Ved utgangen av juni har salget fra Vinmonopolets butikker økt med 32 prosent mot samme periode i fjor.
Det meste av veksten har kommet etter at myndighetene innførte koronatiltak i mars.
På landsbasis selger nå Vinmonopolet rundt 2,3 millioner liter i uka. I 2019 var salget på snaut 1,6 millioner liter i uka.
Antall kunder øker også kraftig. Etter koronautbruddet er gjennomsnittlig 805.000 kunder innom butikkene hver uke, mot 670.000 kunder i uka for samme periode i fjor. Det er nesten 20 prosent fler.
– Vinmonopolets salg har økt etter koronautbruddet, omtrent som forventet med tanke på at grensehandel og taxfree på ferger og flyplasser for en stund har stoppet nesten helt opp, sier kommunikasjonssjef i Vinmonopolet, Jens Nordahl til Vinmonopolet sitt eget nettsted.
Han sier at det også har vært betydelig redusert skjenking på restauranter, barer og kafeer de siste månedene.
Salget forflytter seg
Salget har også flyttet seg dit folk oppholder seg. Noen hyttepol og pol i bysentrum går ned, mens salget fra pol nær svenskegrensen, bydelspol og pol der folk øker.
Vinmonopolet sine tall viser at økningen er på over 100 prosent i grensekommunene Kongsvinger, Halden og Sarpsborg. I hyttekommunen Hol i Hallingdal har salget gått ned.
Folk handler også mer når de er på polet. Normalt kjøper folk ca. 2,2 liter pr. handel på Vinmonopolet. Etter koronaen kjøper folk snaut 3 liter pr. handel.
– Vi tolker dette som rasjonell kundeatferd. For å luke vekk unødvendige handleturer har folk blitt flinkere til å planlegge innkjøpene sine. Kanskje har mange også blitt flinkere til å handle for andre, sier Nordahl.
Kilde: Vinmonopolet
Drikker ikke mer
Sjøl om Vinmonopolet selger som aldri før, sier svært få nordmenn at de drikker mer etter koronautbruddet.
Ifølge en undersøkelse fra Opinion svarer to av ti at de drikker mindre nå enn før pandemien. Bare hver tiende spurte sier at de drikker mer enn før.
Undersøkelsen er en del av prosjektet Norsk koronamonitor som måler nordmenns holdninger, adferdsendringer og erfaringer knyttet til koronautbruddet.
– De aller fleste har ikke endret sitt alkoholkonsum. Og i den grad det er endret, oppgir flere lavere enn høyere konsum, sier seniorrådgiver Nora Clausen i Opinion til NTB.
Hun forteller at det er de under 30 år som har størst nedgang i alkoholkonsumet. Det er
også denne gruppen som har størst endring i alkoholvanene.
Selv om ingen landsdeler skiller seg klart ut i alkoholkonsumet, har Oslo både flest som oppgir økt og redusert konsum.
Undersøkelsen viser også at hver tredje nordmann sier de normalt ville handlet mer alkohol i utlandet eller på taxfree i år, dersom det ikke hadde vært for koronasituasjonen.
– Det er ingen tvil om at mange normalt ville handlet mer alkohol i utlandet. Korona satte stopp for dette, samt begrenset uteliv og alkoholbruk i en sosial kontekst, sier Clausen.
Kilde: Vinmonopolet