Hopp til innhold

Sliter med dårlig rykte

Oppdrettsnæringa sliter med omdømmebygginga. En ny rapport viser at kritikken har økt kraftig de siste to årene.

Oppdrettsanlegg

IKKE ALLE LIKER NÆRINGA: Både her hjemme og i utlandet sliter oppdrettsnæringa med omdømme. I Rema-butikkene bryr de seg ikke om alt bråket, og lar den gode magefølelsen styre.

Foto: Jens Kyed / NRK

Rømming av laks, lakselus og utslipp har ført til svekket omdømme for norsk oppdrettsnæring. En rapport fra Eksportutvalget for fisk viser at kritikken av næringa har økt kraftig de siste årene.

Ikke lett å håndtere

Paul Birger Torgnes, Adm dir NHO Nordland

Paul Birger Torgnes, ordførerkandidat for Høyre i Brønnøy.

Foto: Knut Eirik Olsen / NRK

Fiskeoppdretter og ordførerkandidat for Høyre i Brønnøy, Paul Birger Torgnes, sier omdømmebygginga kunne vært bedre.

– Vi setter inn ganske store ressurser både på å fjerne grunnlaget for kritikken og å få kommunisert ut tiltakene vi gjør. men ingen kan vel med hånda på hjertet si at vi har nådd fram og klart å takle det, ser Torgnes.

Uenighet ødelegger

Omdømmetpropblemet for laksenæringa ble diskutert en hel formiddag under Aqua Nor-messa i Trondheim, uten klare konklusjoner. Men tidligere NHO-sjef Finn Bergesen Jr mener omdømmebygging blir vanskelig når både forskere, forvaltning, og internt i regjeringa, er uenige om oppdrettsnæringa har et problem. Bergesen sier uenigheta kan skade næringa..

– Det bidrar til å skape usikkerhet rundt en del faktorer som kan skade sjømatnæringa, sier Bergesen.

Lakselus

LAKSELUSA: Lakselusa har vært med på å gi oppdrettsnæringa et dårlig rykte. Store ressurser settes inn på å bekjempe den.

Foto: Norges Jeger og Fiskerforbund

Magefølelsen styrer

En type skade er at myndighetene ikke vil utstede nye laksekonsesjoner før luseproblemet er løst. Og kanskje skal oppdretterne lytte til erfaringene de har gjort hos Rema 1000. I disse butikkene er det magefølelsen som definerer omdømmet..

– Vi har hatt stor suksess med å ikke la støyen påvirke oss for mye. Vi jobber jevnt og trutt med det vi har trua på. Tenker målgrupper og hvem vi snakker med. Også det viktigste av alt, vi jobber for at kunden skal være fornøyd, sier kommunikasjonssjef Solfrid Flateby i Reitan-Gruppen.