Sosiale medier fylles opp av parodier på Høyres valgblemme

Responsen har ikke latt vente på seg etter at Høyre bomma på Nordland og Nordmøre i en valgkampanje.

Høyre tabbet seg ut i valgkampanje

Leder i Nordland SV, Christian Torseth, gjør det tydelig hva han mener om Høyre-tabben.

Foto: Skjermdump

«Vi tror på Nordland», skrev Høyre i et innlegg på Facebook, og la ved et bilde av Atlanterhavsvegen – 500 kilometer unna.

Nå er det flere, stort sett politiske partimotstandere av Høyre, som har kastet seg på ballen, og Facebook og Twitter fylles opp med parodier.

Der legges det ut bilder av kjente steder rundt om i verden, med teksten «Vi tror på», etterfulgt av et stedsnavn som på ingen måte passer til bildet.

For eksempel denne, fra Gaute Holmin:

Høyre bomma på Facebook-kampanje

– Hørt rykter om at Erna har involvert seg i den nye markedskampanjen til Oslo Høyre ... 🤣, skriver Gaute Holmin på Twitter.

Foto: Skjermdump/Gaute Holmin
Laster Twitter-innhold

Se flere eksempler nederst i saken.

– Tynn parodi på Høyres distriktspolitikk

Digitalsjef i Høyre, Christian Laland, tar parodiene med godt humør. Han skjønner veldig godt at det har ført til et så stort engasjement.

– Men var dette en vellykket bom? Dere har vel fått mer engasjement rundt kampanjen enn planlagt?

– Den har nok fått mer oppmerksomhet, men vi skulle jo heller hatt mer fokus på det politiske. Som man finner hvis man klikker seg inn på det bildet. Om folk har gjort det, så har det jo vært vellykket.

Laster kart, vennligst vent...

Men gruppelederen for SV i Nordlands stikk om at dette illustrerer Høyres distriktspolitikk, synes han ikke noe om.

Å nei! Det der gikk jo kjempeskeis. Det er jo nesten så man synes litt synd på Høyre. Det viser nok en gang at distriktspolitikk er venstrehåndsarbeid for Høyre.

Marius Jøsevold, gruppeleder i Nordland SV

– Den synes jeg blir noe tynn. Det er ikke en politiker som har gjort denne feilen, men er rådgiver. Så denne synes jeg bommer ganske kraftig, sier Laland.

Bildet lå ute i under et døgn, og er nå endret til et bilde av Bodø og fotballbanen i Henningsvær i Lofoten.

Høyre selv retter opp kampanjen med glimt i øyet:

Her er noen av parodiene:

Bjørnar Skjæran – nestleder i Arbeiderpartiet:

Laster Twitter-innhold

Martin Henriksen - stortingsrepresentant fra Troms Arbeiderparti:

Høyres digitalkampanje går hardt ut helt i nord også.

Publisert av Martin Henriksen Onsdag 31. juli 2019

Torill J. Frøise:

Laster Twitter-innhold

Lars A. Sverdrup Liset:

#vitrorpåNordland

Publisert av Lars A. Sverdrup Liset Tirsdag 30. juli 2019

Toine C. Sannes – førstekandidat for Miljøpartiet De Grønne Nordland:

#vitrorpånordland og #autonometrailere ...

Publisert av Toine C.Sannes Tirsdag 30. juli 2019

Jonas Spildrejordet, kommunikasjonsrådgiver i Arbeiderpartiet:

Laster Twitter-innhold

Thina Johanne Nordfjellmark, ordførerkandidat for Rødt i Sømna:

#vitrorpånordland #høyre Jeg foreslår at Norge har kronerulling til et kart og et kompass, samt privatlærer i geografi til regjeringspartiet Høyre.

Publisert av Thina Johanne Nordfjellmark Tirsdag 30. juli 2019

Sondre Hansen Bråten:

#vitrorpånordland

Publisert av Sondre Hansen Bråten Tirsdag 30. juli 2019

Øyvind Danielsen:

#vitrorpåNORDLAND

Publisert av Øyvind Danielsen Tirsdag 30. juli 2019

Christian Torset – leder i Nordland SV:

#vitrorpåNordland!

Publisert av Christian Torset Tirsdag 30. juli 2019
Laster Twitter-innhold