Hopp til innhold

Flybransje hardt ut mot avgiftsøkning midt under pandemien: – For å si det mildt, vi er lamslåtte

En samlet flybransje reagerer kraftig på at regjeringen vil gjeninnføre avgifter innen luftfart. Bare for Widerøe utgjør dette 20 millioner i måneden.

Silje Brandvoll

REAGERER KRAFTIG: Hun mener noen må sette seg ned og vurdere om man ønsker å beholde norsk luftfart etter koronaen.

Foto: Tom Melby, Avisa Nordland

1. november er det slutt på regjeringens koronastøtte til flybransjen. Da dobles momsen på flybillettene til 12 prosent og flypassasjeravgiften gjeninnføreres.

Ifølge SAS, Norwegian og Widerøe vil regjeringens forslag ramme hardt.

– For å si det mildt, så er vi er lamslåtte, sier Silje Brandvoll. Hun er direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe.

Hun legger ikke skjul på at hun er svært skuffet over regjeringen.

– Dette var det siste vi hadde ventet oss. At de skulle fjerne disse tiltakene midt i en pamdemi, hadde vi aldri trodd. Vi føler at teppet blir dratt bort under beina våre. Vi er i knestående, og trenger all hjelpen vi kan få.

Frp har allerede varslet kamp om skatte- og avgiftslettelser når regjeringens siste krisepakke skal behandles i Stortinget. De vil også da spørsmålet opp igjen i forhandlingene om statsbudsjettet.

Sp og Ap er bekymret for effektene for Distrikts-Norge. Også de lover omkamp når forslaget skal behandles.

– Utgjør 20 millioner i måneden

Widerøe

Flypassasjeravgiften gjeninnføres fra 1. november, foreslår regjeringen.

Foto: Widerøe

Silje Brandvoll opplyser av moms- og avgiftslettelsene utgjør 20 millioner kroner i måneden for Widerøe.

– Det er mye penger for et lite flyselskap. Dette er et tiltak som virker. Penger vi trenger for å klare å stå gjennom krisen.

Brandvoll understreker at Widerøe har gjort mye for å begrense tapene.

– Vi har kuttet i produksjon, permittert ansatte og kutte kostnader der vi kan.

Nå håper hun på motstand når saken skal behandles i Stortinget.

– Heldigvis er det flere enn flyselskpene som er overrasket over dette, sier Brandvoll.

Hun får følge av Norwegian, som denne uka diskuterte krisen til flyselskapet med regjeringen.

– Gjeninnføring av skatter og avgifter nå er helt feil medisin for å få Norge på beina igjen.

– For å kunne komme gjennom koronakrisen, og dermed trygge norske arbeidsplasser og infrastruktur, er mer avgifter det siste luftfarten trenger. Det sier informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen.

SAS: – Håper Stortinget ser alvoret

SAS mener avgiftsfritaket må opprettholdes ut 2021.

Pressesjef John Eckoff

John Eckhoff er pressesjef for SAS i Norge.

Foto: Posten

– Hele luftfarten er i en veldig presset økonomisk situasjon. Vi håper at Stortinget ser alvoret, sier pressesjef John Eckhoff i SAS Norge.

Å dytte avgiftsøkningen over på passasjerene, er ikke helt enkelt det heller.

– Vi kan ikke øke prisene på billetter vi allerede er solgt. Det er allerede mange som har bestilt billetter i november og desember, sier Eckhoff.

Administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart er heller ikke nådig.

Torbjørn Lothe, adm.dir, NHO Luftfart

Torbjørn Lothe, administrerende direktør i NHO Luftfart.

Foto: NHO

– Det er et tonedøvt forslag. Jeg er veldig overrasket. Vi tok det for gitt at de ville videreføre fritaket gjennom vinteren

Ifølge Lothe forventer Avinor cirka 1,2 millioner flypassasjerer i november og desember. Å gjeninnføre flypassasjeravgiften får store konsekvenser, mener han.

– Bare for innenriksflyvninger vil dette bety nesten 100 millioner kroner i økte kostnader.

Hvis man legger til økt moms og utenriksflyvninger vil avgiftene økte med til sammen 200 millioner kroner i november og desember alene, ifølge Lothe.

Forstår frustrasjonen

Statssekretær Magnus Thue (H) sier i en kommentar til NRK at han har forståelse for flyselskapene.

Magnus Thue

Statssekretær Magnus Thue (H).

Foto: Marte Garmann / KD

– De er i en krevende situasjon. Men vår vurdering er at støtte gjennom avgiftslettelser er et lite målrettet tiltak for å hjelpe flyselskapene i den situasjonen de nå står i.

Thue forklarer at flyselskapenes avgiftsbelastning er lav når det er få som flyr. At utfordringene deres i hovedsak skyldes manglende inntekter og likviditet.

– Det er langt mer målrettet å tilføre flyselskapene likviditet gjennom for eksempel garantiordninger. Regjeringen har derfor foreslått å forlenge garantiordningen for luftfart ut året. Det mener vi vil avhjelpe situasjonen i flybransjen i langt større grad enn et avgiftskutt.

Frp: – Ligger med brukket rygg

Sivert Bjørnstad (Frp)

Sivert Bjørnstad (Frp).

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NPK

Frps finanspolitiker og stortingsrepresentant Sivert Bjørnstad reagerer, og varsler avgiftskamp i Stortinget.

– Bransjen ligger nå med nær brukket rygg – alt som kan være med på å avhjelpe situasjonen ville vært klokt, og en gjeninnføring av flypassasjeravgiften avhjelper ikke, sier han til NTB.

Sp og Ap stiller seg bak kritikken fra Frp. De mener at endringen vil ramme distriktene spesielt hardt.