Systemet kan hindre kollisjoner og skal bygges langs Nordlandsbanen, Raumabanen og Rørosbanen, innen oktober 2004.
Jernbaneverket begynner med strekningen Bodø-Rognan fordi det er den mest trafikkerte, sier utbygningsleder i Jernbaneverket, Harald Nikolaisen.
Suverent system
I nødsituasjoner må togleder få tak i lokomotivføreren så raskt som mulig. Når det har gått et ras eller to tog er på kollisjonskurs må de stoppes. I slike situasjoner er GSMR suveren sier utbyggningssjef, Harald Nikolaisen.
Nødradiosystemet er langt på vei et eget mobilnett som kun kan brukes av jernbaneverket og NSB. Sikkerheten ligger i at lokomotivførere of togledelsen altid kan prate sammen også når toget er inne i tunneller.
Positive grunneiere
90 sendere skal settes opp langs nordlandsbanen innen oktober neste år. Det betyr at svært mange grunneiere må avstå tomt til antenne og sender. Men det har gått bra.
- De fleste grunneierne ser ut til å se på dette tiltaket som en god sak, sier Nikolaisen.
Fristen for å bli ferdig på strekningen Bodø Rognan er ved utgangen av dette året derfor må selve utbyggingen starte på seinsommeren.