– Dette er en historisk dag for norsk skipsfart og for norsk maritim teknologi. Batteridrift i så store skip viser at batteriene er kommet for å bli ombord. Dette representere et stort innhogg i utslipp fra skipsfarten, og er bare begynnelsen, sier Bellonas Frederic Hauge i en pressemelding.
– Dette er en historisk dag for norsk skipsfart, sier Frederic Hauge.
Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpixHan mener Hurtigrutens hybridskip er en milepæl.
– Det finnes ingen skip som kan måle seg med dette i dag. Hurtigruten går foran og viser at grønnere skipstrafikk er mulig. Det koster å være først ute, men Hurtigruten viser nå at de mener alvor. Dette er modig og fremtidsrettet. Det er bare å gratulere, sier Bellona-lederen.
I dag kjøper staten tjenester fra Hurtigruten for cirka 750 millioner kroner i året. Men er det vel anvendte penger? Det skal vi diskutere i vår direktesendte temasending i dag klokka 14.30.
Hurtigruten: – Tror dette er fremtiden
Hurtigruten får 45 millioner i støtte for å utvikle de to ekspedisjonsskip som kan operere på elektrisitet.
Skipene skal kunne brukes i polare farvann og kan koble over til eldrift når de nærmer seg sårbare farvann.
– Vi tror dette er fremtiden. Vi tror at vi sammen med norsk skipsbyggingsindustri og Enova kan være med på å skape en fremtid for skipsfartsnæringen. Store skip både på norskekysten og andre verdenshav kan få ganske store utslippsreduksjoner, sier selskapets konsernsjef Daniel Skjeldam til NRK.
Det første skipet skal leveres i juli 2018. Det utstyres med en elektrisk hjelpemaskin som skal gi en reduksjon i CO2-utslippet på nevnte 20 prosent.
Skip nummer to planlegges utstyrt med en fullverdig hybridmotor som kan drive skipet på helelektrisk kraft over lengre distanser i fjorder, i havn og i sårbare områder.
Først i verden
Teknologien for å drive et hurtigruteskip kun på elektrisk kraft hittil ikke vært tilgjengelig, ifølge selskapet. De nye skipene blir trolig de første i verden i sitt slag, hevder de.
Reduksjonen i drivstoff og utslipp er mulig grunnet selve hybridteknologien, utformingen av skroget og energieffektivisering ombord.
Hybridløsningen utvikles av Rolls Royce, mens skipene bygges ved Kleven verft i Ulsteinvik.
Ifølge Bellona har 2016 vært et år med oppløftende miljønyheter fra maritim sektor.
Color Line har varslet at deres nye ferge mellom Sandefjord og Strømstad skal bli en hybrid og gå på batteri ut hele Sandefjordsfjorden, og i går ble hybridbåten «Vision of the Fjords» kåret til årets skip.