Fra neste år skal det nye bakkeutstyret installeres, og det betyr økt sikkerhet under innflygingen, sier flygesjef i Widerøe, Bjørn Sælensminde.
- Det vil bli en betydelig hjelp for flygerne, sier han.
Riktig høyde
Og slik vet Sælensminde og de andre flygerne i Widerøe at de til enhver tid har den helt riktige høyden under innflygingen.
- I dag er det kun opp til den enkelte flyger å passe høyden under innflygingen, sier han.
I mange år har de ventet på at også kortbanenettet skulle få det beste innflygingssystemet. Nå betaler Widerøe og Avinor tilsammen 150 millioner kroner for det nye systemet.
Fra 2005 kan flygerne drive med presisjonsinnflyging. Passasjeren vil merke lite, men for sikkerheten er dette en milepæl, sier Sælensminde.
- Selv om man aldri kan garantere en 100 prosent sikkerhet, vil dette bety en vesentlig forbedring, sier han.
Bedre arbeidsforhold
For flygerne er avtalen om innstallering av det nye utstyret 17.mai og julaften på én gang, men viktigst er det at hverdagen blir bedre.
- Dette vil bety redusert arbeidsbelastning for flygerne og derved høyere sikerhet, sier Sælensminde.