NRK Meny
Normal

Skal vise frem verdens råeste kystlinje med verdens råeste skip

Mandag ble det klart at Hurtigruten sine nye hybrid-skip vil reise langs norskekysten fra og med sommeren 2019. – Et steg i riktig retning, sier Miljøpartiet De Grønnes talsperson Rasmus Hansson.

MS Roald Amundsen er et av de nye hybrid-skipene til Hurtigruten

MS Roald Amundsen er et av de nye skipene som skal vise frem den norske naturen for eventyrlystne passasjerer.

Foto: Hurtigruten

For ett år siden presenterte Hurtigruten to ny hybrid-skip, nå er det klart hvilke havner som får dem på besøk. 

MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen er navnet på de to nye Hurtigruteskipene som starter seilingen sommeren 2019. De nye hybriddrevne ekspedisjonsskipene skal seile langs norskekysten, og kommer i tillegg til Hurtigrutens 11 skip i kystruten Bergen-Kirkenes.

– Jeg synes det er helt fantastisk at vi nå kan vise fram verdens råeste kystlinje med verdens råeste skip, sier konsernsjef i Hurtigruten Daniel Skjeldam i en pressemelding.

Miljøvennlige i sårbare farvann

De nye skipene vil starte reisene sine fra Amsterdam og Hamburg, før de beveger seg nordover langs den norske kysten.

Skipene skal kunne brukes i polare farvann og kan koble over til eldrift når de nærmer seg sårbare farvann.

Det første skipet skal utstyres med en elektrisk hjelpemaskin som skal gi en reduksjon i CO₂-utslippet på 20 prosent.

Skip nummer to planlegges utstyrt med en fullverdig hybridmotor som kan drive skipet på helelektrisk kraft over lengre distanser i fjorder, i havn og i sårbare områder.

Les også: –Hurtigruten vil skremme konkurrentene

– Kjempeviktig for norsk maritim næring

Nasjonal talsperson for Miljøpartiet De Grønne Rasmus Hansson er naturligvis veldig fornøyd med at utslippene minskes langs norskekysten.

Rasmus Hansson fra Miljøpartiet De Grønne

Rasmus Hansson er fornøyd med at Hurtigruten velger å satse på hybrid-skip.

Foto: Syver Gustavo Svensrud / NRK

– Dette er et kjempeviktig fremskritt. Det er viktig for miljøet, men kanskje aller viktigst for utviklingen av norsk maritim næring, som har potensial til å utvikle seg til verdensledende, sier Hansson til NRK.

Han synes det er positivt at hybrid-skipene skal gå langs den norske kysten på elektriske motorer, men legger til at målet er null utslipp.

– Vi er bare halvveis til målet, utenfor den norske kysten vil skipene fortsatt bruke drivstoff, men det er et steg i riktig retning, forteller han.

Rasmus Hansson håper at flere aktører henger seg på Hurtigruten og tilbyr miljøvennlige turer.

– Dette må ikke føre til at man er fornøyd og slapper av. Flere aktører må henge seg på, for det er liten vits at kun en aktør gjør noe.

– En del av Hurtigrutens DNA

Tidligere denne måneden ble det klart at Hurtigruten vil legge inn anbud på alle 11 skip i konkurransen om den nye avtalen på Kystruten Bergen–Kirkenes.

Daniel Skjeldam

Konsernsjef i Hurtigruten AS Daniel Skjeldam er klar for å kjempe for Hurtigruten

Foto: Arne Flatin / NRK

– Dette er en del av Hurtigrutens DNA. Ingen kan norskekysten som oss. Vi gleder oss til konkurransen, og er med for å vinne, forteller Skjeldam.

Hurtigruten har reist langs norskekysten i over 120 år. De kommer til å fortsette seilingen uavhengig om de vinner eller taper anbudet.

– Uansett om vi vinner anbudet eller ikke, kommer vi til å satse hardere og seile mer langs norskekysten fremover. Norskekysten har alltid vært en sentral del av Hurtigruten-produktet, og kommer også til å være det fremover uansett hva som skjer, sier Skjeldam i pressemeldingen.

MS Fridtjof Nansen og MS Roald Amundsen

De nye skipene blir unike, ettersom de skal kunne seile over lengre perioder på elektrisk kraft.

Foto: HURTIGRUTEN