– Statistikken viser at januar er høyrisikosesong for elgpåkjørsler.
Forskning viser dessuten at ved fullmåne er faren for et ublidt møte ekstra stor. Se opp lørdag, sier fagsjef Auto i TrygVesta, Bengt Mathiesen.
Lørdag står månen 50 000 kilometer nærmere oss enn på sitt fjerneste - og blir den største i 2010, ifølge Norsk Romsenter.
Det er godt nytt for elgen, men ikke for bilistene.
Ulykkesstatistikken fra forsikringsselskapet viser at det klart største antallet treff mellom bil og vilt skjer i januar.
– Det er helt tydelig en sammenheng mellom ulykker og årstid.
Vinterhalvåret er risikosesong, sier Mathiesen.
Størst fare ved fullmåne
Samtidig har forsøk med GPS-halsbånd på elg gitt forskere ved Høgskolen i Hedmark sikre indikasjoner på at ulykkesfaren er størst ved fullmåne.
Årsaken er at elgen forflytter seg i særlig stor grad i denne perioden.
Lørdag vil månen være 14 prosent bredere enn vanlig, og lyse 30 prosent mer enn når den er fjernest fra jorda en gang sommerstid.
– Legger vi til at januar er den måneden i året med flest ulykker, er lørdag 30. januar den dagen i 2010 med størst risiko for viltpåkjørsler, sier Mathiesen.
Elgforskerne ved Høgskolen i Hedmark sier at elgen er mest aktiv ved soloppgang og solnedgang. På vinteren er faren ekstra stor. Ved kuldegrader og tørr luft trekker det store dyret ofte ned mot veien.
Tall fra SSB viser at 2373 elg ble påkjørt i jaktåret 2008/2009, det er nær 300 flere enn året før. 1433 ble påkjørt av bil, 940 av tog. Hedmark er det fylket i landet med flest elgpåkjørsler (575), Nordland (350) og Nord-Trøndelag (334) kommer som nummer to og tre i denne statistikken.
Enorm kraft
– Kraften er enorm når du treffer et så stort dyr. Erfaringsmessig gir slike påkjørsler store materielle skader, sier Bengt Mathiesen. Påkjørslene skjer ofte utenfor tettbygd strøk, hvor hastigheten er høy, og dermed også risikoen stor for fører- og passasjerskade.
– Elgen kommer brått på, og da vil farten være avgjørende. Sett ned hastigheten i områdene hvor du vet elgen ferdes – og ta hensyn til skiltingen. Ofte er det glatt på veiene, noe som gir lang bremsestrekning, påpeker Mathiesen.
– Elgen er så stor, at den ofte blir kastet inn i kupeen, i stedet for at byen skyver den foran seg. Det er svært dramatisk. Og en slik påkjørsel er ofte en sjokkartet opplevelse; det å treffe – og drepe et stort dyr, sier Mathiesen.