To år med pandemi har begrenset nordmenns reiseaktivitet betraktelig.
Nedstenging og reiserestriksjoner har gjort at mange har holdt seg hjemme.
Nå melder reiseselskapene om stor pågang fra reiselystne nordmenn.
Men utenlandsreiser kan også åpne for å bli svindlet.
– Mitt beste råd er at det er lov å være litt skeptisk.
Det sier Sebastian Claydon Takle til NRK.
Han er avdelingsleder for Financial Cyber Crime Center i DNB.
Ikke la deg presse
De har sett en oppsving i saker fra Kanariøyene hvor enkelte blir lurt inn i elektronikkbutikker og villedet til å kjøpe nettbrett og annen elektronikk. Ofte til en altfor høy pris.
– Som regel ser man at det man har gått med på er for godt til å være sant, eller at man hadde en følelse av at noe var galt. Det er viktig at man stopper opp, snakker med noen andre og ikke lar seg presse til å gå med på det som skjer, råder han.
Nettopp kjøp av elektronikk, tepper, gull og smykker til altfor høy pris, er områder hvor turister lett kan gå i fella. Samtidig er det lurt å være oppmerksom når man betaler.
– I utgangspunktet er det trygt å bruke kortet når man er på reise. De siste årene har mange land gjennomgått en digitalisering som gjør at kortbetalinger er både tilgjengelig og praktisk, sier Takle, og fortsetter:
– Men det er viktig å være bevisst på at det finnes aktører der ute som ikke vil deg godt. Det er alltid noen som forsøker å lure oss for å få tak i pengene våre, uavhengig av hvordan vi velger å betale.
Trygt å betale med kort
Han får støtte fra Ida Marie Edholm. Hun er svindelekspert i Nordea.
– Det er viktig at man hele tiden er med kortet. Ikke gi det fra deg når du betaler, slik at de kan ta det med seg. Men generelt er det trygt å betale med kort, sier hun.
Takle påpeker at det er viktig å være sikker på at det faktisk er riktig beløp som er slått inn på bankterminalen.
– Flere og flere terminaler i utlandet går nå over til kontaktløs betaling. Jeg anbefaler at man ikke gir fra seg kortet, men selv «bipper» kortet når man ser at riktig beløp er tastet inn. Ved kjøp av gull, diamanter og andre eksklusive varer, bør man be om et sertifikat.
Så hva gjør man hvis man oppdager at man er svindlet?
– Det viktigste er å melde fra til banken med en gang. Da kan vi hjelpe deg videre. Kanskje vi må reklamere på noen transaksjoner, resette noen sikkerhetsinstrumenter eller ordne nytt kort. Uansett er det viktig at vi får beskjed så fort som mulig, sier Takle.
– Det kan være lurt å ha med seg flere bankkort, slik at man har mulighet til å betale, selv om et av kortene blir sperret, sier Edholm.
Bruk kredittkort
– Vi får ganske mange henvendelser på problemer knyttet til ferie, men at man føler seg lurt betyr ikke nødvendigvis at man er svindlet.
Det sier Linn Hogner Jahr, direktør for Forbruker Europa, og fortsetter:
– Det kan være at man får avbestillinger rett før avreise, eller at man er uenig i vilkår eller betaling, eller at det oppstår misforståelser. Ellers vil det for eksempel være at man har leid en feriebolig som ikke eksisterer. Har vil det ofte være vanskelig å vite hvem «selger» er, og de bruker ofte fiktive navn, sier hun
Generelt anbefaler Forbruker Europa å bruke kredittkort på reiser.
– Da får du mulighet til å benytte kortreklamasjon, som er en rask og effektiv måte å få pengene tilbake på. Hvis man opplever svindel bør man ta vare på all dokumentasjon. Dersom det dreier seg om svindel, bør man ta kontakt med politiet, sier hun.
Forsikringen hjelper ikke
Andreas Handeland er kommunikasjonsdirektør i If og Europeiske Reiseforsikring. Han er klar på at reiseforsikringen ikke dekker underslag og bedrageri.
– Vi erstatter tyveri og ran, så lenge det kan knyttes opp mot en hendelse. Så da trenger vi en politianmeldelse.
Handeland oppfordrer reisende til å unngå å gå rundt med for mye kontanter.
– Vi opplever med jevne mellomrom saker med kunder som har gått rundt med for mye kontanter. Det skjer ikke ofte, men det skjer. Så unngå for mye kontanter i lommene, så slipper man å bli et attraktivt offer.