– Landsmøtet i SV har vedtatt en uttalelse som heter «Jernbane er nødvendig». Der krever vi at Nord-Norgebanen kommer inn i nasjonal transportplan og at det bygges jernbane i nord. Snarest, sier Christian Torseth, fylkesleder i Nordland SV.
Vedtaket ble klart på SVs landsmøte på Gardermoen søndag. Der ga fylkeslagene i Nordland, Troms og Finnmark sterkt uttrykk for behovet for jernbane i nord.
– Nord-Norgebanen er ikke bare en mulighet, den er en nødvendighet, sa Torseth til NRK før landsmøtet.
– Nord-Norge må også få
For en uke siden sa også Arbeiderpartiet i Troms og Finnmark at de vil ha jernbanen. Arbeiderpartiet har sitt landsmøte til uken.
Thorset mener det er på høy tid at jernbanen bygges.
– Transport skal gå på den måten som er minst forurensende og ikke øker risikoen i trafikken, sier han.
– Man må minke avstander og gjøre det enklere for folk å komme seg imellom. Da kan man også øke tilflytningen til Nord-Norge, sier Torseth.
Økning i tungtransport og klima er blant argumentene som blir brukt.
– Resten av landet har jernbane, og det må også Nord-Norge få. Snarest, sier han og gjentar at jernbane i nord er en nødvendighet.
Høy byggekostnad
Forskningsleder ved transportøkonomisk institutt, Askill Harkjerr Halse, sier en jernbane vil bety et bedre transporttilbud for folk, kunne frakte gods i store volum – og gjøre det sikkert.
Vinteren har vært preget av flere ulykker knyttet til utenlandske vogntog. Sju av ti førere på norske veier er bekymret for tilstanden til utenlandske vogntog de møter.
Utfordringen for Nord-Norgebanen er byggekostnaden.
– Med en såpass høy byggekostnad som det antagelig er her, betyr det at det må være en betydelig nytte om det skal lønne seg samfunnsøkonomisk, sier Halse.
– Også en usikkerhet
Men er det fremtidsrettet å bygge jernbane i dag?
Halse påpeker at det fortsatt bygges og satses mye på jernbane i store europeisk land som Spania, Tyskland og Frankrike.
– Det er klart når man gjør investeringer som har en såpass lang tidshorisont, så må man også ta innover seg at det er usikkerhet i fremtiden til hva behovet egentlig vil være, sier Halse.
– Det kan dukke opp nye ting som gjør at investeringen plutselig ikke fremstår som så lønnsom likevel, sier han.
Nå foregår det en utredning av Nord-Norgebanen. Den vil være ferdig 15. mai. Høringsfristen er 1. september. Midt under høstens kommunevalgkamp.
NRK rekrutterer for tida deltakere til prosjektet Hele Norge snakker, der folk kan bli koblet sammen med noen de er uenige med. 25. mai skal par snakke sammen på arrangementer rundt om i landet. Hvis du vil delta, kan du svare på spørsmålet under for å begynne påmeldingen.