke det forbedrer forhandlingsklimaet.

– Det skaper sikkert ikke mer velvilje fra de tre organisasjonene som er i streik.

Nergaard tror KS føler de ikke har fått frem sitt budskap så godt i media.

Det man hører i media, er at det er ganske ulik virkelighetsoppfatning. Det er gjerne KS som får pes for at skolene stenger ned, sier hun og legger til:

– Men jeg er veldig usikker på hvor mange som er så nysgjerrige at de trykker seg videre.