– Høyt utdannede sjøfolk bør holde seg for gode til å bruke skjellsord og grove karakteristikker av dem de er uenige med, skriver Tove Mette Bjørkmo, fylkesråd for samferdsel i et leserinnlegget, som i dag ble publisert på NRK.no.
Videre i brevet forteller Bjørkmo om alt det gode de har gjort på samferdsel i det siste, og at de tar samferdsel på alvor. Hun takker også sjøfolkene som nå overtar rutene.
Det får både sjøfolk, kystfolk og retoriker Magnus Hoem Iversen, som er stipendiat i retorikk og medievitenskap ved Universitetet i Bergen til å reagere.
Følelser får folk til å koke
– Brevet til Bjørkmo er utaktisk når hun refser sjøfolk spesielt, og når hun forsvarer det bestående. Det er en ganske vanskelig og utakknemlig retorisk oppgave. Innholdet kan oppsummeres med at «dette var trist og leit, men slik er det bare og slik blir det framover», sier Hoem Iversen.
Når situasjonen er ekstra spent og ladd og følelsene florerer, reagerer gjerne folk som de har gjort i denne saken.
– Folk må føle at de blir tatt skikkelig på alvor i en slik situasjon. Folk langs kysten i Nordland klager på at de har fått et mye dårligere båttilbud enn tidligere. Da må du komme dem i møte, sier retorikeren.
Greit å påpeke manglende folkeskikk
– Hva tenker du om at hun angriper debatten på form og ikke innhold?
– Det er helt greit å påpeke at folk ikke har folkeskikk i debatten. Faktisk synes jeg folk bør gjøre det oftere. Men du må være konkret. Fylkesråden skriver at høyt utdannede sjøfolk bør holde seg unna skjellsord og karakteristikker. Det blir rart og lite presist. Det er ikke slik at det bare er sjøfolk som kan være grov i kjeften. Det kan alle være, enten de har utdanning eller ikke. Den sjøfolkbetegnelsen burde hun droppet, mener han.
Har fått mange reaksjoner
Sjøfolk føler seg uthengt etter et brevet fra fylkesråd for samferdsel Tove Mette Bjørkmo. I dag har ikke telefonen stått stille hos hovedtillitsvalgt Terje Bergersen i Sjøoffisersforbundet i Boreal.
– Klokka 10 begynte telefonen å ringe. Mange mener vi må gå ut i media å dementere. Jeg trodde fylkesråden hadde litt mer peiling på kommunikasjon. Hun burde ikke ha skrevet det brevet. Dette gjelder enkeltpersoner, ikke en hel yrkesgruppe, sier Bergersen.
Vil ha bedre båttilbud
Folk langs kysten er misfornøyde med at fylkeskommunen har gitt anbudet til trafikkselskapet Torghatten i stedet for til trafikkselskapet Boreal. I sambandet Sandnessjøen–Træna skal nå Torghatten bruke båter som bare tåler 2,5 meter bølgehøyde.
På vinterstid er det ofte over fire meter bølgehøyde. Søndag skulle Torghatten starte seilinga etter at de fikk anbudet, men da manglet de mannskap, og måtte dermed sette inn en liten båt som tok få folk.
For pendlerne i Træna kommune er hurtigbåten ofte eneste reelle reisemåte.
– Ber folk være tålmodige
Fylkesråd for samferdsel Tove Mette Bjørkmo ber folk om å smøre seg med litt tålmodighet og ha forståelse for at dette ikke er noe man kan løse fort og galt.
– Jeg skjønner frustrasjonen. Men jeg håper at folk kunne se litt opp og fram. Vi får det ikke bedre med å ytre skjellord på Facebook.
– Men tror du det blir bedre av et brev hvor du ber folk om å roe seg ned?
– Jeg håper i hvert fall av språkbruken kan begrenses. Det er sikkert noen som blir frustrert og mener at dette ikke er tidspunktet for å be om ro. Jeg håper vi kan være kreative i lag og komme med gode forslag.