Hopp til innhold

Slår tilbake mot Kato Air

Luftfarstilssynet ser svært alvorlig på uttalelser fra KATO Air Service

Luftfartsdirektør Heine Richardsen

'SYND': - Jeg synes det er synd at Kato Air Service AS retter kritikken mot en spesifikk avdeling, sier luftfartsdirektør Heine Richardsen.

Foto: NRK

Luftfartstilsynet ser svært alvorlig på uttalelser som har kommet fra KATO Air Service AS etter at selskapet fikk tilbakekalt godkjenningen sin.

Styrefomann og eier skriver i en pressemelding at styret tar avstand fra ”de fremsatte beskyldninger” rettet mot ansvarlig leder(Accountable Manager), i KATO Air Service AS.

- Luftfartstilsynet vil understreke at vi både i vedtaket og i uttalelser til media har referert til faktadokumentasjon. Vi ser derfor ikke at noen del av informasjonen vi har gitt kan fremstilles som beskyldninger. At vår informasjonen er korrekt ble også langt på vei bekreftet av ansvarlig leder i intervju med NRK Nordland, sendt mandag kveld, sier luftfartsdirektør Heine Richardsen.

- Synd

- Jeg synes det er synd at Kato Air Service AS retter kritikken mot en spesifikk avdeling. Luftfartstilsynet er en organisasjon som skal føre tilsyn etter et regelverk som er til for å opprettholde den nødvendige sikkerheten. Dersom vi finner dokumentasjon på alvorlige brudd på regelverket har vi plikt til å tilbakekalle godkjenningen, som vi har gjort i dette tilfellet. Jeg vil derfor påpeke at beslutningen som her ble tatt var helt nødvendig for å ivareta flysikkerheten, sier Richardsen.

KATO Air Service AS har nå tre uker klagerett på vedtaket som er gjort.

- Dersom selskapet mener at dokumentasjonen vår på regelbruddene ansvarlig leder har gjennomført ikke er tilstrekkelig, så ber vi selskapet om å benytte seg av denne fristen. Eventuelle rettslige skritt som selskapet vurderer vil vi se på når de måtte komme.