Hopp til innhold

Posten ber om hjelp fra regjeringa med å bli kvitt sosial dumping

Fagforbundet og Posten ber regjeringa se til Sverige og Danmark for å få bukt med sosial dumping i norsk varetransportsektor.

Posten ansetter 1000 ekstra medarbidere for håndtere store mengder med pakker, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen.

BER OM HJELP: I januar ble det avdekket omfattende kriminalitet i varetransporttjenestene. Nå ber Posten regjeringa om hjelp for å bli kvitt sosial dumping og annen kriminalitet, forteller pressesjef i posten, Kenneth Pettersen.

Foto: Posten

Under pandemien benyttet flere enn noen gang seg av netthandel. Og fikk pakkene tilsendt.

Men til hvilken pris?

I januar gjorde Fri Fagbevegelse en rekke avsløringer om sosial dumping, lønnspress og dårlige arbeidsvilkår hos sjåførene.

Også blant de store transportbedriftene som PostNord og Posten.

Nå ber Posten om hjelp til å få bukt med problemet. De krever strengere krav til varebilsjåførene.

Posten laster inn pakker på vei
De fleste sjåførene som jobber for underleverandørene til Posten kommer uniformert, og i en uniformert bil.
Store mengder pakker
Likevel er de ofte ikke ansatt direkte i leveringsbyråene, men tilknyttet med en kontrakt.
Bilde av varebil uten lyd vintertid til sak om fri frakt og kriminalitet i varetransportbransjen.
De har dermed ikke de samme rettighetene som en vanlig ansatt ville hatt.

20. januar i år ble PostNord spurt om dette i Dagsnytt 18. En av kritikerne var Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet:

– Det er en ansvarsfraskrivelse. Man bidrar til å være lokomotivet i sosial dumping når man holder på på denne måten.

Les også Reklamerer for fri frakt: – Frakt er ikkje gratis

BliVakker reklamerer om fri frakt

– Kriminalitet finner de enkleste veiene

Avsløringene gjorde inntrykk på Posten. De har dermed trappet opp kontroller av sine underleverandører.

Politiet, og de andre kontrolletatene, har også økt fokuset sitt.

Men det er et stort problem. Bransjen er nemlig veldig uoversiktlig.

– Vi har sett at bransjen preges av omfattende kriminalitet, seier Christina T. Rooth, næringslivskontakt i Oslo politidistrikt til NRK.

Christina Rooth, næringslivskontakt i Oslo politidistrikt

Politiet har allerede avdekket flere kriminelle miljø innen varebilsegmentet i transportbransjen, forteller Rooth.

– Kriminaliteten finner de enkleste veiene, og varebilsegmentet er uregulert.

Det er lav inntjening på nederste nivå og bransjen er preget av en utstrukket bruk av underleverandører, ifølge næringslivskontakten i Oslo politidistrikt.

Majoriteten av virksomhetene i transportbransjen har mellom null og fire ansatte.

Slik ser transportbransjen ut i politiet sine øyne.

Slik ser transportbransjen ut i politiet sine øyne.

Foto: Skjermbilde fra politiets seminar om tema

Det er denne strukturen som gjør sjåførene som kjører for underleverandørene til hovedleverandører som Posten, vanskelig å kontrollere.

Avhengig av krav fra regjeringen

Også for Posten er det vanskelig å kontrollere at underleverandørene de bruker er til å stole på.

Nå går de sammen med Fagforbundet og ber regjeringa om hjelp: De ønsker strengere regulering av varebilbransjen.

– Det er viktig at Posten som en stor bransjeaktør går foran og ber om dette, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten.

De har sendt brev til samferdselsministeren og arbeids- og inkluderingsministeren sammen med fagforbundet med innspill til handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Det gjelder spesielt varebilbransjen.

Posten kjører ut pakker fra Kristiansand
Det er nemlig store forskjeller om du kjører lastebil eller varebil som leverandør.
Lastebilsjåførene krever et spesielt løyve som bekrefter at de kjører under skikkelige forhold.
En hvit varebil står på en asfaltert plass, en gatelykt stikker opp over bilen, i bakgrunnen et mørkt bygg
Det kravet har ikke varebilsjåførene.
Det eneste du trenger for å kjøre varebiler under 3,5 tonn er nemlig et førerkort.
Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten, er strålende fornøyd med den elektriske lastebilen.
– Det gir utfordringer, og det er dessverre en del useriøse aktører der ute.
– Det er krevende å følge opp og vi bruker masse tid på det.

Hvis det er så mye problemer med kriminalitet hos underleverandørene, hvorfor ansetter dere ikke bare egne sjåfører?

Vi har veldig mange egne sjåfører, men på noen områder kjøper vi transportkapasitet fra underleverandører, sier Pettersen.

Fagforbundet står sammen med Posten som avsender av brevet til ministrene.

– Vi ønsker i tillegg å få slutt på en utstrakt bruk av enkeltpersonforetak fremfor ansettelser, sier Gerd Øiahals, leder i Fagforbundet post og finans.

– Fra vårt ståsted er vi avhengig av at regjeringen stiller strengere krav og komme med kontrollmekanismer så reguleringen blir etterlevd, sier Pettersen.

Derfor foreslår Posten å se til våre naboland Sverige og Danmark. Der har de nemlig fått ned arbeidskriminaliteten i varetransportsektoren i stor grad.

Alvorlige funn i kontroller

Politiet kommenterer også bransjen i sin oppdaterte trusselvurdering.

I lang tid har A-krimsentrene hatt kontroller mot denne bransjen – med alvorlige funn.

Da de hadde kontroll i Oslo i November ble 106 virksomheter, og 139 personer, kontrollert.

  • 27 prosent av personene tilknyttet virksomhetene som ble kontrollert, er enten under etterforsking, eller har tidligere blitt bøtelagt.
  • 30 prosent av arbeidstakerne de møtte blir etterforsket for å jobbe svart.
  • 31 prosent av bilene fikk kjøreforbud på grunn av overlast.
  • I 15 prosent av sakene var det trygdesvindel.
  • 26 personer fikk gebyr for slitte dekk og manglende vognkort.
  • 8 varebiler fikk bruksforbund på grunn av grove tekniske mangler.

Derfor har politiet nå laget en rettleder for bransjen med råd og tiltak for hovedleverandører og oppdragsgivere, slik at næringa selv kan forebygge kriminalitet.

Les også Får flere hundre millioner kroner: – Rart at Posten Bring kan levere så lave priser

N1LzqOl

– Hvis det blir en strengere regulering, blir det enklere for oss og alle andre å operere ryddig, sier Pettersen i Posten.

– Det gir mer forutsigbarhet for alle parter.

NRK har sendt e-post til Samferdselsdepartementet og Arbeids- og inkluderingsdepartementet, som begge bekrefter at de har mottatt brevet fra Posten og Fagforbundet. De har sagt til NRK at de ønsker å kommentere, men trenger mer tid.

MERK: Da NRK publiserte saken opprinnelig, skrev vi at Samferdselsdepartementet og Arbeids- og inkluderingsdepartementet ikke ønsket å kommentere saken. Dette stemmer ikke. De opplyser om at de ikke har rukket å svare på det da dette er komplisert.

Les også Svindeloffer kan få frådrag på skatten: – Vi ser ein kraftig auke

Illustrasjon av svindler foran en PC-skjerm.