Under pandemien benyttet flere enn noen gang seg av netthandel. Og fikk pakkene tilsendt.
Men til hvilken pris?
I januar gjorde Fri Fagbevegelse en rekke avsløringer om sosial dumping, lønnspress og dårlige arbeidsvilkår hos sjåførene.
Også blant de store transportbedriftene som PostNord og Posten.
Nå ber Posten om hjelp til å få bukt med problemet. De krever strengere krav til varebilsjåførene.
20. januar i år ble PostNord spurt om dette i Dagsnytt 18. En av kritikerne var Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet:
– Det er en ansvarsfraskrivelse. Man bidrar til å være lokomotivet i sosial dumping når man holder på på denne måten.
– Kriminalitet finner de enkleste veiene
Avsløringene gjorde inntrykk på Posten. De har dermed trappet opp kontroller av sine underleverandører.
Politiet, og de andre kontrolletatene, har også økt fokuset sitt.
Men det er et stort problem. Bransjen er nemlig veldig uoversiktlig.
– Vi har sett at bransjen preges av omfattende kriminalitet, seier Christina T. Rooth, næringslivskontakt i Oslo politidistrikt til NRK.
– Kriminaliteten finner de enkleste veiene, og varebilsegmentet er uregulert.
Det er lav inntjening på nederste nivå og bransjen er preget av en utstrukket bruk av underleverandører, ifølge næringslivskontakten i Oslo politidistrikt.
Majoriteten av virksomhetene i transportbransjen har mellom null og fire ansatte.
Det er denne strukturen som gjør sjåførene som kjører for underleverandørene til hovedleverandører som Posten, vanskelig å kontrollere.
Avhengig av krav fra regjeringen
Også for Posten er det vanskelig å kontrollere at underleverandørene de bruker er til å stole på.
Nå går de sammen med Fagforbundet og ber regjeringa om hjelp: De ønsker strengere regulering av varebilbransjen.
– Det er viktig at Posten som en stor bransjeaktør går foran og ber om dette, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten.
De har sendt brev til samferdselsministeren og arbeids- og inkluderingsministeren sammen med fagforbundet med innspill til handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.
Det gjelder spesielt varebilbransjen.
– Hvis det er så mye problemer med kriminalitet hos underleverandørene, hvorfor ansetter dere ikke bare egne sjåfører?
– Vi har veldig mange egne sjåfører, men på noen områder kjøper vi transportkapasitet fra underleverandører, sier Pettersen.
Fagforbundet står sammen med Posten som avsender av brevet til ministrene.
– Vi ønsker i tillegg å få slutt på en utstrakt bruk av enkeltpersonforetak fremfor ansettelser, sier Gerd Øiahals, leder i Fagforbundet post og finans.
– Fra vårt ståsted er vi avhengig av at regjeringen stiller strengere krav og komme med kontrollmekanismer så reguleringen blir etterlevd, sier Pettersen.
Derfor foreslår Posten å se til våre naboland Sverige og Danmark. Der har de nemlig fått ned arbeidskriminaliteten i varetransportsektoren i stor grad.
Alvorlige funn i kontroller
Politiet kommenterer også bransjen i sin oppdaterte trusselvurdering.
I lang tid har A-krimsentrene hatt kontroller mot denne bransjen – med alvorlige funn.
Da de hadde kontroll i Oslo i November ble 106 virksomheter, og 139 personer, kontrollert.
- 27 prosent av personene tilknyttet virksomhetene som ble kontrollert, er enten under etterforsking, eller har tidligere blitt bøtelagt.
- 30 prosent av arbeidstakerne de møtte blir etterforsket for å jobbe svart.
- 31 prosent av bilene fikk kjøreforbud på grunn av overlast.
- I 15 prosent av sakene var det trygdesvindel.
- 26 personer fikk gebyr for slitte dekk og manglende vognkort.
- 8 varebiler fikk bruksforbund på grunn av grove tekniske mangler.
Derfor har politiet nå laget en rettleder for bransjen med råd og tiltak for hovedleverandører og oppdragsgivere, slik at næringa selv kan forebygge kriminalitet.
– Hvis det blir en strengere regulering, blir det enklere for oss og alle andre å operere ryddig, sier Pettersen i Posten.
– Det gir mer forutsigbarhet for alle parter.
NRK har sendt e-post til Samferdselsdepartementet og Arbeids- og inkluderingsdepartementet, som begge bekrefter at de har mottatt brevet fra Posten og Fagforbundet. De har sagt til NRK at de ønsker å kommentere, men trenger mer tid.
MERK: Da NRK publiserte saken opprinnelig, skrev vi at Samferdselsdepartementet og Arbeids- og inkluderingsdepartementet ikke ønsket å kommentere saken. Dette stemmer ikke. De opplyser om at de ikke har rukket å svare på det da dette er komplisert.