MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen er navnet på de to nye Hurtigruteskipene som starter seilingen sommeren 2019. De nye hybriddrevne ekspedisjonsskipene skal seile langs norskekysten, og kommer i tillegg til Hurtigrutens 11 skip i kystruten Bergen-Kirkenes.
– Jeg synes det er helt fantastisk at vi nå kan vise fram verdens råeste kystlinje med verdens råeste skip, sier konsernsjef i Hurtigruten Daniel Skjeldam i en pressemelding.
Miljøvennlige i sårbare farvann
De nye skipene vil starte reisene sine fra Amsterdam og Hamburg, før de beveger seg nordover langs den norske kysten.
Skipene skal kunne brukes i polare farvann og kan koble over til eldrift når de nærmer seg sårbare farvann.
Det første skipet skal utstyres med en elektrisk hjelpemaskin som skal gi en reduksjon i CO₂-utslippet på 20 prosent.
Skip nummer to planlegges utstyrt med en fullverdig hybridmotor som kan drive skipet på helelektrisk kraft over lengre distanser i fjorder, i havn og i sårbare områder.
Les også:
– Kjempeviktig for norsk maritim næring
Nasjonal talsperson for Miljøpartiet De Grønne Rasmus Hansson er naturligvis veldig fornøyd med at utslippene minskes langs norskekysten.
– Dette er et kjempeviktig fremskritt. Det er viktig for miljøet, men kanskje aller viktigst for utviklingen av norsk maritim næring, som har potensial til å utvikle seg til verdensledende, sier Hansson til NRK.
Han synes det er positivt at hybrid-skipene skal gå langs den norske kysten på elektriske motorer, men legger til at målet er null utslipp.
– Vi er bare halvveis til målet, utenfor den norske kysten vil skipene fortsatt bruke drivstoff, men det er et steg i riktig retning, forteller han.
Rasmus Hansson håper at flere aktører henger seg på Hurtigruten og tilbyr miljøvennlige turer.
– Dette må ikke føre til at man er fornøyd og slapper av. Flere aktører må henge seg på, for det er liten vits at kun en aktør gjør noe.
– En del av Hurtigrutens DNA
Tidligere denne måneden ble det klart at Hurtigruten vil legge inn anbud på alle 11 skip i konkurransen om den nye avtalen på Kystruten Bergen–Kirkenes.
– Dette er en del av Hurtigrutens DNA. Ingen kan norskekysten som oss. Vi gleder oss til konkurransen, og er med for å vinne, forteller Skjeldam.
Hurtigruten har reist langs norskekysten i over 120 år. De kommer til å fortsette seilingen uavhengig om de vinner eller taper anbudet.
– Uansett om vi vinner anbudet eller ikke, kommer vi til å satse hardere og seile mer langs norskekysten fremover. Norskekysten har alltid vært en sentral del av Hurtigruten-produktet, og kommer også til å være det fremover uansett hva som skjer, sier Skjeldam i pressemeldingen.